​​​

מס' קורס :   101.1.0040 --- מרצה: ד"ר נירית סופר-דודק soffern@bgu.ac.il​​ 

תואר ראשון - שנה ג', סמסטר ב' (דרישות קדם: פסיכולוגיה ניסויית, רגרסיה ושיטות ניתוח רב משתניות).​



יעדי ההוראה:​​

מטרת הקורס מבחינה תוכנית היא להציג את הידוע על חלימה במחקר המודרני, תוך התמקדות באספקטים הקליניים של חלימה (למשל מהו קשר בין חלימה ללחץ ולטראומה?), ובאספקט האישיותי (מי זוכר חלומות, מהן תכונות אחרות הנלוות לחלומות מסוגים שונים). נסקור תכונות אישיות של מצבי תודעה משתנים (altered states of consciousness) ואת הקשר שלהם לחלימה. כמו כן נלמד הפרעות שינה וחלימה ואת האספקט הפיזיולוגי של חלימה, ואת הקשר בין קוגניציה וחלימה. בסוף הקורס הסטודנט יכיר סוגים שונים של חלומות מיוחדים ומצבי תודעה חלופיים הקשורים לשינה, וידע לקשר אותם למשתנים תכונתיים ומצביים. בהתאם לזמן שיוותר, נוכל לדון בהתפתחות חלימה בילדים, ובחלימה אצל עיוורים.

מטרת הקורס מבחינת ההתפתחות האקדמית היא להרגיל את הסטודנטים בקריאת מאמרים אקדמיים ולהקנות כלים להעריך את טיבם. כמו כן להבין מהי כתיבה אקדמית ובסיום הקורס לדעת לכתוב עבודה אקדמית, בין אם אמפירית או עיונית (סקירה).


דרישות והרכב ציון הקורס

דרישות הקורס כוללות:

  1. נוכחות חובה בשיעורים והשתתפות בדיונים בכיתה. שימו לב: על כל היעדרות יש להודיע למרצה ולספק אישורים מתאימים. קיומן של היעדרויות לא מוצדקות עלולות לגרור הורדה של 5 נקודות מהציון הסופי.
  2. הגיגים (משקל: 20% מהציון הסופי). ישנה דרישה לקריאה והתעמקות בשני מאמרים אקדמיים באנגלית. יש לקרוא 2 מאמרי חובה לאורך הסמסטר (אודיע לכם באיזה שלב במהלכן כדאי לקרוא), על כל אחד מהם יש לשלוח לי עליו "הגיגים" (פסקה של עד 15 שורות הכוללת מחשבות / חוות דעת על מאמר / שאלות נוספות שעלו לכם בעקבות הקריאה, וכו'). כל הגיג ראוי יקבל ציון עובר. אין פורמט קבוע לפסקה זו. מטרתה להראות שקראתם ברצינות את המאמר וחשבתם עליו. (ראו רשימת המאמרים למטה. אחד אמפירי ואחד תיאורטי. יש לקרוא אותם באופן עצמאי בבית). שימו לב שחלק זה אינדיווידואלי, לא בזוגות. מצופה מכם עבודה עצמאית.
  3. רפרט בזוגות (משקל: 10% מהציון הסופי). זוהי התנסות אקטיבית של כל זוג סטודנטים בהצגת הרעיון שלהם לעבודת הגמר בפני הכיתה. בשני שיעורי הרפרטים אנו נשב במעגל, ללא מצגת. כל זוג סטודנטים יציגו בע"פ בקצרה. מטרת הפורמט היא לעודד דיון בקרב הסטודנטים, לאפשר חשיבה משותפת ולתרום בסופו של דבר לאיכות העבודה של כל זוג מציגים. יש להציג מבוא (רקע תיאורטי) ושיטה מתוכננת (במידה ומדובר בעבודה אמפירית), כולל הניתוחים הסטטיסטיים שאתם מתכננים לבצע. ההצגה לפני שאלות ודיון צריכה להיות כ-8-12 דקות. כולל הדיון זה יהיה כ-15 דקות.[1] שני השיעורים האחרונים יוקדשו לרפרטים, כאשר כל שיעור יכלול 5-6 זוגות סטודנטים.
  4. עבודה סמינריונית שתוגש בזוגות (משקל: 70% מהציון הסופי). ניתן לעשות עבודה על כל נושא הקשור לחלימה, אך על הרעיון לקבל אישור מהמרצה. העבודה יכולה להיות עיונית או אמפירית (זה נתון לבחירתכם). אם זו עבודה אמפירית, יש לקבל מהמרצה אישור אתיקה לפני התחלת הרצת המחקר (אין ליצור קשר עם נבדקים לפני קבלת אישור מפורש ממני!). העבודה תוגש עד לתאריך 30.9.20. הנחיות להגשת בקשת אתיקה וכן לכתיבת העבודות יפורסמו באתר הקורס, וכן חלק מאחד השיעורים בקורס יוקדש לנושא כתיבה אקדמית.[2]

יש לציין כי באחד מהשיעורים תתקיים הדרכת ספרייה, אשר תעזור לכם לחפש באופן יעיל יותר במאגרי פסיכולוגיה.

כמו כן אני אקיים שיעור על כתיבה אקדמית.

ציון עובר בקורס הוא ציון משוקלל (סופי) 56.


[1] הציון על הרפרט מבוסס על עד כמה הרעיון מקורי ומצוין מבחינה אקדמית, עד כמה ניכר כי המציגים בקיאים בחומר ושולטים בספרות בתחומם, ובאופן כללי עד כמה ההצגה מרשימה ומעוררת מחשבה.

[2] הציון על העבודה הסופית יינתן על סמך: הקפדה על תחביר, פסקאות, שגיאות כתיב, סימני פיסוק, וניסוחים; תקציר רלוונטי, המתייחס לכל חלקי העבודה באופן פרופורציונלי, ברור ואינפורמטיבי; מבוא המתייחס לספרות הרלוונטית באופן מספק וממצה; מקוריות וחדשנות הרעיון וההשערות; איכות הכתיבה: עד כמה היא אינטגרטיבית, ברורה, וזורמת באופן חלק מנושא לנושא. עד כמה יש דיוק בציטוט כשצריך ומצד שני שומעים את הקול האישי של הכותבים כשצריך; שיטה מוקפדת וברורה המתייחסת להליך, כלים, ונבדקים, וכן ניתוחים סטטיסטיים במידה ויש צורך; פרק תוצאות בהיר שבו הניתוחים הסטטיסטיים מתאימים ונכונים, ויש הצגה מדעית של הנתונים הרלוונטיים, בין אם שוערו מראש ובין אם לא (למשל טבלת קורלציות אם רלוונטי); דיון המתייחס לממצאי המחקר ומרחיב עליהם תוך התייחסות לספרות רלוונטית, מעבר למה שכבר היה ידוע בשלב המבוא. הדיון צריך להדגים חשיבה, גמישות, יכולת לראות דברים שלא נראו קודם. ציון מגבלות המחקר והצעה למחקרי המשך שיכולים לקדם את התחום תוך התייחסות להגיון של הצעה זו או במה הם יקדמו את התחום. ציון חשיבות המחקר; רשימת הפניות מוקפדת ע"פ כללי ה-APA 6th edition, כולל "ירידה לפרטים הקטנים" כמו אותיות גדולות כשצריך, שמירה על פורמט אחיד, ציטוט נכון של מקורות אינטרנטיים אם יש, וכו'.


** מידע מפורט על הקורס תמצאו בסילבוס המלא של הקורס, בעמוד סילבוסים תואר ראשון​.