דלג לתוכן העמוד
היחידה לקידום
איכות ההוראה והלמידה
הירשמו ללימודים להרשמה
​​

ערך בכיתה וכלים דיגיטליים בהוראה






​​היחידה לקידום איכות ההוראה והלמידה מעודדת את חברי הסגל לפתח ולהטמיע חידושים בתהליכי ההוראה והלמידה בכיתה. לצורך כך פרסמה היחידה קולות קוראים והציעה לחברי סגל מענקים וליווי פדגוגי בפיתוח של דרכי הוראה חדשות ובשימוש בכלים דיגיטליים בכיתות:

לוגו משנים קיוון.jpg 

1. קול קורא תחרותי לשיפור תהליכי ההוראה והלמידה

א. משנים קיוון-

בתחילת סמסטר ב' תש"ף כל קהילת האוניברסיטה, סטודנטים/יות ומרצים/ות, נקלעה לסיטואציה חדשה שחייבה שינוי בדרכי ההוראה והלמידה. ההתמודדות לאורך הסמסטר חשפה אתגרים שונים בתהליך ההוראה והלמידה הדיגיטלית. 

קול קורא זה מזמין את חברי/ות הסגל להגיש הצעות למימון פיתוח של פתרונות פדגוגיים שישפרו את תהליכי ההוראה והלמידה, המתרחשים בסביבה מקוונת בקורסים, שתלמדו במהלך שנת הלימודים הבאה.

אנו מעודדים הגשת יוזמות בשלושה תחומים מרכזיים: 
  • למידה א-סינכרונית (הפקת סרטונים, לומדות, תרגולים ממוחשבים ועוד) 
  • העלאת מעורבות סטודנטים/יות בלמידה בשיעורים
  • תהליכי הערכה חלופיים במהלך וסיום קורס

ההצעות הזוכות יקבלו מענק כספי לביצוען והמרצים/ות יוכלו להיעזר בצוות היחידה בשלבי הפיתוח, העיצוב וההטמעה של פרקטיקות הוראה וכן בשימוש בכלים טכנולוגיים שונים.    
המרצים/ות שיזכו במענק, יתבקשו להעביר לסטודנטים/יות שאלון משוב דרך אתר הקורס במוודל פעמיים במהלך הסמסטר.  בסיום הסמסטר יש להגיש ליחידה דו"ח מסכם המתאר את השינוי שנעשה בקורס בעקבות הפרויקט, את חוות דעתכם/ן על השינוי וכן את משובי הסטודנטים/יות.
התהליך נערך בשיתוף האגודה הסטודנטיאלית שתלווה את הסטודנטים/יות בקורסים ותעודד אותם/ן לשיתוף פעולה עם השינויים שיבצעו המרצים/ות.

המרצים/ות שישתתפו בפרויקט יתמודדו על פרס כספי בתחום 'חדשנות בהוראה' שתעניק היחידה.  

מרצים/ות יוכלו לבקש שסקרי שביעות רצון מההוראה של הקורסים יהיו חסויים במהלך השינוי כדי לאפשר לחברי/ות הסגל ולסטודנטים/יות להסתגל לשינוי בהדרגתיות.  

מצ"ב טופס, נא להקפיד על מילוי השדות הנדרשים > שיפור תהליכי הוראה
לכל שאלה והתייעצות לגבי הגשת יוזמה אנא פנו ליחידה לקידום איכות ההוראה והלמידה teaching-center@bgu.ac.il

ב. רכישת אמצעי הוראה מבוססי טכנולוגיה- 

עם התפתחות הטכנולוגיה וחדירתן של גישות המעודדות למידה פעילה יותר, גובר השימוש באמצעים טכנולוגיים בכיתה ומחוצה לה. קול קורא זה מזמין את חברי/ות הסגל המעוניינים בתמיכה כספית של היחידה, להגיש הצעות לרכישת אמצעי הוראה מבוססי  טכנולוגיה. נציין כי למרבית האמצעים הדיגיטליים יש גרסה ללא תשלום המוגבלת במספר שאלות או במספר המשתתפים. במסגרת קול קורא זה ניתן להגיש בקשה לקבלת מימון המאפשר שימוש ללא ההגבלות הנ"ל.

מצ"ב טופס, נא להקפיד על מילוי השדות הנדרשים >  אמצעי הוראה מבוססי טכנולוגיות 
שימו לב- ניתן לבחור מתוך הרשימה או להציע אמצעי הוראה דיגיטליים וטכנולוגיים שאינם מופיעים ברשימה ולצרף קישור לכלי/אמצעי.

את ההצעות יש להגיש עד לתאריך 23.9.2020  
לכתובת הדוא"ל: teaching-center@bgu.ac.il     
מבין ההצעות שיוגשו, ובהתאם לרלוונטיות ואילוצים תקציביים, צוות היחידה  יבחר את ההצעות שיזכו לתמיכה 
מימון הפעילות או רכישת האמצעים לבקשות שיאושרו, תבוצע ע"י המחלקה האקדמית  של המרצה והיחידה לקידום איכות ההוראה והלמידה תבצע העברה תקציבית לאחר סיום הפעילות

2. ערך בכיתה


pic55.jpg











מחזירים את הערך ללמידה בכיתה. פרויקט זה נעשה בשיתוף עם האגודה הסטודנטיאלית ובמסגרתו מפתחים המרצים דרכי הוראה ופעילויות למידה חדשות בקורסים. מטרת הפרויקט היא לחזק את התועלת שמפיקים הסטודנטים מהעבודה המשותפת עם המרצים במהלך השיעורים. בליווי יועצי היחידה, מפתחים המרצים שיטות שיהפכו את הלמידה של הסטודנטים לפעילה יותר, מגוונים את שיטות וחומרי הלימוד (באמצעות הקלטה של הרצאות, הרחבה של מאגרי שאלו​ת וכן הלאה) ומחפשים דרכים ליישם רעיונות פדגוגיים שונים. במסגרת הפרויקט קיימו מרצים שונים למידה במתכונת של האקתונים, שילבו אלמנטים שמיישמים את רעיון ה'כיתה ההפוכה' (שבה זמן השיעור מנוצל להתמודדות עם בעיות, התנסויות ופתרון של תרגילים בעבודה שיתופית), וכן הטמיעו מרכיבים אינטראקטיביים ויישומיים בתהליך הלימוד. 

3. כלים דיגיטליים בהוראה


pic55.jpg









בפרויקט זה מימנה היחידה רכישה והטמעה של כלים טכנולוגיים שמאפשרים להרחיב את הזדמנויות הלימוד של הסטודנטים בקורסים. עולם החינוך וההשכלה שופע בכלים חדשים שנועד לסייע בהצגה ועיבוד המידע, בהשתתפות ואינטראקציה בשיעור, בתהליכי הערכה ובאיסוף מידע על תהליכי הלימוד של הסטודנטים. הפרויקט נועד לאפשר למרצים לזכות במימון לרכישת רישיונות לתוכנות וכלים שונים ליישום בכיתה דוגמת MentiMeter, Kahoot, Wolfram Alpha, Storyline ואחרים.


להלן מבחר דוגמאות לפרויקטים הנ"ל >


ד"ר סימון מורן, המחלקה לניהול
הקורס "ניהול משא ומתן"

בקורס הזה הסטודנטים מתנסים בניהול משא ומתן ודנים בתיאוריה על בסיס ההתנסויות הישירות שלהם. ד"ר סימון מורן ביקשה לשנות את מבנה הקורס מלמידה תיאורטית ללמידה שמתבססת על סימולציות בעקבות התנסות בשיטה זו בארצות הברית. ההתנסות הבליטה את "האפקטיביות של השיטה לעומת השיטה שבה לימדנו קורס זה בארץ". מהלך השיעורים וההכנה שקדמה להם השתנו מן היסוד. הסטודנטים בקורס קיבלו חומרי רקע כשבוע לפני השיעור לצורך הכנה למשא ומתן שיקיימו עם צוות אחר בקורס. בתחילת השיעור הסטודנטים משתתפים בסימולצייה שבסופה הם מגישים את טפסי ההסכם אליהם הגיעו. צוות הקורס מקודד את ההסכמים ומעבד את המידע להצגות גרפיות שונות. בחלק השני של השיעור הקבוצה דנה במידע שהופק מההתנסות ומתוכו מגבש תובנות מעשיות ותיאורטיות. בסיום השיעור ממלאים הסטודנטים טופס משוב על הסטודנטים שאיתם קיימו את המשא ומתן. המשוב משוקלל ומוזן חזרה אל הסטודנטים לצורך הלמידה.

הלמידה בקורס מאפשרת לסטודנטים לפתח ידע יישומי חזק לצד ידע תיאורטי עדכני. הסטודנטים מפתחים מיומנויות רלוונטיות בכל השלבים של תהליך המשא ומתן, החל מההכנה, זיהוי ההזדמנויות בתהליך, יכולת הניהול של הסיטואציה וגם של היכולת לנתח את האירוע בסיומו.

בעזרת מענק היחידה נרכשו ערכות סימולציה רלוונטיות וכן מומנה העזרה בכוח אדם לניהול וביצוע התהליך במהלך השיעורים עצמם.


ד"ר אודיה כהן, המחלקה לסיעוד

שילוב לומדות דיגיטליות בקורס "אתיקה בסיעוד"​

אתיקה בתחומים טיפוליים מעוררת שאלות מעשיות רבות והיא חלק בלתי נפרד מהמקצועיות של אנשים העוסקים במקצועות הבריאות. בקורס זה ביקשה ד"ר אודיה כהן לחזק את המימדים היישומיים בלמידה של הנושא. לצורך כך הציעה לפתח לומדות דיגיטליות מבוססות על פלטפורמת Stroyline שמאפשרת לבנות לומדות. בתמיכת היחידה, אודיה וצוותה יצרו מבנה משולב של שיעורים שחלקם מבוססים על למידה דיגיטלית באמצעות לומדות וחלקה במפגשים פרונטליים שאפשרו להעמיק את הידע של הסטודנטים ואת השילוב בין ההיבטים המעשיים שבהם התנסו הסטודנטים בלומדות ובהיבטים התיאורטיים בתחום. אודיה פיתחה שבע לומדות בסוגיות אתיות מעשיות שונות תוך התאמה לתקופה המאתגרת של התמודדות עם מגפת הקורונה, בין היתר באמצעות דיון בסוגיות הקשורות בטיפול במגיפות ועל הקוד האתי של טיפול רפואי של אחים ואחיות. המהלך אפשר לאודיה לנהל את הקורס בגמישות שהיתה נחוצה בתקופה זאת. שינוי כזה דרש השקעה גדולה של זמן בתהליך הפיתוח, אך התרומה שלה ללמידה של הסטודנטים וליצירת תהליך לימודי משמעותי עבורם היו גדולים, ואודיה מתכננת לשלב את האמצעים האלה גם בקורסים אחרים שהיא מלמדת בפקולטה לבריאות.

"במהלך ביצוע הלו​מדות, ועל מנת להביא לסטודנטים מידע מגוון ואיכותי, קיימתי עם פרופ' שמעון גליק מספר שיחות שהוקלטו באולפן האוניברסיטה בתיאום עם מר עופר ברעם ומר מיכאל קליטן" מתארת אודיה כהן, "אני מודה להם מאוד שאפשרו את הקלטת השיחות האלה, זו הייתה חוויה יוצאת דופן שאפשרה לנו לשלב בלומדות קטעים מרתקים מהשיחות בהן הסביר מושגים אתיים מורכבים באופן פשוט והגיוני- והסטודנטים זכו לשמוע אותו בנושאים רלוונטיים... משיחות אישיות שקיימתי במהלך הסמסטר עם הסטודנטים, למדנו ביחד מה מתאים יותר ומה מתאים פחות להעשרה של חוויית הלמידה, ובסה"כ הסטודנטים דיווחו על רמת שביעות רצון גבוהה מהקורס" סיכמה אודיה כהן, אני מקווה שזו רק ההתחלה, ונמשיך להתקדם בכך בשנים הבאות

דוגמא ללומדה שהוכנה במסגרת הפרויקט על הקוד האתי של האחיות והאחים בישראל.​


ד"ר עדי מורנו, התכנית למגדר, הפקולטה למדעי הרוח והחברה

הקורס "מגדר וחברה"

קורס חברה ומגדר הוא קורס שנתי שמקנה כלים לבחון סוגיות חברתיות רחבות מזווית ראייה מגדרית. הקורס עוסק בהבנייה חברתית של מגדר, בהיבטים שונים של אי שוויון מגדרי, מעמדי ואתני ובכלים לניתוח ולאתגור המציאות החברתית הקיימת מתוך זווית ראייה פמיניסטית.

בעקבות פידבק מהסטודנטיות בסוף סמסטר א', שציינו שהן מתקשות לתרגם את הדיונים שנערכים בחלל הכיתה לשיח בבית, עם חברים, ולסוגיות מהיומיום שלהם, ובעזרת התמיכה מפרויקט "ערך בכיתה" הוסב הקורס ללמידה מבוססת פרויקטים, כך שכל סטודנט/ית יכל/ה להתאים בין התחומים שמעסיקים אותו/ה לבין התכנים שלמדנו בכיתה. בתחילת הסמסטר כל סטודנט/ית התבקשה להציע הצעה לפרויקט אישי שנוגע להיבטים של מגדר ואי שוויון חברתי. הפרוייקטים קובצו על ידי צוות הקורס למקבצים לפי התחום בו הם נגעו: מיניות, אלימות, גבריות והבניית זהויות מגדר, דימוי גוף, מעמד ופוליטיקה של דאגה. הסילבוס של סמסטר ב' נבנה בהתאם לפרויקטים שהוצעו, כך שבכל שיעור למדנו יחד טקסט תאורטי שנוגע לתחום הפרויקט, ובנוסף הקבוצה אליה השיעור נוגע התבקשה להציג מאמר אחר באותו התחום כרפרט. העבודה המשותפת אפשרה לסטודנטיות להעמיק ולחדד את הפרויקטים שברצונם לערוך, כך שלקראת סוף הסמסטר לכל קבוצה היתה הצעת פרויקט משותפת. ברוח התקופה הנוכחית הפרויקטים נערכו כולם באופן מקוון, למעט אחד שנעשה באופן טלפוני.

לבסוף, בהתאם לעקרונות למידה מבוססת פרויקטים סיימנו את הסמסטר במפגש למידה חגיגי אליו הוזמנו כל הסטודנטיות וסגל ההוראה בתכנית למגדר, בו הוצגו הפרויקטים של כל הקבוצות. המפגש אירח את עו"ד ספיר סלוצקר עמרן וכרמן אלמקייס, פעילות פמיניסטיות והמייסדות של תנועת "שוברות קירות" שתיארו את הפעילות הפוליטית-פמיניסטית היצירתית שהצליחו לקדם בתקופת הקורונה, תוך שימוש באמצעים טכנולוגיים ובכלים של התנגדות "מלמטה".

פרויקט "משחקים של שינוי"

https://www.facebook.com/groups/320955315721339


פרויקט "גברים מדברים גברויות"

https://www.instagram.com/mentalkmasculinities/