למידה אינטראקטיבית היא גישה פדגוגית המשלבת רשתות חברתיות ומחשוב בעיצוב תכני לימוד ובהעברתם.
למידה אינטראקטיבית התפתחה מן הצמיחה המואצת של טכנולוגיה דיגיטלית ותקשורת וירטואלית במיוחד בין סטודנטים. דור ה-Y הוא הדור הראשון שגדל עם מדיה דיגטילית, והוא עושה שימוש בטכנולוגיה בכל היבט של לימודיו. בני/ות הדור מצפים שלמידה אינטראקטיבית תהיה חלק אינטגראלי מהחינוך. עבורם, השימוש בטכנולוגיה אינטראקטיבית כחלק מן הלימודים היא טבעית כשם שהשימוש בעפרון ונייר היו טבעיים בדורות קודמים.
בהרצאות בהן משולבים רכיבים אינטראקטיבים, הסטודנטים פעילים יותר ומעורבים יותר בנלמד. ניתן לשלב בהרצאה למידה אינטראקטיבית באמצעות מכשירים ניידים המחוברים לרשת האינטרנט (מחשבים, טאבלטים, טלפונים חכמים). הזמינות של מכשירי הטלפון החכמים מאפשרים לעשות שימוש בכלים טכנולוגים רבים מבלי להשקיע ברכישת שלטים (clickers).
מאמרים בנושא:
כלים דיגיטליים שונים מאפשרים למרצה לקבל באופן מידי תמונת מצב של עמדות הסטודנטים בכיתה, לאסוף מגוון של רעיונות או לבדוק את רמת ההבנה של התכנים הנלמדים:
כלים כלים לעריכת סקרים בזמן אמת- יוצרים הזדמנות להגביר את מעורבות הסטודנטים, לעורר מערכות מושגים רלוונטיות וחיוניות לקליטת מידע חדש, להציף ידע קודם כבסיס ללמידה חדשה, לשחזר מידע שנלמד, להניע תהליך של סיעור מוחות וחשיבה משותפת תוך מתן קול לסדטונטים.יות בכיתה, להרחיב את נקודות המבט של הסטודנטים וכן הלאה.
שילוב של בחנים קצרים לאורך השיעור המקוון או בסיומו תורמים לקליטה של מידע ושמירתו לאורך זמן, ומאפשרים עיבוד של ידע חדש. משוב על ההוראה שלנו (מה עבד לנו יותר ומה פחות), מיפוי הקשיים בלמידת הנושא (הבנה במה בדיוק מתקשים הסטודנטים ולמה), לאפשר לשמוע גם את מי שלא מדבר, שואל או מעיר.
הבדיקה עצמה מייצרת הזדמנות ללמידה,עיבוד, שליפה, יישום של ידע, הזדמנות עבור הסטודנטים לנטר את הלמידה של עצמם ומתן משוב לסטודנטים על ביצועיהם ועל היכולת לקרב אותם לרמה הנדרשת.
כלים ללמידה סנכרונית
מערכת המאפשרת לנהל במהלך השיעור (פרונטלי, זום) חידונים, בחנים, שאלות פתוחות, ענני מילים, וכדומה.
היתרון המרכזי של Wooclap על פני כלים אחרים הוא האינטגרציה עם מערכת ה-Moodle. ניתן לייצר פעילויות (סקרים, בחנים) ישירות מאתר הקורס ולייבא את הציונים מ-Wooclap לאתר הקורס ב-Moodle.
איך להתחיל? להירשם לתכנית המוסדית עם האימייל האוניברסיטאי בקישור הבא (להקפיד להירשם עם האימייל שמוגדר במערכת המודל). ליצור פעילויות ישירות מתוך אתר הקורס במודל בהתאם להנחיות.
מדריכים לאופן השימוש במערכת ניתן למצוא כאן.
מרצים מספרים על Wooclap- לצפייה
כיצד שימוש במערכת תורם לקידום הוראה והלמידה? (מתוך סקר שביעות רצון שנעשה בקרב מרצים ומרצות המשתמשים בפלטפורמה)
סייע לסטודנטים לוודא הבנה של נושאי לימוד ולי לאתר בעיות בהבנה של הנושאים
נתן אפשרות לפתור שאלות ביחד ושכל סטודנט יוכל לדעת איפה הוא עומד ביחס לחומר שנלמד באותו שיעור (זה היה חלק ממתכונת הכיתה ההפוכה שעשיתי הסמסטר)
תפקידן של השאלות האינטראקטיביות להטמיע את החומר התיאורטי. השאלות עוררו דיון בין הסטודנטים. המעבר בין פורמט של הוראה פסיבית לבין פורמט אקטיבי של מענה על שאלות עזר לשמור על ריכוז במהלך ההרצאה
השימוש בפלטפורמה עזר לי לקבל אינדיקציה מיידית על מידת ההבנה של הסטודנטים ועזר לגוון את השיעורים
עשיתי "בחני הבנה" לאורך הסמסטר במערכת. עזר מאוד לסטודנטים להבין איפה הם חלשים, על מה אני מתמקד ולסכם את החומר עליו עברנו
אפשר לי לשלב אינטראקטיביות בשיעור פרונטלי בקלות יחסית ובנוחות.
מיפוי הבנת החומר בכיתה גדולה (200+ סטודנטים) באופן זמין ומיידי ומתן אפשרות להבהרות בנקודות שהיה צורך להבהיר (גם כשלא היה תכנון מוקדם להבהיר אותן)
מאפשר השתתפות של כולם בעיקר בשיעורים היברידיים. מעורר עניין, ממפה אי הבנות
העלה מעורבות
יצר שיח מעניין בכיתה
כלי ליצירת סקר מקוון המאפשר הצגת שני סוגי שאלות: שאלה מסוג רב ברירה או שאלה פתוחה (אורך תשובה עד 140 תווים). התשובות מוצגות על מסך המרצה. ניתן לשלב את הסקר ואת תוצאותיו. למאפיינים נוספים הקליקו כאן
ניתן לבחור להציג את התשובות כענן מילים:
עלות: הגרסה ללא תשלום מאפשרת יצירת סקר המורכב משתי שאלות בלבד.למידע לגבי תכניות בתשלום הקליקו כאן
השימוש דורש רישום של המרצה. סטודנטים לא נדרשים להרשם.
יתרונות פדגוגיים:
מעורבות (engagement) למידה פעילה
משוב מיידי
בסיס לדיון
כלי ליצירת סקרים ובחנים. מאפשר להציג שאלות ולענות עליהן בכיתה בזמן אמת. יש להכין מראש מאגר שאלות פתוחות/סגורות עליהן יתבקשו הסטודנטים לענות בהתאם לקצב שנקבע על ידי המרצה או בהתאם לקצב התקדמות עבודה אישי.
עלות: חינם
השימוש דורש רישום של מרצה. סטודנטים לא נדרשים להרשם.
יתרונות פדגוגיים:
מגביר מעורבות של סטודנטים בשיעור
הופך סטודנטים ללומדים פעילים
מאפשר למרצה להעריך את מידת ההבנה של הנושאים שהוצגו בהרצאה.
מאפשר לסטודנטים לזהות נקודות שלא הבינו
מגביר מעורבות של סטודנטים בשיעור
הופך סטודנטים ללומדים פעילים
כלי ליצירת סקר מקוון בזום.
היתרון המרכזי: נוח להפעלה תוך כדי השיעור ללא יציאה לפלטפורמה חיצונית. הכלי מאפשר לקבל תמונת מצב מהירה של הכיתה. הכלי מאפשר לשאול עד 10 שאלות סגורות (רב ברירה) בסקר.
המלצת שימוש: להציף ידע קודם או לבדוק הבנה. יכול לשמש כנקודת כניסה לדיון בחומר חדש או ככלי לחשיפת אי-הבנה או טעויות חשיבה לצורך עבודה מחדש.
כלי המאפשר למשתתפים לכתוב באופן חופשי על המסך שמשתף המרצה. ניתן להשתמש באפשרות כדי לחשוף עמדות – בין אם בכתיבה חופשית ובין אם בסימון של העדפות מבין מגוון אפשרויות שהמרצה כותב על הלוח (או במצגת שהוכנה מראש).
מציגים בפני הקהל שאלה, הקהל עונה לשאלה בזמן אמת באמצעות מכישרים ניידים, תוצאות הסקר מוצגות בפני הקהל באתר או דרך מצגת powerpoint
עלות: חינם עד ל-40 מגיבים לסקר. מעבר לכך
השימוש דורש רישום של המרצה, אך סטודנטים לא נדרשים להירשם על מנת להשתתף בפעילות.
יתרונות פדגוגיים:
מעורבות (engagement) למידה פעילה
משוב מיידי
בסיס לדיון
כלי בעל היבטים של משחק המאפשר יצירת חידונים או סקרים המבוססים על שאלות רב ברירה עליהם יכולים הסטודנטים/יות לענות באמצעות כל מכשיר נייד.
חדש: ניתנת למרצה האפשרות לבחור בין משחק יחידים למשחק קבוצות
עלות: חינם
השימוש דורש רישום של המרצה, אולם ההשתתפות בפעילות לא דורשת מהסטודנט/ית להירשם אלא רק לגלוש לדף כניסת תלמיד, הקלדת קוד החידה (PIN) ושם.
השאלה מוקרנת על לוח בליווי התשובות האפשריות. הסטודנטים בוחרים במכשירם את האפשרות שלדעתם נכונה (התשובות מוצגות באמצעות צבעים וצורות: ראו תמונה). לאחר המענה תוצג התשובה הנכונה בליווי סטטיסטיקות על המסך הראשי בו משתמש/ת המרצה.
יתרונות פדגוגיים:
המשחק מאפשר למרצה להעריך את מידת ההבנה של הנושאים שהוצגו בהרצאה.
מאפשר לחדד נושאים מסוימים
מאפשר לסטודנטים לזהות נקודות שלא הבינו
ניתן גם לשתף את הסטודנטים בהכנת משחקים העוסקים בנושאים מסוימים, ובדרך זו גם להעריך את מידת ההבנה שלהם את החומר הנלמד
מגביר מעורבות של סטודנטים בשיעור
הופך סטודנטים ללומדים פעילים
כלי מינימלי להצגת שאלה פתוחה.
התשובות לשאלה מוצגות כענן מילים
עלות: חינם
אין צורך ברישום.
יתרונות פדגוגיים:
מעורבות (engagement)
למידה פעילה
בסיס לדיון
כלי להכנת כרטיסיות תרגול דיגיטליות אינטראקטיביות, המאפשר למידה עצמית ו/או משותפת.
עלות: חינם.
יתרונות פדגוגים:
כלי המסייע בשינון חומר לימודי (שפות, מונחים וכדומה)
ניתן להכין כרטיסיות לימוד באופן עצמאי או ליצור קבוצת לימוד ולהכין כרטיסיות לימוד משותפות
ניתן לשחק לבד או כתחרות בין עמיתים
ניתן להשתמש בכרטיסיות שהוכנו על ידי תלמידי הקורס לצורך משחק כיתתי ב Quizlet Live