> כיצד מעוררים עניין ומעורבות בשיעורים?
> כיצד משפיעים על הנוכחות בכיתה?
> כיצד מבטיחים שהידע שנרכש בקורס לא ייעלם בתום הבחינה?
> כיצד הופכים את הידע התיאורטי ליישומי?
הוראה בהשכלה הגבוהה מציבה בפני חברי הסגל אתגרים מגוונים. חלקם הגדול משותפים לרבים מאיתנו וניתן ללמוד מנסיונם של אחרים ואף לחשוב יחד על פתרונות אפשריים.
היחידה לקידום איכות ההוראה והלמידה מכנסת מפגשים חודשיים של חברי הסגל לדיון בסוגיות בתחום ההוראה והלמידה. מטרת המפגשים ליצור הזדמנויות לסגל לחלוק ידע, להחליף רעיונות וללמוד זה מזה, להתייעץ ולהתלבט יחד בשאלות על הוראה שמעסיקות את חברי הסגל.
מפגשים שהתקיימו בעבר
היחידה קיימה פורום הוראה שדן בהשפעות ובשימושים של כלים מסוג ChatGPT על תהליכי ההוראה והלמידה באקדמיה.
ד"ר אורן צור מהמחלקה להנדסת מערכות תוכנה ומידע הסביר על התפתחות התחום של עיבוד שפה ובינה מלאכותית, איך זה עובד בפועל, מהם הכשלים והתחומים שעדיין בפיתוח וכיצד ניתן להשתמש בטכנולוגיה לצורכי הוראה.
ד"ר שחר מיידנבאום מהמחלקה להנדסה ביורפואית, שיתף בהתנסות האישית שלו בטכנולוגיה לצורכי הוראה ומחקר וחשף דרכים שונות ומגוונות נוספות לשימוש.
המפגש נוהל בהנחיית ד"ר ענבל צרפתי ברעד מהיחידה לקידום איכות ההוראה והלמידה.
> להקלטה
> AI in academy_inbal.pdf
> ChatGPT and generative algorithm use at BGU_Shachar Maidenbaum.pdf
> ChatGPT_Oren_Tsur.pdf
פורום ההוראה לחודש מרץ התמקד במענה מעצים לסטודנטים.יות
במפגש הוצגו שני נושאים-
1. עיצוב למידה, הכנת לומדות ושילובן בקורסים.
הנושא הוצג ע"י ד"ר אודיה כהן, המחלקה לסיעוד.
2. תכנון של קורס היברידי-
הקלטה מראש של חלק מההרצאה וקיום דיון על בסיס טקסטים ב-
Break out rooms.
הנושא הוצג ע"י ד"ר בקי קוק, המחלקה לפוליטיקה וממשל.
הסינכרוני והא- סינכרוני ומה שבניהם!
המעבר להוראה מקוונת היא אתגר, אבל גם הזדמנות.
הזדמנות לחשיבה מחודשת על תפקיד המרצה, על מטרות הקורס, ועל דרכים לשילוב מיטבי של למידה דיגיטלית עם למידה פרונטלית (סינכרונית).
פורום ההוראה של חודש דצמבר התמקד בשני קורסים בהם סגל הקורס החליט לא להסתפק בתרגום השיעור הפרונטלי לזום, אלא תכנן מחדש את הקורס תוך שילוב למידה א-סינכרונית עם למידה סינכרונית.
מציגים: חברי סגל הקורס "מבוא למדעי המחשב" מהמחלקה למדעי המחשב:
גב' מיכל שמש, פרופ' מייק קודיש ופרופ' חן קיסר.
פרופ' שרון פרדו מהמחלקה לפוליטיקה וממשל.
> קישור להקלטה
Perusall - כלי לקריאה שיתופית של מאמרים וספרים, ולצפייה שיתופית בסרטוני וידאו. הכלי מאפשר כתיבת הערות, הצגת שאלות, וניהול דיונים על גבי טקסטים ועל גבי סרטונים. כך, קריאה וצפייה פאסיביים הופכים לתהליכי למידה פעילים, במהלכם גדלה מעורבות הלומדים.ות, וחווית הלמידה משתפרת.
מציגים: ד"ר יאיר הרטמן מהמחלקה למתמטיקה וד"ר אביה הכהן מהמחלקה לספרויות זרות ובלשנות.
> קישור להקלטה
דיאלוג ואינטראקציה בשיעור הם אבני יסוד בתהליך הלימוד בתחומים ההומאניים. מרצים רבים חשים שהשימוש במערכת הזום פגע ביכולתם לנהל דיונים פורים עם הסטודנטים, ושינה את אופיו של תהליך היצירה המשותף בשיעור ואת טיב הקשר שנבנה במהלכו. במפגש זה עסקנו במגבלות ובאפשרויות שמציבים הכלים הדיגיטליים בהוראה המקוונת ובאופן שבו ניתן להגביר את המעורבות וההשתתפות של הסטודנטים בשיעורים המקוונים.
מציגים: פרופ' רועי זולטן (כלכלה), פרופ' חיים וייס (ספרות עברית) וקרן לויטין (המחלקה לסיעוד)
> קישור להקלטה
השיעורים בתחומי המדעים וההנדסה מבוססים על כתיבה אינטנסיבית של משוואות ותרשימים על הלוח.
המעבר להוראה מקוונת הציב למרצים רבים קושי טכני ומהותי בפריסת החומר בפורמט החדש.
במפגש זה דנו בכלים שונים להצגת החומר בשיעורי המדעים המקוונים ובהשלכות של השינוי שנאלצו המרצים לעשות על העיבוד וההבנה של המידע בתהליך הלימוד.
מציגים: פרופ' אברהם באר (מכון המים ופיסיקה), ד"ר ליאור עטייה (הנדסת מכונות) וד"ר ענבל צרפתי-ברעד (מרכז חוסידמן, מלמדת במחלקה להנדסת ביוטכנולוגיה).
>קישור להקלטה