מת"ל פותחה במרכז הארצי לבחינות ולהערכה בסיועם של מומחים ללקויות למידה. המערכת פותחה לשירות אוכלוסיית לקויי הלמידה ביוזמתה של הוועדה לתכנון ולתקצוב (ות"ת) של המועצה להשכלה גבוהה, ובמימונה. ועדת ההיגוי של ות"ת בנושא תלמידים לקויי למידה ליוותה את הפיתוח.
מת"ל נועדה לאבחן את לקויות הלמידה השכיחות - דיסלקסיה, דיסקלקוליה ודיסגרפיה – וכן להעריך את הסבירות לקיום הפרעת קשב וריכוז.
כלי האבחון של מת"ל
במת"ל שני שאלונים ו-20 מבחנים הבודקים תפקודים קוגניטיביים בתחומים האלה:
שפה (קריאה וכתיבה), תפקודים כמותיים, קשב, זיכרון, תפיסה ומהירות עיבוד כללית.
כלי האבחון של מת"ל פותחו בסיוע ועדות מומחים והם מבוססים על ידע תאורטי עדכני.
יעילותם של הכלים באבחון לקויות למידה נבדקה במחקר רחב היקף שנעשה על סטודנטים בעלי לקויות למידה שונות. במחקר נוסף נאספו נורמות ביצוע ארציות לכל הכלים.
מאפייני המערכת
· כל מבחני מת"ל נעשים באמצעות מחשב.
· בכל שלבי ההיבחנות נוכח בוחן.
· ההוראות לכל מבחן מוצגות על המסך וניתנות להשמעה.
· לפני כל מבחן ניתנות מטלות לדוגמה ולהתנסות.
· המחשב מקליט את כל התגובות המילוליות של הנבחן.
· לכל תגובה נמדד זמן התגובה בדיוק של 7± אלפיות השנייה.
· במערכת בקרות לזיהוי תפקוד שלא בתום לב (התחזות).
למי מיועד האבחון?
האבחון במת"ל מיועד לצעירים שנקבע בעבר כי הם בעלי לקות למידה או הפרעת קשב וריכוז והאבחון שבידיהם אינו תקף, או למי שיש להם קשיים ניכרים לפחות בתחום אחד מהתחומים האלה: קריאה, כתיבה, תפקודי שפה אחרים, חשבון, תפקודי קשב וריכוז.
דרישות סף להתאמה לאבחון במת"ל
ההיבחנות במת"ל אפשרית לפונים הממלאים את כל התנאים האלה:
· מגיל 16
· שליטה בעברית ברמה של שפת-אם (במקרים מסוימים ניתן לאבחן במערכת גם עולים ותיקים ששפת אמם רוסית)
· הידר מוגבלות פיזית הצפויה להפריע להיבחנות באמצעות מחשב (כמו כבדות ראייה, כבדות שמיעה, בעיות מוטוריות)
· לא נבחנו במת"ל בשלוש השנים האחרונות.
אם אינך עומד באחד מהתנאים א'-ג', או שאינך בטוח בנוגע להתאמת האבחון לצרכיך, תוכל לברר סוגיה זו עם מכון האבחון שבו ברצונך לעשות את האבחון. במכוני האבחון, כל מקרה נבדק לגופו מתוך התייחסות לגילו של הפונה, למאפיינים אחרים שלו, למטרות האבחון, לחלופות האבחון הקיימות ועוד.