הצג הכל
הסתר הכל

​התוכנית ללימודי תואר שני בפסיכולוגיה קלינית

חזון כללי

אנחנו מחויבים לחזון של פסיכולוגיה קלינית המאחדת בין שטח לאקדמיה, פרקטיקה ומחקר, ניסיון קליני וממצאים אמפיריים. ב-50 השנה האחרונות, אנו עדים להתפתחות משמעותית של שיטות טיפול ואבחון המבוססים על מחקר מדעי, ואשר ניתנים ליישום בקליניקה. אנחנו מלמדים את רוב ה שיטות הללו ומעוניינים להכשיר סטודנטים בהתאם למודל הקלינאי-המדען (Scientist-Clinician) , בעיקר בכל האמור לטיפול בפסיכופתולוגיה לאורך החיים, אך גם בכל הקשור לצמיחה אישית, התפתחות, והשגת מטרות אישיות.

הכשרה אינטגרטיבית ורחבת היקף

אנחנו מאמינים כי אין זה מספיק ללמוד מספר קטן של שיטות טיפול, ובוודאי לא שיטה בודדת. לפיכך, הסטודנטים שלנו נחשפים לטווח רחב של גישות – פסיכודינאמית, קוגניטיבית-התנהגותית, חווייתית, אקזיסטנציאליסטית ומשפחתית-מערכתית כבר בשנה הראשונה. חלק מטיפולים אלו עשויים להקל על הפרעה מסוימת. במקרים אחרים, המטופל עלול שלא להגיב לגישה אחת ועלול להזדקק לגישה טיפולית נוספת או אחרת. ישנם גם מקרים בהם הטיפול הטוב ביותר יכלול גישה רב-מערכתית. מטרתנו היא לחשוף את הסטודנטים למגוון הרחב של התערבויות הקיים כיום בעולם הפסיכולוגיה הקלינית, לעודד חשיבה מעמיקה וביקורתית ולהדגיש את החשיבות של הקשבה לממצאים אמפיריים.

התפתחות, פסיכופתולוגיה ופסיכותרפיה לאורך החיים

אנו מאמינים כי פסיכולוג קליני צריך לרכוש ידע נרחב באשר לתהליכים ההתפתחותיים המשפיעים על הופעתן של הפרעות נפשיות, על שימורן או השתנותן במהלך החיים. בהתאם לכך, התוכנית שלנו מציעה קורסים הבאים מעולם תוכן קליני הן של הילד (החל מהינקות ועד לגיל ההתבגרות) והן של המבוגר. בשנה הראשונה ללימודים, הדגש המרכזי הינו על פסיכולוגיה קלינית של הילד והמתבגר. בהתאם לכך, ההכשרה המעשית (הפרקטיקום) הינה בטיפול בילדים ומתבגרים. בשנה השנייה ללימודים, תכנית הלימודים והפרקטיקום מתמקדים בפסיכולוגיה קלינית של מבוגרים.

נושאים נוספים

הכרה מטעם מועצת הפסיכולוגים במשרד הבריאות.

ההסטודנטים יעמדו בכל הקריטריונים הדרושים על מנת להתחיל התמחות בפסיכולוגיה קלינית מטעם משרד הבריאות.

תוכנית לתואר דוקטורט (Ph.D.)

אנו מעודדים סטודנטים מצטיינים להשלים תואר דוקטורט בפסיכולוגיה. סטודנטים אלה נדרשים להשלים עבודת מחקר איכותית ומקיפה בתחום הקשור בפסיכולוגיה בתוך 6 שנים מתחילת הלימודים.

בנוסף, סטודנטים אלה נדרשים להציג הצעת תזה באמצע השנה הראשונה, והצעת דוקטורט מאושרת עד סוף השנה השנייה ללימודים. מרגע שהסטודנט נהפך באופן רשמי לתלמיד דוקטורט, יעמדו לרשותו 4 שנים להשלמת לימודיו. סטודנטים שהתקבלו ללימודים, אך אינם ממשיכים לדוקטורט, יצטרכו להשלים את החובות לקבלת תואר שני, קרי חובות שמיעה אקדמיות ועבודת תזה מאושרת.

מימון כספי

תמיכה כספית יכולה להינתן באמצעות מלגה, משרת עוזר הוראה, והפחתת שכ"ל. בשנים האחרונות עמדנו בהצלחה במתן מימון לכל תלמידי התואר השני והשלישי במגמה. בזמן שאנו עושים כל מאמץ אפשרי לתמוך בתלמידים, איננו יכולים להתחייב לגבי יכולתנו לממן ולתמוך כספית בסטודנטים בעתיד.

קליניקה מחלקתית

באוקטובר 2018 החלה לפעול במסגרת המחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת בן-גוריון קליניקה, שתספק טיפול מוזל עבור הקהילה של באר-שבע והסביבה. הקליניקה שלנו מבוססת על התערבויות מבוססות-מדע כך שתוכל לתת מענה מיטבי ברמה הגבוהה ביותר לאוכלוסיית הדרום. הקליניקה משמשת כמקום התמחות מרפאתי עבור דוקטורנטים קליניים מצטיינים במחלקה. כך, סטודנטים שלנו, אשר יוכיחו את עצמם הן בפן הקליני והן בפן המחקרי יוכלו להמשיך ולשלב בין טיפול למחקר תחת קורת גג אחת גם במהלך לימודיהם לתואר שלישי.

לוח הזמנים של שנת הלימודים במהלך התואר השני

בשנה א' של התואר השני, ישנם שני ימי לימודים בשבוע (שני וחמישי), כאשר גם בימי רביעי נדרשת נוכחות עבור סמינר מחלקתי, ישיבות מעבדה, ותרגול (לסטודנטים שמתרגלים קורסים של תואר ראשון). בימי ראשון ושלישי נדרשת נוכחות במקומות הפרקטיקום, שחלקם בדרום וחלקם באזור השפלה. בשנה ב', יש רק יום אחד מרוכז של קורסים (יום שני), כאשר יום חמישי מתפנה לעבודה אינטנסיבית יותר על עבודת התיזה (חלק ממקומות הפרקטיקום דורשים נוכחות ביום חמישי במקום ביום שלישי).

תהליך המיון והקבלה

לפני תחילת התהליך, המועמדים יתבקשו לדרג שלושה מנחים איתם הם היו מעוניינים לעבוד (רשימת חברי הסגל שיקבלו סטודנטים להנחיה בשנת הלימודים הקרובה). שימו לב, כי אנו מתחשבים בדרוגים אלה רק החל מהשלב השני של תהליך הקבלה. אנו מעודדים את המועמדים להשתמש באתר המחלקה  ומקורות אלקטרוניים אחרים על מנת להכיר את חברי הסגל. תהליך זה יכול לכלול: קריאה על תחומי העניין של החוקר ופרויקטים עכשוויים שהוא מבצע, קריאת מאמרים שלו ומאמרים רלוונטיים אחרים, שיחות עם סטודנטים במעבדה הרלוונטית, וביקור במעבדה.

בשלב הראשון, וללא קשר לדירוג המנחים, נזמן לראיון קליני כ-90 סטודנטים על בסיס התרשמות מהתיק האישי וציוני המתא"ם. הראיונות הקליניים יערכו ע"י חברי הסגל של המגמה הקלינית. כ-60 מועמדים שימצאו כמתאימים ביותר לתוכנית ההכשרה הקלינית שלנו, יעברו שלב ויוזמנו לראיון השני, כאשר הפעם הראיון יתקיים עם (לפחות) אחד משלושת המנחים הפוטנציאליים שהמועמד דירג. תהליך זה בא להבטיח שהסטודנטים יודעים, עם קבלתם, כי ישנו חבר סגל אשר יכול להנחות אותם במחקר התיזה בתחום שמעניין אותם. שני הראיונות יתייחסו הן ליכולות הקליניות של המועמד/ת והן ליכולות המחקריות שלו/שלה. יש לציין כי במקרים מסוימים אנו נזמן גם לראיון שלישי, למשל כאשר נדרשת חוות דעת נוספת לגבי היכולות הקליניות של המועמד/ת.

יש לציין עוד כי החלפת מנחה לאחר הקבלה ללימודים תתרחש רק במקרים יוצאי דופן, ובכל מקרה, איננו יכולים להבטיח כי המחלקה תוכל לספק מנחה אלטרנטיבי.

ההחלטות הסופיות לגבי הסטודנטים שיבחרו יתקבלו ע"י סגל המגמה הקלינית ויתבססו על ההתרשמות הכוללת משני (או שלושת) הראיונות והתיק האישי.

לסיום, יש להדגיש כי אנו מנועים מלתת אינפורמציה לגבי זימונים לראיונות וקבלה תוך כדי התהליך. הודעות קבלה/דחייה סופיות יתקבלו בהתאם לתאריכים הארציים. 


 
  
תחומי עיסוק
פרופ' גולן שחר

פסיכולוג קליני ורפואי מומחה. תחומי עניין עיקריים: אישיות ומצבי לחץ, פסיכופתולוגיה, פסיכוסומטיקה, התפתחות מתבגרים, המעבר לבגרות, פסיכודיאגנוסטיקה, פסיכותרפיה אינטגרטיבית, וכן הבסיס הפילוסופי של פסיכולוגיה קלינית. מלמד אתיקה, פסיכו-דיאגנוסטיקה למתקדמים, ופסיכותרפיה אינגרטיבית בראי גישת יחסי האובייקט.



פרופ' גארי דיימונד

פסיכולוג קליני מומחה מדריך, מטפל זוגי ומשפחתי. תחומי עניין עיקריים: דכאון, אובדנות, מתבגרים, אוריינטציה מינית, וחקר רגשות (כגון כעס ועצב). מלמד טיפול משפחתי, ומדריך פרקטיקום.



פרופ' ליאת טיקוצקי

פסיכולוגית קלינית מומחית. תחומי עניין עיקריים: קשרים בין הורות (לדוגמא - תפיסות, דפוסי התנהגות, מצוקה רגשית) לבין התפתחות הפרעות שינה בפעוטות וילדים, וכן הפרעות שינה של הורים והשלכותיהן על איכות הקשר הורה-ילד.  מלמדת פסיכופתולוגיה למתקדמים (ילדים), ראיון קליני, ומדריכה פרקטיקום.

פרופ' גדעון אנהולט

פסיכולוג קליני מומחה מדריך. תחומי עניין עיקריים: מאפיינים וטיפול (קוגניטיבי התנהגותי) בהפרעות חרדה, ובהפרעה אובססיבית קומפולסיבית (OCD), פונקציות ניהוליות ב-OCD, ויסות רגשי.  מלמד טיפול קוגניטיבי-התנהגותי.​

פרופ' נירית סופר-דודק

פסיכולוגית קלינית מומחית. תחומי עניין עיקריים: מצבי תודעה מיוחדים בעירות ובשינה (לדוגמא: דיסוציאציה, מאפייני חלימה, הזיות היפנוגוגיות, חלימה בהקיץ), והקשר ביניהם לבין פסיכופתולוגיה, לחץ ואישיות. מלמדת פסיכופתולוגיה למתקדמים: מבוגרים וסטטיסטיקה רב משתנית מתקדמת לפסיכולוגים.​

פרופ' ערן בר-כליפה - ראש המגמה הקלינית

פסיכולוג קליני מומחה. תחומי עניין עיקריים: השפעתן של דינמיקות בינאישיות המתרחשות בקשרים קרובים (קשרים זוגיים-אינטימיים, וקשרים טיפוליים).  מלמד טיפול ממוקד רגש וחוויה, וקורסים מתקדמים במתודולוגיה וסטטיסטיקה (HLM ולמידת מכונה), ומדריך פרקטיקום.

​​

איש הסגל
תחומי עיסוק

​דר' קרין קידר-כהן

פסיכולוגית קלינית מומחית מדריכה. מלמדת פסיכודיאגנוסטיקה, ופסיכותרפיה בילדים.

דר' אלכסנדרה רפאלי.

​פסיכולוגית קלינית מומחית מדריכה. מלמדת פסיכותרפיה בינאישית.​

​גב' לילך תמיר

​פסיכולוגית קלינית מומחית. מדריכה פרקטיקום.​

​דר' חן ליפשיץ​

​פסיכולוגית קלינית מומחית. מדריכת פרקטיקום

​גלי שיין טל​ (M.A)​​

​פסיכולוגית חינוכית מומחית. פסיכותרפיסטית ומטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת, יוצרת ומובילת תוכנית "קפסולה" ללימודי טיפול זוגי ומשפחתי בגישה אינטגרטיבית, מדריכה ומרצה בתוכנית "עוגן" ללימודי פסיכותרפיה מתוך עמדה אינטגרטיבית במכון "מפרשים" להוראה וחקר הפסיכותרפיה במכללה האקדמית תל אביב יפו, יוצרת ומובילה קורס בתחום הטיפול בילדים, נוער ומבוגרים על הרצף הטרנסי. מטפלת ביחידים, זוגות ומשפחות בקליניקה פרטית בתל אביב.​