​​​​​​​​​

שאלות בנוגע לתואר השני

 

1)    מהם האפשרויות וההתמחוית בהם ניתן לבחור בתואר השני בפסיכולוגיה? אילו אפשרויות פתוחות בבן גוריון?

קלינית, התפתחותית, פסיכולוגיה חינוכית, ניסויית וחברתית. זה מפורט באתר המחלקה: https://in.bgu.ac.il/humsos/psych/Pages/GradCandInfo.aspx

         1.1) מהם אפשרויות התעסוקה בכל אחת מההתמחויות?

ראשית, בוגרי/ות תואר שני בכל מגמה יכולים להמשיך לדוקטורט ולהשתלב במחקר אקדמי. מחוץ לאקדמיה, בוגרי/ות תואר שני בהתמחויות הטיפוליות – התפתחותית, קלינית ופסיכולוגיה במערכת החינוך יכולים/ות לעבוד כמטפלים/ות בתחום לאחר סיום ההתמחות. בוגרי/ות תואר שני בהתמחויות הניסויית והחברתית משתלבים/ות בעבודות מחקר יישומי, במחלקות למדעי ההתנהגות בגופים ציבוריים, כמו הצבא, המשטרה, הכנסת, ובגופים פרטיים, כמו חברות עסקיות, מרכזים הפועלים לשינוי חברתי, בייעוץ ארגוני, אבחון תעסוקתי, בניתוח נתוני עתק בחברות עסקיות ועוד. מומלץ לשוחח עם בוגרי/ות ולהתרשם.

2)    מה ההבדל בין עו"ס קליני לבין פסיכולוגיה קלינית?

שניהם יכולים לעסוק בפסיכותרפיה פרטנית, אבל יש הבדל בחומר הנלמד בדרך לשם. התכנים הנלמדים בתארים לעבודה סוציאלית יותר מתמקדים ברווחה, עוני, אומנה, היבטים משפטיים של אי-צדק, שינוי חברתי, וכו', אך כן גם דברים כמו טראומה ופסיכופתולוגיה, ששם יש חפיפה עם פסיכולוגיה קלינית והתפתחותית. בפסיכולוגיה יש יותר דגש על תיאוריות פסיכולוגיות, מנגנונים פסיכולוגיים, וכו'. התואר השני בפסיכולוגיה קלינית והתפתחותית מתמקד בהעמקה בפסיכופתולוגיה, המנגנונים המייצרים ומשמרים אותה, אבחון אישיותי, ושיטות שונות של התערבויות פסיכותרפויטיות. יש לציין כי בסוף הדרך אפשר לכוון את עצמך להשתלם בשיטות כאלה ואחרות בין אם את/ה פסיכולוג/ית קליני/ת ובין אם את/ה עו"ס קליני/ת, כאמור הדרך היא שונה אך התוצאה לעתים יכולה להיות דומה.

3)    מה ההבדל בין התפתחותית לקלינית ילד?

יש כמה הבדלים: 1. טווח גילאים: בהתפתחותית, ההתמקדות הן בטיפול והן באבחון היא בגילאים צעירים מלידה (לעיתים אף מתקופת ההיריון) ועד גיל 9. בקלינית ילד או קלינית טווח החיים, לרוב הלימודים מתמקדים בגיל ביה"ס והלאה. 2. הדגש הטיפולי: למרות שגם בקלינית ילד וגם בהתפתחותית ניתן לטפל​ בילדים באופן פרטני, דיאדי (הורה-ילד) ודרך עבודה טיפולית עם ההורים, בהתפתחותית הדגש הוא על טיפול דיאדי ועבודה טיפולית עם הורים, בעוד שבקלינית, נוכח גילם הבוגר של הילדים, הדגש הוא על עבודה עם הילדים באופן פרטני, לצד הדרכות הורים של פעם בשבועיים - שלושה. 3. פסיכולוגים התפתחותיים עובדים עם ילדים להם בעיות רגשיות והתפתחותיות/רפואיות. פסיכולוגים קליניים של הילד מתמקדים בבעיות רגשיות.

מה ההבדל בין קוגניטיבית לקוגניציה?

ההבדל העיקרי הוא בדגשים ובהרכב קורסי החובה.  בקוגניציה יש דרישה לקורסים במגוון תחומים שאינם פסיכולוגיה.  בניסויית, הקורסים הם בעיקר מפסיכולוגיה.  מבחינת הדגשים, בקוגניציה הדגש יכול להיות יותר חישובי-פיזיולוגי מאשר בניסויית. למרות כל אלו, שתי האופציות מאד דומות, וניתן בהחלט במקרים רבים להיות מונחים על ידי מנחה מהתחום השני (מנחה מפסיכולוגיה ניסוית לסטודנט/ית מקוגניציה וההפך).

4)    מה ההבדל בין פסיכולוגיה חברתית/קוגניטיבית לבין פסיכולוגיה חברתית/קוגניטיבית בהדגש מדעי הנתונים?

לימודים בהדגש מדעי הנתונים כוללים קורסים נוספים שמכשירים לעבוד עם נתוני עתק ((big data – קורסים עם דגש יותר מתמטי ותכנותי. הלימודים מספקים גם התנסות בניתוח של נתוני עתק. 

5)    האם מקבלים מלגה בתואר השני?

אנחנו מאד משתדלים (גם כשיש קיצוצים בתקציב האקדמיה), לתת מלגה. בדר"כ סטודנטים/ות לתואר שני מקבלים/ות בשנה הראשונה השתתפות בשכ"ל ובשנה השנייה מלגת קיום. כמו כן סטודנט אחד מכל התמחות מקבל מלגת הצטיינות משופרת (למשך שנתיים). הסכומים וההיקף משתנים לאור המצב במשק ובאוניברסיטה. 

5.1) האם המלגה מוגבלת רק לסטודנטים לפסיכולוגיה קלינית?

     לא. אין קשר בין המלגה להתמחות.

6)    האם עליי לכתוב תזה בתואר השני?

כן. כל מסלולי הלימודים לתואר שני במחלקה לפסיכולוגיה דורשים תזה. התזה כוללת ביצוע של מחקר, בהנחיית אחד/ת מחוקרי/ות המחלקה, וסיכום המחקר לעבודת תזה.

7)    האם ישנה אפשרות להתנסות בפרקטיקום במהלך התואר השני? אם כן באילו התמחויות?

בתמחויות ​הטיפוליות יש פרקטיקום גם במהלך השנה הראשונה וגם השנייה. בחברתית וניסויית ישנו פרקטיקום שבו הסטודנטים במשך שנה מתנסים בפרויקט בחברות שעוסקות ביישומים של הפסיכולוגיה החברתית או הניסויית. חלק מהחברות עוסקות בניתוח של נתוני עתק. זהו קורס חובה בניסויית ובהדגש מדעי הנתונים וקורס בחירה בחברתית.​