​​​​​​​​​​​​​"איך יכול להיות שהחוק מאפשר לנוער לעבוד ולהתעסק​ עם כסף, אך במערכת החינוך לא מספקים להם כלים לכך?"​, אייל קרושין, סטודנט שנה ג' לכלכלה ומנהל עסקים, מייסד ומנהל מיזם "כלכלה לכולם"

​המיזם הח​​ב​רתי "כלכלה לכולם" הוא מיזם ללא מטרות רווח שמטרתו היא העברת ידע כלכלי לבעלי מוגבלות שכלית והתפתחותית, בצורה פשוטה ובגובה העיניים, על-ידי סטודנטים לכלכלה המתנדבים בפרויקט. את המיזם החשוב ייסד ומנהל אייל קרושין, סטודנט לכלכלה ומנהל עסקים בשנה ג' באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. הסטודנטים המשתתפים במיזם זוכים לשלב את חומר הלימוד בצורה מעשית וכן זוכים לסיפוק רב ​מהתנדבותם החשובה. 

פגשנו לשיחה את אייל, הרוח החיה מאחורי היוזמה שסיפר לנו איך טופס מילוי מלגה סטנדרטי הנביט אצלו את הרעיון הראשוני, על החזון שלו ועל הדרך המעניינית שעבר עד שהצליח להופכו למציאות >> 

Capture.JPG

קוביית רוטשילד במחלקה למעורבות חברתית באוניברסיטה, בה פועל מאיץ ליזמים חברתיים. המאיץ עובד בשיתוף פעולה עם משרד הרווחה ומספר גופים גדולים נוספים ומטרתו לקדם יזמויות חברתיות מבוססות מתנדבים. 


​​ספר לנו על "כלכלה לכולם".

זהו קורס משלב עשייה, שניתן במחלקה לכלכלה, בהיקף של 3 נק"ז. הקורס מציע למידה התנסותית מתקדמת לבעלי מוגבלויות שכליות התפתחותית (מש"ה) בסוגיות של ניהול וחינוך פיננסי. הקורס מאפשר לסטודנטים לחבר בין תיאוריות ושטח על ידי מפגשים והרצאות של דמויות מפתח מן העולם החברתי-כלכלי שמטרתם הטמעת החינוך הפיננסי בקרב בעלי מש"ה. העברת הידע החשוב לקהל היעד נעשית על ידי סטודנטים לכלכלה, אשר רוכשים במהלך הקורס את כישורי ההדרכה הנחוצים להעברת התכנים ובסופה מעבירים שני מפגשים בשטח של חינוך פיננסי לבעלי מש"ה.


מה הוביל אותך למיזם?

לפני כשלוש שנים, בגיל 25, נרשמתי ללימודי כלכלה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. שלושה חודשים לפני תחילת שנת הלימודים, מילאתי טופס בקשה למלגה. במסגרת השאלות שהיו בטופס, שאלו אותי "תאר בעיה אחת בחברה היום" ו-"איך היית פותר אותה?". אחרי הרבה מחשבה נפל לי אסימון גדול שפתח את הדלת למסע ארוך שהפך בסופו של דבר לקורס. 

חשבתי לעצמי, הנוער היום ניגש לבגרות בתיכון מגיל 16, אחרי לימודים של מקצוע מסוים לאורך לפחות שנת לימודים אחת או יותר ואחרי המבחן הם ממשיכים הלאה. אם זה המצב, איך יכול להיות שהחוק מאפשר לנוער לעבוד ולהתעסק עם כסף, תלושי שכר, בנקים, מזומנים ועוד מגוון רחב של החלטות כלכליות שילוו אותם כל החיים מגיל 15, אך לא מספק להם את הכלים להתמודד עם אותן החלטות? האסימון הזה וההבנה שגם אני, ילד שגדל במרכז עם הורים הייטקיסטים וחינוך טוב, לא מבין כלום בעולם הכלכלי שסובב אותנו, גרמו לי להתחיל מיזם חברתי ללא מטרות רווח, בשם כסף קטן, שמטרתו הייתה לגייס ולהכשיר סטודנטים מהאוניברסיטה להתנדב בתכנית לחינוך פיננסי שדרכה יצטרפו אלי ללימוד תלמידי תיכון בבאר-שבע. 

התחלתי לעבוד על המיזם בשנה א' של הלימודים. המחזור הראשון של המיזם, במסגרתו גייסתי 17 סטודנטים מכלל הפקולטות, הוקם בשנה ב' שלי בלימודים. לימדנו אותם על העולם הכלכלי הסובב אותנו בשפה פשוטה ובגובה העיניים. השנה, בשנה ג' שלי בלימודים, המיזם הפך לקורס משלב עשייה, בהיקף 3 נק"ז במחלקה לכלכלה. קורס שבמסגרתו אנו חושפים את הסטודנטים לכלכלה לצדדים האנושיים של הכלכלה ומראים להם שלא הכל זה גרפים ומתמטיקה. אנו חושפים את הסטודנטים לעולם ולקשיים של בעלי מוגבלות שכלית התפתחותית, מלמדים על המגזר השלישי ומעניקים להם כלים מעשיים לחינוך והנגשת ידע לבעלי מש"ה.

מה בבן-גוריון אפשר לך להגיע לאן שהגעת?

ללא הכלים שקיבלתי באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, לא הייתי מצליח אפילו להתחיל את הפרויקט, בטח שלא להגיע עד לאן שהגעתי. כשהתחלתי ללמוד בשנה א', התחיל במקביל מאיץ ליזמים במחלקה למעורבות חברתית באוניברסיטה. המאיץ עבד תחת קוביית רוטשילד בשיתוף פעולה עם משרד הרווחה ועוד מספר גופים גדולים ומטרתו הייתה לקדם יזמויות חברתיות מבוססות מתנדבים. 

השתתפתי במפגשים שבועיים שהתקיימו באוניברסיטה ובמרכז לאודר בעיר העתיקה בב"ש. קיבלתי הכשרה לבניית מודל עבודה, גיוס משאבים, ניהול מתנדבים, שיווק, מכירה ועוד מגוון כלים. החשוב מכל הוא שהצמידו לי מנטור שליווה אותי לאורך כל הדרך וסיפק את כל התכנים המקצועיים שאנו עובדים איתם, ומכשירים איתם את הסטודנטים עד היום. ללא המסגרת הזאת שקיבלתי באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, לא הייתי מצליח להפוך את הרעיון שהיה לי בראש למציאות.​

 

מהם מקורות ההשראה שלך?

קיבלתי השראה אינסופית מרמת שיתוף הפעולה של הסביבה בבאר-שבע. הרגשתי שמהרגע שהרעיון עלה לי בראש, כולם עודדו אותי להמשיך ולפתח את זה. אנחנו נמצאים בתוך סביבה המרכזת מוחות מדהימים ומעוררי השראה. מעבר לסביבה האקדמית וחברתית שדחפה אותי קדימה וסיפקה כמקור אנרגיה מדהים להמשיך בעשייה, היו מספר רגעים שאנשים ספציפיים היוו כמקור השראה מובהק מבחינתי וביניהם: המנטור שלי לאורך כל הדרך - בני שחורי, סימון סינק דרך ההרצאות שהעביר ב-TEDx וגם - אחי הקטן אריאל.


מהן השאיפות שלך בתחום?

הייתי רוצה להטמיע את הקורס בכל המוסדות האקדמיים בארץ. אני חושב שזאת הזדמנות נדירה לסטודנטים שרגילים ללמוד את הצדדים התיאורטיים וטכניים של מודלים כלכליים, להיחשף לצד אחר של כלכלה, לצד האנושי והחברתי. מעבר לכך, החלום הגדול ביותר שלי הוא להכניס לימודי התנהלות פיננסית במערכת החינוך בארץ, מגיל צעיר ועד סוף התיכון, לא רק כבגרות. 

אני לא מאמין בללמד טבלאות על הכנסות והוצאות או אפילו ללמד איך לחשב ריבית של הלוואה. צריך ללמד על זכויות עבודה, לאן הולכים המיסים שאנו משלמים, מה זה ריבית (ללא חישובים), ממה מרוויח הבנק (כיוון שזהו עסק למטרות רווח לכל דבר ועניין)? איך הופכים לצרכנים נבונים בעולם דיגיטלי שהכל נגיש ומהר? 

צריך למצוא דרך ללמד את הנוער להתנהל נכון ולהיות מודעים להחלטות הכלכליות שלהם תוך יצירת תחושה של חיבור למדינה ולאזרחים שסובבים אותם במקום לייצר ניקור דרך לימוד יבש וטכני.


כיצד המצוינות מתבטאת בסיפור שלך?

מצוינות באה לידי ביטוי בכל הרבדים שליוו אותי לאורך הדרך. מהצורך לשמור על ציונים גבוהים ועד התמדה ועבודה קשה בהקמת המיזם שנמשכה שנתיים. הקמה שדרשה ממני לגייס מתנדבים, לייצר ולשמר שיתופי פעולה בין גופים גדולים, גיוס משאבים, העברת הדרכות וצבירת ניסיון ועוד המון רגעים קטנים שדרשו הרבה כוח רצון ושאיפה למצוינות כדי להצליח להגיע למטרה הסופית.

​​​​​​​​

רוצה ללמוד במקום שמשלב עשייה משמעותית לצד לימודים אקדמיים ברמה הגבוהה ביותר? להצטרף גם למקום בו השראה פוגשת מצוינות?​