ד"ר שמעון עמר, לימודי רפואה,
יצירת ממשק למידה אינטגרטיבי
הקורס "חשיבה קלינית"

ההוראה בתואר ד"ר לרפואה מורכבת משלושה אלמנטים מרכזיים: ידע במדעי היסוד, הכרת הבריא מול החולה והתנסות קלינית. בעוד שבין שני החלקים האחרונים יש קשר לוגי טבעי, הדבר אינו כך בין הראשון לאחרים.

רציונל לשינוי- 
החשיבות של לימוד מדעי היסוד מתוך הקשר רפואי, משפר את היכולת הקלינית לנתח בעיות ומתוך כך לעסוק באבחון וטיפול. עד תש"פ קורסים שניסו להשיג מטרה זו, אליבא דמשובי העבר, לא תמיד השיגו את מטרתם.

מה נעשה?
מאחר והתואר ד"ר לרפואה עמוס לעייפה בנק"ז, לא הוספנו קורס, אלא החלפנו קורס קיים, וכך גם חסכנו במשאבים. הקורס חשיבה רפואית המיועד לשנה ב' – הוחלף לשיטת הוראה בעזרת CBL\PBL. גויסו 10 מדריכים ומדריכות, קלינאים וחוקרים בכירים ובכירות. נכתבו חמישה מקרים קלינים עדכניים, מתוך מנעד רחב של תת התמחויות, מקרים שבהם יש נגיעה לדיסציפלינות רבות במדעי היסוד, וניתן להמחיש קשר זה, וכאלו שעבורם הוצג מידע עדכני מהשבועות האחרונים. הכתה חולקה לקבוצות למידה לעשרת המדריכים, וכך למדה 13 מפגשים במהלך הסמסטר, אחת לשבוע.

המטרות העיקריות -
יצירת עניין וסקרנות בקרב הלומדים. חיזוק חשיבות מדעי היסוד. חשיפה למקורות מידע וסינונם. יצירת קבוצות לימוד וחשיבה לסטודנטים שנמצאים שנים רבות יחד. חשיפת הלומדים לשיטות למידה שונות של הלומדים.

תגובת הכתה- 
הלומדים התקשו בשיטת למידה אינטגרטיבית. רובם המוחלט לא נחשף ללמידה זו בעברם. הלומדים הציגו קושי ביכולת לגלות סקרנות בידע מבלי לפתור אניגמה. הלומדים התקשו בעמידה במטלות מופשטות ובקבלת משוב על כישורי שיחה אקדמית רפואית, ניתוח חומר והצגתו לכתה מהיבטים שונים. גם חברי הסגל התקשו בתחילה בתהליך הנ"ל. עם זאת, לאור המהלך המשמעותי בקורס של הקשרים ואינטגרציה, ותודות לסגל מוכשר מאוד וחדור מוטיבציה, הקורס זכה למשוב טוב מאוד הן במשוב האמצע והן במשוב הסיום, שאגב מולאו על ידי למעלה מ 85% מהכיתה.

תובנות ומסקנות –
הקורס עבר בהצלחה רבה. ההשפעות של הקורס על הלומדים תילמדנה על ידנו בשנים הבאות, ובתקווה תוכרנה על ידי הלומדים במהלך שנות לימודיהם הבאות. ניכר שיש סטודנטים שמורגלים ללמידה בפורמט שינון ושכחה, ומתקשים בתהליכי רוחב. מאחר ומטרתנו בקורס מכוונות הן רחוק והן קרוב, הרי שמרבית מטרות הקורס הושגו. למדנו כי עלינו להשקיע יותר בפיתוח הסגל לקורס ובדיוק המקרים. עלינו לנקוט בבהירות מוחלטת ובאחידות בבחינה ובנושא הערכה בקורס ולאורך הקורס. כמו כן נצטרך לחדד ולערוך את החומר הניתן לסטודנטים מדי שיעור, חשוב מאוד לשמר תהליכי למידה והקנית שיטות למידה כולל גישה למקורות מידע, אפילו על חשבון הידיעה עצמה, היא אינה מטרת הקורס.