דלג לתוכן העמוד
דיקנאט
הסטודנטים
הירשמו ללימודים להרשמה

מכון אבחון תפקודי למידה


מת"ל היא מערכת ממוחשבת של מבחנים ושאלונים סטנדרטיים שפותחה לצורך אבחון מועמדים למוסדות להשכלה גבוהה ותלמידים הלומדים בהם המבקשים התאמות בבחינות וסיוע בלימודים בשל לקות למידה.

מת"ל פותחה במרכז הארצי לבחינות ולהערכה בסיועם של מומחים ללקויות למידה.  המערכת פותחה לשירות אוכלוסיית לקויי הלמידה ביוזמתה של הוועדה לתכנון ולתקצוב (ות"ת) של המועצה להשכלה גבוהה, ובמימונה.  ועדת ההיגוי של ות"ת בנושא תלמידים לקויי למידה ליוותה את הפיתוח.

מת"ל נועדה לאבחן את לקויות הלמידה השכיחות - דיסלקסיה, דיסקלקוליה ודיסגרפיה – וכן להעריך את הסבירות לקיום הפרעת קשב וריכוז.

 

חדש !! אבחונים בשפה הערבית 

افتتاح معهد تشخيص وظائف تعليمية للطلاب متكلمي العربية كلغة الام

 

דף המכון בפייסבוק

 

כלי האבחון של מת"ל

במת"ל שני שאלונים ו-20 מבחנים הבודקים תפקודים קוגניטיביים בתחומים האלה:
שפה (קריאה וכתיבה), תפקודים כמותיים, קשב, זיכרון, תפיסה ומהירות עיבוד כללית.

כלי האבחון של מת"ל פותחו בסיוע ועדות מומחים והם מבוססים על ידע תאורטי עדכני.

יעילותם של הכלים באבחון לקויות למידה נבדקה במחקר רחב היקף שנעשה על סטודנטים בעלי לקויות למידה שונות.  במחקר נוסף נאספו נורמות ביצוע ארציות לכל הכלים.

 

מאפייני המערכת

·    כל מבחני מת"ל נעשים באמצעות מחשב.

·    בכל שלבי ההיבחנות נוכח בוחן.

·    ההוראות לכל מבחן מוצגות על המסך וניתנות להשמעה.

·    לפני כל מבחן ניתנות מטלות לדוגמה ולהתנסות.

·    המחשב מקליט את כל התגובות המילוליות של הנבחן.

·    לכל תגובה נמדד זמן התגובה בדיוק של 7± אלפיות השנייה.

·    במערכת בקרות לזיהוי תפקוד שלא בתום לב (התחזות).

 

למי מיועד האבחון?

האבחון במת"ל מיועד לצעירים שנקבע בעבר כי הם בעלי לקות למידה או הפרעת קשב וריכוז והאבחון שבידיהם אינו תקף, או למי שיש להם קשיים ניכרים לפחות בתחום אחד מהתחומים האלה: קריאה, כתיבה, תפקודי שפה אחרים, חשבון, תפקודי קשב וריכוז.

 

דרישות סף להתאמה לאבחון במת"ל

ההיבחנות במת"ל אפשרית לפונים הממלאים את כל התנאים האלה:

·    גיל 16 עד 30

·    שליטה בעברית ברמה של שפת-אם (במקרים מסוימים ניתן לאבחן במערכת גם עולים ותיקים ששפת אמם רוסית)

·    היעדר מוגבלות פיזית הצפויה להפריע להיבחנות באמצעות מחשב (כמו כבדות ראייה, כבדות שמיעה, בעיות מוטוריות)

·    לא נבחנו במת"ל בשלוש השנים האחרונות. 

אם אינך עומד באחד מהתנאים א'-ג', או שאינך בטוח בנוגע להתאמת האבחון לצרכיך, תוכל לברר סוגיה זו עם מכון האבחון שבו ברצונך לעשות את האבחון. במכוני האבחון, כל מקרה נבדק לגופו מתוך התייחסות לגילו של הפונה, למאפיינים אחרים שלו, למטרות האבחון, לחלופות האבחון הקיימות ועוד.

 

פנייה לאבחון

לאחר יצירת קשר ראשוני עם מכון האבחון (חנה ממו - דיקנאט הסטודנטים, חדר 235 ב' קומה 2 בנין 70 דיקנאט  אגף ישן, טלפון- 08-6479487, דוא"ל hannahm@bgu.ac.il) שעות קבלת קהל: 13:30-10:00.
מייל מכון אבחון: diaginst@bgu.ac.il

פקס מכון אבחון: 08-6461682

יש להמציא את המסמכים הבאים:

שובר תשלום דמי טיפול בפנייה, בסך 80 ש"ח (התשלום ייעשה מראש)- התשלום נעשה באמצעות כרטיס אשראי  

שובר תשלום עבור אבחון מת"ל, בסך 1370 ש"ח (התשלום ייעשה מראש) - התשלום נעשה באמצעות כרטיס אשראי

יש לבחור את האופציה של הרשמה לאבחון, להרשם ולשלם בכרטיס אשראי. אנא הדפס/י את הקבלה.

נבחנים מחוץ לאוניברסיטת בן-גוריון מתבקשים ליצור קשר עם מזכירת מכון האבחון.

male_questionnaire.pdfשאלון אישי בלשון זכר

female_questionnaire.pdfשאלון אישי בלשון נקבה

שאלון הכרה בלקות למידה

 

מסמכים נלווים:

חשוב לצרף כל מסמך הנוגע לקשיים שבגללם פנית לאבחון, וכן כל מסמך שעשוי לסייע למאבחן ללמוד על מהלך התפתחותך, על תפקודך הלימודי ועל מצבך הרפואי והרגשי, הן בעבר והן בהווה. בפרט חשוב לצרף עותקים של המסמכים האלה:

א. תעודות בית ספר - יסודי, חטיבה ותיכון (כל התעודות שברשותך)

ב. תעודת בגרות או גיליון עדכני של ציוני הבגרות

ג. דוחות אבחון קודמים

ד. תעודת ציון של הבחינה הפסיכומטרית

ה. אישורים על זכאות להתאמות בבחינות הבגרות או בבחינה הפסיכומטרית

ו. גיליון ציונים עדכני ממוסד הלימודים האחרון

ז. כל מסמך אחר שעשוי לשפוך אור על קשייך בעבר ובהווה, כגון: הפניות לאבחון, הפניות לטיפול ולסיוע, הערכות מורים או מטפלים, סיכומי טיפולים, תיעוד רפואי של תרופות.

לתשומת לבך, המסמכים לא יוחזרו. מומלץ לשלוח העתק ברור ולשמור ברשותך את המקור.

 

בדיקת ההתאמה לאבחון

עם קבלת המסמכים נבדקת התאמת הפונה לאבחון במת"ל.

במקרה של אי-התאמה, או אם יש יסוד סביר לשער שקשייך אינם נובעים מלקות למידה, תופנה לגורם מקצועי מתאים להמשך הבירור.

תהליך האבחון

תהליך האבחון נעשה בשלוש פגישות: שתי פגישות של כשעתיים כל אחת, המיועדות להיבחנות במבחני מת"ל, ומפגש אחד עם מאבחן מומחה להעמקת הבירור ולקבלת משוב על תוצאות האבחון ועל משמעותן. המאבחן קובע את האבחנה הסופית בשאלת קיומה של לקות למידה וכן את רמת הסבירות לקיומה של הפרעת קשב וריכוז. האבחנה מבוססת על כל הנתונים שבידי המאבחן, ובהם התפקוד במבחני מת"ל, ההיסטוריה ההתפתחותית והלימודית של הפונה כפי שהיא מתועדת במסמכים המצורפים לפנייה ובשאלון האישי שמילא הפונה, והמידע שנאסף במפגש האישי עם הפונה.

 

דו"ח האבחון

בתום האבחון מופק דו"ח ממוחשב ובו תוצאות התפקוד בכל מבחני מת"ל וחוות הדעת של המאבחן. שני עותקים חתומים של הדו"ח נשלחים אל הפונה. סטודנטים מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב- עותק מהדו"ח יועבר לוועדה ללקויות למידה. הסטודנט יקבל את החלטת הועדה בצירוף עותק דו"ח האבחון.

בחוות הדעת מצוינת האבחנה הסופית בשאלת קיומה של לקות למידה וכן הערכה בנוגע לסבירות קיומה של הפרעת קשב וריכוז, ובהתאם ניתנות המלצות בנוגע למתן התאמות בבחינות אקדמיות ולסיוע במהלך הלימודים.
יצוין כי קורה לעתים שהתמונה המתקבלת ממכלול הנתונים אינה מאפשרת למאבחן לגבש אבחנה חד-משמעית. במקרים אלה ימליץ המאבחן על פנייה לבירור נוסף.

 

שיתוף פעולה מלא כתנאי הכרחי

תקפותן של מסקנות האבחון מותנית בנכונות הנתונים המונחים לפני המאבחן. לפיכך חיוני שתמסור מידע מלא ונכון ותבצע את המבחנים כמיטב יכולתך. כדי לוודא שתנאים אלה אכן מתקיימים, מת"ל כוללת מערכת של מדדים שנועדו לזהות תפקוד לא סביר או תפקוד שאינו משקף את מלוא יכולתו של הפונה. כמו כן, מת"ל כוללת הליך לבדיקת העקיבות של מכלול הנתונים המשמשים לגיבוש האבחנה. חשוב לדעת כי במידה שהתמונה שתתקבל ממכלול הנתונים תהיה לא סבירה, מוקצנת, או כוללת סתירות פנימיות, המאבחן לא יוכל לגבש אבחנה והמלצות להתאמות ולסיוע, וזאת גם אם יש לך קשיי למידה אמיתיים. אפשר לפנות לאבחון חוזר במת"ל רק בחלוף שלוש שנים מן האבחון הראשון.

 

קבילות האבחון

האבחון באמצעות מת"ל קביל לצורך הגשת בקשה לתנאים מותאמים בבחינה הפסיכומטרית בצירוף מסמכים אחרים, הנדרשים על ידי היחידה לבחינות בתנאים מותאמים (במו"ת) במרכז הארצי לבחינות ולהערכה.
האבחון באמצעות מת"ל קביל לצורך הגשת בקשה לתנאים מותאמים בבחינות אקדמיות בכל המוסדות להשכלה גבוהה המתוקצבים על ידי 'המועצה להשכלה גבוהה' , וכן במוסדות אחרים.
עם זאת, חשוב להבהיר כי המוסדות אינם מחויבים לאמץ את חוות הדעת של המאבחן ואת המלצותיו בדבר מתן התאמות. ההחלטה הסופית בדבר מתן התאמות שמורה לוועדה מקצועית הפועלת בכל מוסד.

 

היבחנות חוזרת

ככלל, אצל פונים שעברו אבחון מבוסס מת"ל לאחר גיל 18 - האבחון יהיה תקף לכל החיים. אצל פונים שעברו אבחון מבוסס מת"ל לפני גיל 18 - האבחון יהיה תקף לחמש שנים, ולאחר מכן  הדרישה לאבחון חוזר תהיה נתונה לשיקול דעתו של המוסד שאליו נמסר האבחון. בכל מקרה, לא ניתן להיבחן בשנית באבחון מבוסס מת"ל ב-3 השנים הראשונות לאחר האבחון המקורי.

 

ערעור על חוות הדעת של המאבחן

לכל פונה שמורה האפשרות לערער על מסקנות האבחון במת"ל. בקשה לערעור יש להגיש למכון שבו נעשה האבחון בצירוף מכתב המפרט את הסיבות לערעור. בעקבות הפנייה לערעור יעביר מכון האבחון את תיקו של הפונה בשלמותו למכון אבחון אחר של מת"ל, לגיבוש חוות דעת חדשה.

מחיר הטיפול בערעור הוא 200 ש"ח, שישולמו ישירות למרכז האבחון האחראי על חוות הדעת החדשה.

 

מחיר האבחון

האבחון במת"ל הוא שירות לציבור הניתן ללא כוונת רווח.
מחיר האבחון הוא 1,450 ש"ח מתוכם 80 ש"ח עבור פתיחת תיק (דמי פתיחת התיק לא יוחזרו).


לעמוד שאלות ותשובות בנושא אבחון תפקודי למידה