דלג לתוכן העמוד
המחלקה
לפסיכולוגיה
הירשמו ללימודים להרשמה

המגמה לקוגניציה ומוח

המגמה לפסיכולוגיה ניסויית קוגניציה ומח
 
התכנית לקוגניציה ומוח מבוססת על קבוצת חוקרים באוניברסיטת בן-גוריון העוסקים במגוון  של נושאים בפסיכולוגיה קוגניטיבית, נוירופסיכולוגיה ופסיכוביולוגיה. נושאים אלה כוללים את הבסיס הקוגניטיבי והנוירואנטומי של תהליכי תפיסה, קשב, קריאה, למידה, זכירה, חשיבה, קבלת החלטות, בקרה קוגניטיבית, עיבוד נומרי, סינסטזיה והנדסת אנוש. התכנית מאפשרת התנסות מחקרית הן בדגש מחקרי/תיאורטי והן בדגש מעשי, הבאים לידי ביטוי בסוג ההתנסות המעשית ובהרכב הקורסים שהתלמיד חייב בהם. ההתנסות המחקרית במסגרת המסלול תכלול עבודה במעבדות המחקר באוניברסיטה. העבודה במעבדות מכוונת הן  להבנת תהליכים קוגניטיביים והן להבנת הקשר בין התנהגות/קוגניציה ותפקוד ומבנה המוח.
ההתנסות המעשית במסגרת ההדגש היישומי תכלול התנסות ביחידות שונות של מחקר יישומי.  מבנה הקורסים יקבע אישית לכל תלמיד בהתיעצות עם ראש המסלול.
 
  
ד"ר יואב קסלר - ראש המגמה

התהליכים הקוגניטיביים הקשורים בזיכרון לטווח קצר וזיכרון עבודה, הן בתחום המילולי והן הויזואלי, תהליכי בקרה הקשורים בזיכרון קצר טווח, זיכרון פרוצדורלי, זיכרון אפיזודי, והאופן שבו נוצרים ומשתנים זכרונות. עושה שימוש בטכניקות התנהגותיות ואלקטרופיזיולוגיות.​

פרופ' אבישי הניק

חוקר מערכות קוגניטיביות העוסקות בעיבוד מידע נומרי, עיבוד מילים, קשב, וסינסטזיה. בכל  תחומים האלה אני חוקר את הקשרים בין מוח להתנהגות באוכלוסיות נורמליות או אוכלוסיות שלהן פגיעה נרכשת (למשל, פגיעה מוחית) או פגיעה התפתחותית (למשל, ליקוי למידה בחשבון). המעבדה שלי עושה שימוש בטכניקות מחקר התנהגותיות והדמיה מוחית (למשל fMRI).​

ד"ר גליה אבידן

Cognitive Neuroscience. הבסיס ההתנהגותי והעצבי של תפיסה ויזואלית של גירויים מורכבים כגון אובייקטים ופרצופים, תפקיד תנועות העיניים בתפיסה ועקרונות המיפוי מוחי של תנועות עיניים.​

פרופ' נחשון מירן

חוקר את התהליכים הקוגניטיביים העומדים בבסיס של תהליכי וויסות עצמי הכוללים גמישות מחשבתית, את היכולת לזכור את המידע הנדרש לביצוע המשימה בזמן הביצוע, את היכולת לעכב נטיות מחשבה ותגובה שאינן תואמות את דרישות המצב ואת היכולת לווסת את עוצמת התגובה הרגשית בהתאם לדרישות המצב. הוא חוקר בין השאר אוכלוסיות שאצלן יכולות הויסות פגועות כגון הפרעת קשב והפרעות אישיות.

פרופ' אורה קופמן
My primary research interest is the effect of stress on emotional regulation and higher order cognitive functions. I have been focusing on two aspects: a) neurodevelopmental effects of stress, with an emphasis on interactions with the cholinergic system and b) the effects of stress on executive function tasks in humans. 
פרופ' יוסף צלגוב

למידה אנושית, רכישת מיומנות ואוטומטזציה של ביצוע, בעיקר בתחומים כמו קוגניציה נומרית ודו לשוניות. מודעות והקשר בינה לבין מיומונות. תחומי עניין נוספים:פסיכומטריקה ומתודולוגיה של מחקר חברתי.​

פרופ' חגית כהן

תחומי המחקר שלי הם: מודלים התנהגותיים בבעלי-חיים וחקר המוח, נוירוביולוגיה של זיכרון ולמידה, נוירוביולוגיה של סטרס ומחלות נילוות, פלסטיות מוחית, פסיכופרמקולוגיה.

ד"ר אילן דינשטיין

I am interested in understanding the biological basis of autism.

ד"ר צבי גנאל

תחומי מחקר עיקריים: תפיסה ופעולה וויזואלית, תפיסת פרצופים, הבסיס הנוירואנטומי וההתנהגותי לתפיסת אובייקטים, זיכרון וויזואלי, תהליכים קשביים.

פרופ' אנדראה ברגר

 פסיכולוגית התפתחותית נוירו קוגנטיבית .תחומי עניין עיקריים :חקר הבסיס הנוירו אנטומי של פונקציות קוגנטיביות כגון קשב ותהליכי בקרה ומהלך ההתפתחות הנורמטיבי והחריג שלהן בילדות המוקדמת .תוך שימוש בטכניקות התנהגותיות ובהדמיה מוחית.​

ד"ר טליה שדה

המעבדה לזיכרון ושכחה עוסקת בחקר הבסיס הנוירו-קוגניטיבי של זיכרון אפיזודי: היכולת האנושית לעשות מסע מנטלי בזמן ולחוות מחדש חוויות מהחיים (לדוג‘, בת\בר המצווה שלנו, שיחה עם חברה).

אנו מחפשים תשובות לשאלות כמו: מדוע אנו שוכחים דברים שפעם זכרנו? האם ואיך מושפע הזיכרון מתהליכים מוחיים קודם ללמידה? כיצד מאורגן המידע הנשמר בזיכרון כך שנוכל לשלוף אותו באופן יעיל?

המעבדה עושה שימוש בניסויים התנהגותיים ובניסויי הדמיה.