מי אנחנו
המחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת בן גוריון בנגב, מציעה תכניות לימודים שונות לתואר ראשון ושני וכן מסלולים ללימודי דוקטורט.
מטרת תכנית הלימודים לתואר ראשון היא להעניק לסטודנטים ידע נרחב על המרכיבים הביולוגיים, הרגשיים, הקוגניטיביים, ההתפתחותיים והחברתיים העומדים בבסיס התנהגות נורמלית ואבנורמלית זאת במטרה לאפשר בסיס איתן ללימודי המשך לתארים מתקדמים בפסיכולוגיה ובתחומי עניין קרובים.
מטרתם המרכזית של מסלולי הלימודי לתארים מתקדמים היא להכשיר אנשי מחקר ופסיכולוגים יישומיים שיתרמו להעמקת הידע בתחומי הפסיכולוגיה הקלינית, הפסיכולוגיה ההתפתחותית, הקוגניציה והמוח, והפסיכולוגיה החברתית, ויתרמו לפיתוח, בחינה והערכה של תכניות טיפוליות מבוססות מחקר למגוון אוכלוסיות.
המחלקה מציעה חמש מגמות לתארים מתקדמים: המגמה לקוגניציה ומוח, המגמה לפסיכולוגיה חברתית, המגמה לפסיכולוגיה התפתחותית והמגמה לפסיכולוגיה קלינית. כמו כן, ישנה התמחות בפסיכולוגיה חינוכית בשיתוף עם המחלקה לחינוך.
סטודנטים לתארים שני ושלישי מונחים על ידי אנשי הסגל במחלקה ועוסקים במחקר ברמה הגבוהה ביותר. מחקר זה מאופיין לעיתים קרובות בשיתוף פעולה בין מנחים ובין תחומי מחקר שונים במחלקה. מסלולי הלימוד לתארים מתקדמים מכשירים את הסטודנטים הלומדים בהם למשרות עתידיות בתחומי המחקר והאקדמיה וכן לטיפול מעשי באוכלוסייה הבריאה ובאוכלוסייה הקלינית ולעבודה פסיכולוגית-חינוכית במערכת החינוך.
אודות המחלקה לפסיכולוגיה
המחלקה לפסיכולוגיה
באוניברסיטת בן-גוריון בנגב מסורה לחזון של פסיכולוגיה כמדע בסיסי. היעד העיקרי והראשון
במעלה של המחלקה הוא ההתפתחות והפצה של ידע מדעי דרך מחקר בסיסי בנוירו-קוגניציה, בפסיכולוגיה
חברתית והתפתחותית, ובפסיכולוגיה קלינית. היעד מוגשם דרך מגוון רחב של מעבדות מחקר.
מאפיין עיקרי של המחקר במחלקה שלנו הוא הטבע הבין-תחומי שלו.
בלימודי התואר ראשון
אנו מנחילים לסטודנטים ידע בסיסי בתיאוריות וממצאים בפסיכולוגיה והכשרה ראשונית במחקר
בפסיכולוגיה. התלמידים מתנסים בעבודת מחקר במעבדות המחלקה, ובכתיבת עבודות מחקר על
ניסויים שהם עורכים בסדנאות המחקר (שנה ג').
בלימודי התארים המתקדמים
(תואר שני ודוקטורט), הסטודנטים מתקדמים בלימודי תיאוריות וממצאים בפסיכולוגיה, ומתמקדים
ברכישת יכולות מחקריות מהמעלה הראשונה. במגמות הקלינית וההתפתחותית הסטודנטים
זוכים גם בהכשרה הדרושה למטפלים קליניים/התפתחותיים.
אמנם אנו רואים את
תחום הפסיכולוגיה בראש ובראשונה כמדע בסיסי, אך אנו גם מוקירים ומחשיבים את היישומים
המרובים של התחום. בפרט, אנו רואים את עצמנו כמובילים בהפצת המודל של איש היישום או
המטפל שהוא גם מדען. לפי מודל זה, המומחים בפסיכולוגיה מבססים את הניסיון המקצועי שלהם
על עקרונות מדעיים איתנים.
תלמידים שסיימו תארי
M.A.
במחלקה משמשים כפסיכולוגים במסגרות רבות בארץ ומסיימי הדוקטורט שלנו מפרסמים את מחקריהם
בכתבי עת בינלאומיים מובילים, זוכים למלגות ומשרות פוסט-דוקטורט בינלאומיות יוקרתיות
וחלקם הפכו כבר לחוקרים בעלי שם.
אודות ההיסטוריה של המחלקה לפסיכולוגיה
השיעור הראשון בפסיכולוגיה כחוג ראשי התקיים ב-1967 והשתתפו בו כ-10 סטודנטים. מיכאל קובובי (אוניברסיטת וירג'יניה בימינו) לימד את הקורס מבוא לפסיכולוגיה ודני כהנמן (זוכה פרס נובל, אוניברסיטת פרינסטון בימינו) לימד את הקורס בסטטיסטיקה.
ב-1969, ראשי המחלקות לפסיכולוגיה וסוציולוגיה באוניברסיטה העברית החליטו לייסד את המחלקה למדעי התנהגות במוסד להשכלה גבוהה בנגב. דורית פדן ז"ל הייתה ראש המחלקה החדשה, אשר ב-1970 הפכה לאחת המחלקות החדשות של האוניברסיטה בנגב (בטרם שונה שמה לאוניברסיטת בן-גוריון בנגב).
במשך שנות ה 70 המוקדמות, מספר פסיכולוגים, כולם במקור מהאוניברסיטה העברית – סולי דרימן, רבקה לנדו ורחל מלקמן, בנוסף לשמואל בן-דור, פסיכולוג אנתרופולוגי שחזר מארה"ב – הצטרפו למחלקה. הם, יחד עם אבישי הניק, יוסי צלגוב, דן בר-און ואמדע אור, היו הפסיכולוגים במחלקה למדעי התנהגות עד סוף העשור. מתחילתה של המחלקה למדעי התנהגות, יהודית סטם – פסיכולוגית קלינית ורות סיטון – פסיכולוגית קלינית והתפתחותית, אחזו בעמדת אסיסטנטיות במחלקה, והיו מעורבות פעילות בהוראה ובהקמת המגמות הקלינית וההתפתחותית.
ב 1978, המחלקה למדעי ההתנהגות העניקה לראשונה תואר B.A במדעי התנהגות. בסוף שנות השבעים, הצטרפו למחלקה שלושה פסיכולוגים – דוד לייזר, ביאטריס פריאל ומשה נווה-בנימין. ב-1985, המחלקה העניקה לראשונה תואר M.A בפסיכולוגיה, והחל מ-1996 הפקולטה למדעי החברה החלה להעניק תואר PhD.
כיום, המחלקה לפסיכולוגיה מציעה תואר B.A בפסיכולוגיה ותארי M.A ו-PhD בארבע מגמות בפסיכולוגיה: פסיכולוגיה קלינית, פסיכולוגיה חברתית, פסיכולוגיה התפתחותית, ופסיכולוגיה ניסויית: קוגניציה ומח. מלבד זו לומדים במחלקה תלמידים רבים לקראת תואר דוקטור.