
> כיצד מעוררים עניין ומעורבות בשיעורים?
> כיצד משפיעים על הנוכחות בכיתה?
> כיצד מבטיחים שהידע שנרכש בקורס לא ייעלם בתום הבחינה?
> כיצד הופכים את הידע התיאורטי ליישומי?
הוראה בהשכלה הגבוהה מציבה בפני חברי הסגל אתגרים מגוונים. חלקם הגדול משותפים לרבים מאיתנו וניתן ללמוד מנסיונם של אחרים ואף לחשוב יחד על פתרונות אפשריים.
היחידה לקידום איכות ההוראה והלמידה מכנסת מפגשים חודשיים של חברי הסגל לדיון בסוגיות בתחום ההוראה והלמידה. מטרת המפגשים ליצור הזדמנויות לסגל לחלוק ידע, להחליף רעיונות וללמוד זה מזה, להתייעץ ולהתלבט יחד בשאלות על הוראה שמעסיקות את חברי הסגל.
פורום הוראה לחודש אפריל
AI בשירות האקדמיה
מנחים: ד"ר ענבל צרפתי-ברעד, היחידה לקידום איכות ההוראה והלמידה
ד"ר אורן צור, המחלקה להנדסת מערכות תוכנה ומידע
פרטים נוספים בהמשך
מפגש זום- קישור יישלח לנרשמים.ות
מפגשים שהתקיימו בעבר
יצירת יחידות הוראה בסיסיות באמצעות סרטונים שהסטודנטים למדו לפני השיעור.
בזום/בכיתה התקיים תהליך למידה אקטיבי של יישום החומר שנלמד בסרטונים, פתרון בעיות חדשות ברמות קושי עולות ומתן מענה לשאלות
מעקב אחרי הידע הנרכש של הסטודנטים.
כתיבת בעיות לפתרון משותף של הסטודנטים באמצעות חדרי דיונים מקוונים בזום.
הפורום התקיים בהנחיית פרופ' טל סבוראי, גאוגרפיה
ביום ד', 15.12.21, 10:00-11.00
על מנת לצור קשר בין לימודים תיאורטיים להתנסות, נלמד הקורס בשיטת ניתוח מקרי חקר. שינוי אופן ההוראה יצר עניין וסקרנות בקרב הלומדים, חיזוק חשיבות מדעי היסוד, חשיפת הלומדים לשיטות למידה שונות ועוד.
בפורום דיברנו על השפעות הקורס על הלומדים, על ההשקעה בפיתוח סגל הקורס ובדיוק המקרים ועל חשיבות שימור תהליכי למידה והקנית שיטות למידה.
(להמשך קריאה בנושא הקליקו כאן)
הפורום התקיים בהנחיית ד"ר שמעון עמר, לימודי רפואה
ביום ד', 24.11.21, 13:00-13:45
פורום ההוראה לחודש מרץ התמקד במענה מעצים לסטודנטים.יות
במפגש הוצגו שני נושאים-
1. עיצוב למידה, הכנת לומדות ושילובן בקורסים.
הנושא הוצג ע"י ד"ר אודיה כהן, המחלקה לסיעוד.
2. תכנון של קורס היברידי-
הקלטה מראש של חלק מההרצאה וקיום דיון על בסיס טקסטים ב-
Break out rooms.
הנושא הוצג ע"י ד"ר בקי קוק, המחלקה לפוליטיקה וממשל.
איך לגרום לסטודנטים.יות לפתור תרגילים בעצמם.ן
מנחה: פרופ' מעוז שמיר, המחלקה לפיסיולוגיה וביולוגיה תאית
הסינכרוני והא- סינכרוני ומה שבניהם!
המעבר להוראה מקוונת היא אתגר, אבל גם הזדמנות.
הזדמנות לחשיבה מחודשת על תפקיד המרצה, על מטרות הקורס, ועל דרכים לשילוב מיטבי של למידה דיגיטלית עם למידה פרונטלית (סינכרונית).
פורום ההוראה של חודש דצמבר התמקד בשני קורסים בהם סגל הקורס החליט לא להסתפק בתרגום השיעור הפרונטלי לזום, אלא תכנן מחדש את הקורס תוך שילוב למידה א-סינכרונית עם למידה סינכרונית.
מציגים: חברי סגל הקורס "מבוא למדעי המחשב" מהמחלקה למדעי המחשב:
גב' מיכל שמש, פרופ' מייק קודיש ופרופ' חן קיסר.
פרופ' שרון פרדו מהמחלקה לפוליטיקה וממשל.
> קישור להקלטה
Perusall - כלי לקריאה שיתופית של מאמרים וספרים, ולצפייה שיתופית בסרטוני וידאו. הכלי מאפשר כתיבת הערות, הצגת שאלות, וניהול דיונים על גבי טקסטים ועל גבי סרטונים. כך, קריאה וצפייה פאסיביים הופכים לתהליכי למידה פעילים, במהלכם גדלה מעורבות הלומדים.ות, וחווית הלמידה משתפרת.
מציגים: ד"ר יאיר הרטמן מהמחלקה למתמטיקה וד"ר אביה הכהן מהמחלקה לספרויות זרות ובלשנות.
> קישור להקלטה
תחליפים מקוונים להוראה מבוססת לוח, שילוב של מצגות ופתרון תרגילים בכתיבה חופשית ופנייה לאוכלוסיות מגוונות במהלך השיעור.
מציגים- פרופ' עידו אפרת מהמחלקה למתמטיקה ופרופ' מאיה בר-סדן מהמחלקה לכימיה
> קישור לאתר המודל
בהקלטה של המפגש ניתן לצפות
ביחידה של הקלטות של הדרכות ומפגשים מקוונים- תש"פ- תשפ"א
המעבר הפתאומי והבהול להוראה מקוונת חייב את כולנו להסתגל במהירות למצב חדש. בתוך אי-הוודאות שנוצר נדמה היה שהיכולת לקיים שיעורים היתה הצלחה בפני עצמה. אבל עם סיום הסמסטר כדאי לבחון את תהליך הלימוד שהתקיים וכיצד השפיע השינוי על פעולת המרצים והסטודנטים. במפגש זה אנחנו מבקשים לערוך יחד סיכום של הסמסטר שחלף ולהפיק תובנות שיעזרו לכולנו להתמודד עם אתגר ההוראה בסמסטר הבא. בין היתר נדון באופן שבו התמודדנו עם המגבלות והאפשריות של ההוראה בזום, בתועלת שהפיקו התלמידים מפעולות הוראה שונות, בבעיות רווחות בהוראה מקוונת שצפו לאורך הסמסטר ובדרכים יעילות יותר או פחות שכל אחד מאיתנו מצא כדי להתאים את עצמנו לתנאים החדשים. ננסה לבחון את ההבדלים בין הוראה בכיתה להוראה מקוונת ולשקול דרכים חדשות להתאים את ההוראה בקורסים למצב שנוצר.
מציג: פרופ' אדם לפסטיין (המחלקה לחינוך).
דיאלוג ואינטראקציה בשיעור הם אבני יסוד בתהליך הלימוד בתחומים ההומאניים. מרצים רבים חשים שהשימוש במערכת הזום פגע ביכולתם לנהל דיונים פורים עם הסטודנטים, ושינה את אופיו של תהליך היצירה המשותף בשיעור ואת טיב הקשר שנבנה במהלכו. במפגש זה עסקנו במגבלות ובאפשרויות שמציבים הכלים הדיגיטליים בהוראה המקוונת ובאופן שבו ניתן להגביר את המעורבות וההשתתפות של הסטודנטים בשיעורים המקוונים.
מציגים: פרופ' רועי זולטן (כלכלה), פרופ' חיים וייס (ספרות עברית) וקרן לויטין (המחלקה לסיעוד)
> קישור להקלטה
השיעורים בתחומי המדעים וההנדסה מבוססים על כתיבה אינטנסיבית של משוואות ותרשימים על הלוח.
המעבר להוראה מקוונת הציב למרצים רבים קושי טכני ומהותי בפריסת החומר בפורמט החדש.
במפגש זה דנו בכלים שונים להצגת החומר בשיעורי המדעים המקוונים ובהשלכות של השינוי שנאלצו המרצים לעשות על העיבוד וההבנה של המידע בתהליך הלימוד.
מציגים: פרופ' אברהם באר (מכון המים ופיסיקה), ד"ר ליאור עטייה (הנדסת מכונות) וד"ר ענבל צרפתי-ברעד (מרכז חוסידמן, מלמדת במחלקה להנדסת ביוטכנולוגיה).
>קישור להקלטה
נושא המפגש : הוראה בכיתה של 120 עם חווית למידה של מורה פרטי.
מציג: פרופ' אלי לואיס מהפקולטה למדעי הבריאות.
פרופ' אלי לואיס שיתף את חברי הפורום באופן ההוראה ובשינוי תפיסתי ומעשי בלימוד כיתה של 120 סטודנטים בקבוצות קטנות.
שיטות הוראה "ישנות" ויחס הוגן.
מציג: פרופ' אברהם באר ממכון צוקרברג לחקר המים.
פרופ' אברהם באר שיתף את חברי הפורום באופן ההוראה ובהתמודדות שלו עם כיתה גדולה בקורס שירות בפיסיקה.
את סדרת המפגשים בשנת תש"פ פתח נשיא האוניברסיטה-
פרופ' דניאל חיימוביץ'.
חברי הסגל כמוביליי מחקר יד ביד עם חינוך דור העתיד.
נשיא האוניברסיטה דיבר על החזון והאני מאמין של האוניברסיטה לשילוב מחקר ועבודה באוניברסיטה במקביל ללימוד והנחלת הידע לסטודנטים, לדור העתיד.
יישום עקרונות "הכיתה ההפוכה" בשעור סיכום של קורס לתואר ראשון- יתרונות וחסרונות.
ישנן דרכים שונות ליישם את מודל ההוראה המכונה "הכיתה ההפוכה". במהלך הסמינר הצגתי את אחת הדרכים אותה אני מקיים בשעור הסיכום של קורס אותו בניתי לפני שבע שנים, עבור 50 תלמידי תואר ראשון. בשבוע שלפני שעור הסיכום התלמידים מופנים לרשימת מאמרים, אתרים ומדיה דיגיטלית על היחסים בין האדם לבעלי-חיים וכל תלמיד נרשם לאחת מתוך חמש דילמות מוסריות שבה הוא בוחר לדון. במהלך שעור הסיכום, כל סוגיה מוסרית נדונה במסגרת קבוצת התלמידים שבחרו לדון בה ולאחר הוויכוחים במסגרת הקבוצה, נציגים מכל קבוצה עולים ומציגים את תמצית המסקנות שהקבוצה הגיעה אליהן. התלמידים מצביעים בהצבעה חשאית באמצעות אפליקציה ומביעים את דעתם בכל אחת מחמש הסוגיות המוסריות.
בסמינר הצגתי את מהלך ההוראה בליווי קטעי וידיאו קצרים, העליתי את היתרונות והחסרונות של היישום בקורס זה, ודנתי בהתלבטויות ובאפשרויות היישום בקורסים אחרים.
מציג: - פרופ' עמוס בוסקילה
למצגת