$$News and Reports$$

20 אוק' 2022

​​​​שנת הלימודים תשפ"ג שתיפתח ביום ראשון הקרוב (23 באוקטובר) באוניברסיטת בן-גוריון בנגב עומדת בסימן "חזרה לשגרה", אחרי שנתיים וחצי של מגפת הקורונה שהשפיעה דרמטית על הרישום לאוניברסיטאות ולמכללות. עם שוך המגפה, אנו חוזרים לדפוסי ההתנהגות שזכרנו: חלק גדול מהצעירים והצעירות שמסיימים את השירות הצבאי, ממשיכים ל"טיול הגדול" ברחבי העולם, ולאחריו נרשמים ללימודים אקדמיים.

על הדשא

גם התחומים המועדפים על המועמדים ללימודי תואר ראשון ושני מתעדכנים – ואת התוצאות אפשר לראות בביקושים ללימודים. הנה כמה תחומים בולטים שנהנים באוניברסיטת בן-גוריון בנגב מגידול בהרשמה לשנת הלימודים תשפ"ג ועשויים להעיד על תחומי העניין ומגמות עתידיות חשובות של הכלכלה והחברה בישראל:

תחומי הסביבה והאקלים צומחים עם גידול של 100% במספר הסטודנטים החדשים לתואר ראשון שנרשמו לחמש החטיבות שמציע בית הספר לקיימות ושינויי אקלים. בנוסף אליהם, לראשונה העניק בית הספר גם מלגות לדוקטורנטים מצטיינים שמחקרם עוסק בתחומי סביבה, קיימות ושינויי אקלים. בהמשך לתרומה של 20 מיליון דולר שקיבל בית הספר מוקדם יותר השנה מקרן גולדמן-זוננפלד, 34 דוקטורנטים ממגוון מחלקות לימודים, החל בסוציולוגיה ואנתרופולגיה וכלה בהידרולוגיה ואיכות מים, קיבלו את המלגה היוקרתית מטעם בית הספר.

כאן לומדים

בנוסף לבית הספר, מחלקות נוספות באוניברסיטה שחוקרות ומלמדות את תחום הסביבה ומבקשות להכשיר בעלי מקצוע שיפתרו את אתגרי הסביבה ומשבר האקלים נהנות מעלייה מרשימה במספרי הסטודנטים החדשים לתואר ראשון: 45% צמיחה במחלקה לגיאוגרפיה ופיתוח סביבתי ו-55% במחלקה למדעי כדור הארץ והסביבה. גם בתואר השני, בית הספר הבין־לאומי ללימודי מדבר שממוקם בקמפוס שדה בוקר של האוניברסיטה, רושם גידול של 15% בסטודנטים החדשים בשנת תשפ"ג.

תחום נוסף שנהנה מצמיחה הוא תחום ההיי־טק והדאטה. התוכנית העל פקולטית לסטטיסטיקה וניתוח נתונים מציגה עלייה במספר הסטודנטים והסטודנטיות לתואר ראשון ועלייה של 65% בהרשמה. בלימודי תואר שני, נראה כי עובדי תעשיית ההייטק מנצלים את ההאטה והמשבר המסתמן בתחום וחוזרים ללימודי תואר שני, שיציבו אותם עם יתרון יחסי וידע מקצועי יותר, לאחר התאוששות השוק; כך המחלקה למדעי המחשב רושמת גידול של 20% בסטודנטים חדשים, שמצטרפים לעלייה של 35% בסטודנטים חדשים במחלקה להנדסת חשמל ומחשבים, 100% גידול בתוכנית להנדסת מערכות ו-65% גידול בסטודנטים חדשים במחלקה לפיזיקה.

נתון נוסף שמצביע על תום עידן הקורונה וחזרה לימים שלפני המגפה היא עליית קרנו של תחום התיירות והפנאי עם גידול של 45% בסטודנטים וסטודנטיות חדשים במחלקה לניהול מלונאות ותיירות, מחלקה שמציעה לסטודנטים ללמוד בקמפוס לפי בחירתם: בבאר-שבע או בעיר התיירות, אילת.

זאת ועוד, במחלקה לרפואת חירום מציינים גידול של 20% בסטודנטים ובסטודנטיות חדשים, שייהנו ממרכז הסימולציה החדש והמתקדם שנחנך במהלך השנה שעברה בקריית האוניברסיטה ע"ש משפחת מרקוס, ומכיל כיתות סימולציה המדמות אמבולנס מפנים ואפשרויות הכשרה ייחודיות נוספות.

תוכניות נוספות לתואר שני שנהנות מצמיחה הן המחלקה לעבודה סוציאלית שמציינת 30% עלייה ברישום ו-10% גידול בסטודנטים וסטודנטיות חדשים שיחלו ללמוד במחלקה; הפקולטה למדעי הבריאות שמציגה עלייה של 45% במספר הסטודנטים החדשים שנרשמו לתוכניות מחקר רפואי במגוון מחלקות הפקולטה; ועלייה של 100% בסטודנטים לתואר שני במחלקה לספרות עברית, כאשר עיקר הגידול במסלול לכתיבה יצירתית.

מדעי הרוח באוניברסיטת בן-גוריון בנגב מציינים הצלחה נוספת עם תוכנית מרחב לתואר שני, שהושקה בקיץ האחרון והצליחה לגייס בזמן מרשים יותר מ- 30 סטודנטים וסטודנטיות שכבר נרשמו וכ- 15 מתוכם שיתחילו ללמוד בתוכנית המצטיינים הייחודית, חוצת הדיסציפלינות והפונה למתעניינים בתחומים המחברים בין רוח, טבע וחברה, תרבויות, קהילות, דתות, דיאספורות ואומנויות, ובעלי נקודת מבט הומניסטית, רחבת יריעה, מאתגרת וביקורתית. 

דוהרת קדימה


שנת לימודים מוצלחת ומלאת עניין לכל משפחת בן-גוריון!