אירועי השבועות האחרונים זעזעו את החברה הישראלית. רבים נפגעו באופן ישיר מהמתקפה הנפשעת כלפינו, ורישומיה נחרטו בנפש כולנו.
כיצד נחזור לשגרת הוראה ולמידה? את מי נפגוש בכיתה? מה נאמר? כיצד כל זה עשוי להשפיע על הסטודנטים והסטודנטיות?
אנו מציעים לגשת לנושא כשאנו שואלים את עצמנו למה הסטודנטים והסטודנטיות יזדקקו כשיתחילו ללמוד וכיצד אנחנו יכולים לסייע בכך. התרומה החשובה שלנו יכולה להיות בתמיכה לחזרה לשגרה ובהתמקדות בעשייה והחזרת השליטה לידיים של הסטודנטים מתוך הלמידה.
אנו צריכים להיות מודעים לאתגרים איתם יגיעו הסטודנטים והסטודנטיות ללמידה ולתת לכך מענה בשני היבטים מרכזיים:התאמות בתהליך הלמידה שאנחנו קובעים והקפדה על חיזוק האמון והאינטראקציה החיובית עם הסטודנטים. לפניכם מדריכים שיסייעו לכם להיערך לקראת הסמסטר הקרוב.
מתווה חזרה ללימודים תשפ"ה
מתווה חזרה ללימודים תשפ"ד
היערכות לסמסטר א', תשפ"ד
מתווה מילואים- סמסטר ב', תשפ"ד
המלצות לשיעור הראשון
דף מידע ופרטי קשר לסטודנטים.ות – כדאי להעלות לאתר הקורס במודל
מתחמים מוגנים באוניברסיטה
מדריכים:
מצגת היערכות להוראה בסמסטר הקרוב
קווים מנחים להוראה באקדמיה בסמסטר הקרוב.pdf
למידה דיגיטלית א-סינכרונית.pdf
למידה דיגיטלית סינכרונית.pdf
עקרונות ליצירת סרטונים אפקטיביים.pdf
ניהול אתר המודל.pdf
תבנית סילבוס מותאם תשפד.docx
הקלטות:
קישור להסבר כיצד לפרסם הקלטות משנים קודמות
קישור להסבר על כלי עריכת וידאו במודל וסרטון הסבר
קישור להסבר לגבי כיתות היברידיות
הנחיות להקלטת שיעורים
סדנאות היערכות לקראת סמסטר א' תשפ"ד
בסדנה זו דיברנו על ההתאמות הנדרשות לקורסים על מנת לתמוך בלמידת נושאי התוכן גם בתנאים של חוסר ודאות וחוסר שגרה:
כיצד נוכל לבנות את הקורס באופן מודולרי- כך שהסטודנטים והסטודנטיות המפספסים שיעורים יוכלו להשלים אותם בצורה הנוחה ביותר? כיצד ננהל את מטלות הקורס על מנת לעודד למידה מיטבית תוך יצירת תחושת הצלחה? במידה שנאלץ לוותר על נושאים, הן עקב קיצור רשמי של הסמסטר או התקדמות איטית ביחס לממוצע, על אילו נושאים אנו נעדיף לוותר? ואילו עוד שינויים קטנים אפשר לעשות כדי לתמוך בלמידה?
מנחה: ד"ר ענבל צרפתי-ברעד, מובילת חדשנות בהוראה ביחידה לקידום איכות ההוראה והלמידה
> להקלטת המפגש
ניהול קורס.pdf
בוובינר זה נחשוב איך לארגן את אתר המודל באופן שיאפשר לסטונדטיםות לעקוב אחר מהלך הקורס גם במצבים של חוסר וודאות ובתנאי למידה לא אופטימליים; מעבר לכך, נלמד איך לשכלל את הלמידה הא-סינכרונית של הסטודנטים.
בין היישומים שיוצגו:
תכנון אתר המודל, וידאו אינטראקטיבי, הגשת מטלות ובדיקתן במערכת, בחנים מקוונים, שאלוני משוב.
מנחה: ד"ר יעל לין, אחראית פדגוגיה דיגיטלית ביחידה לקידום איכות ההוראה והלמידה
> הקלטת המפגש
האירועים הקשים שחווינו בשבועות האחרונים ישפיעו גם על אווירת הלמידה בכיתה, על מרקם היחסים בין המרצים לסטודנטים ובין הסטודנטים לבין עצמם. הפגיעה והטראומה שרבים מאיתנו חוו מדגישים את החשיבות בבניית קשרים חיוביים בין הסגל לסטודנטים. ביסוס מחודש של יחסי אמון ופיתוח תחושת מסוגלות ויכולת עשויים לתרום בהתמודדות של הסטודנטים עם המצב ולחזק את היכולת שלהם ללמוד בהצלחה אחרי הטראומה הקולקטיבית שחווינו. במפגש זה נדון במרכיבים שמעצבים אקלים חיובי בכיתה, איזה התנהגויות ופעולות שלנו כמרצים יכולות לטפח סביבת למידה טובה ואיזה התנהגויות עלולות לפגוע בכך, נבחן אפשרויות להתמודד עם מצבים שעלולים לאתגר אותנו ונציע כלים לביסוס יחסים אמפטיים בכיתה.
מנחה: ד"ר איתי פולק, רכז פדגוגי ביחידה לקידום איכות ההוראה והלמידה
> להקלטת המפגש
>בניית אקלים חיובי בכיתה.pptx
חוסר ריכוז, קשיי הבנה ותסכול הן בעיות מוכרות של סטודנטים וסטודנטיות גם בעת שגרה, ובאופן טבעי תחושות אלו מתגברות עוד יותר בתקופות של ערעור ולחץ נפשי, כפי שאנו חווים היום. המעבר ממחשבה על אירועי השעה להתמקדות בתכנים לימודיים אינו פשוט, ואחד התפקידים שלנו כמרצים ומרצות הוא להתגבר על מחסומים אלה ולעזור לסטודנטים ולסטודנטיות להצליח להתמקד בנושאים אותם מלמדים. לצורך כך, בסדנה זו אנו נדבר קצת על תהליך הלמידה, נכיר את מושג העומס הקוגניטיבי ונראה כיצד אילו שינויים קטנים אנו יכולים לעשות על מנת להקל על יכולת הריכוז ולהעלות את תחושת המסוגלות של הסטודנטים והסטודנטיות במהלך השיעורים.
הסדנה מכוונת לקורסים בתחומי המדעים המדויקים, טבע והנדסה.
מנחה: ד"ר ענבל צרפתי-ברעד, מובילת חדשנות בהוראה ביחידה לקידום איכות ההוראה והלמידה
> להקלטת המפגש
עומס קוגניטיבי - תשפד.pdf
המציאות היום מחייבת אותנו להיערך למצב בו הסטודנטיםיות לא יכולים להשתתף בשיעורים מסיבות שונות, מתמודדים עם קושי להתרכז, ונאלצים ללמוד בתנאים לא אופטימליים.
וובינר זה יציג כיצד ניתן להפיק סרטוני וידאו קצרים שיאפשרו להשלים שיעורים, לחזור על הנלמד, ויעשירו את ההוראה הפרונטלית עם למידה עצמית א-סינכרונית. נתמקד בדרכים ליצירת סרטונים, בעקרונות בסיסיים ליצירת סרטונים אפקטיביים, ובאפשרות להפוך סרטונים (כולל סרטוני יוטיוב) לאינטראקטיביים (H5P).
מנחה: ד"ר יעל לין, אחראית פדגוגיה דיגיטלית
> להקלטת המפגש
using video 2023.pptx
במפגש זה נזכר ביישומים הרלוונטיים להוראה בזום (שיתוף מסך, אנוטציה, חלוקה לחדרים וכדומה), ונציג כלים דיגיטליים (כמו סקרים, בחנים ושאלונים) שיגבירו את מעורבות הסטודנטיםיות, ויקדמו את ההבנה והלמידה.
מנחה: ד"ר יעל לין, אחראית פדגוגיה דיגיטלית ביחידה לקידום איכות ההוראה והלמידה
> להקלטת המפגש
> zoom tutorial 2023.pptx
אסון ה-7 באוקטובר מצא אותנו -- כאזרחים -- בעיצומו של משבר טראומטי מהגדולים בתולדות המדינה. כיצד נוכל לתפקד כחברי סגל, על שלל תפקידנו השונים, בזמן משבר זה? מטרת סדנה קצרה זו היא לספק תשובות לשאלה זו תוך התבססות על הידע הנצבר בתחום ההתמודדות עם טראומה. ידונו נושאים כגון: איך נוכל לשמור על רווחתינו-אנו? כיצד להתאים את ההוראה והיחס לסטודנטים במצב הנוכחי? איך לנהל קשרי מדע עם שותפים בחול? וכדומה.
מרצה: פרופ' גולן שחר, המחלקה לפסיכולוגיה, אב"ג.
גולן שחר הוא פרופסור לפסיכולוגיה קלינית ורפואית, עם מינוי נלווה בבית הספר לבריאות הציבור, באוניברסיטת בן גוריון, וחבר סגל נלווה במחלקות לפסיכיאטרית ילדים ומבוגרים בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת YALE בארה"ב.
> לתפקד כחבר.ת סגל.ppt