​​​לוגו משנים קיוון.jpg

היחידה לקידום איכות ההוראה והלמידה ואגודת הסטודנטים, במסגרת הפרויקט "משנים קיוון" ביקשו מציבור הסטודנטים להעלות רעיונות לקידום וייעול ההוראה המקוונת, בעקבות חווית הלמידה שלהם בסמסטר האחרון.

להלן רעיונות שהועלו:

  1. ניהול ברור של ההפסקות הניתנות במהלך ההרצאה/התרגול - אם ניתנת הפסקה במהלך השיעור, המרצה/המתרגל יציג על המסך טיימר שמראה עוד כמה זמן נותר עד שהשיעור ממשיך. כך הסטודנטים יוכלו לדעת בדיוק מתי לחזור להאזנה, וגם בעת צפייה בהקלטה קל לאתר את הנקודות של תחילת וסוף ההפסקה.
  2. הקלטה והעלאה של חומר השיעור מראש, כך שזמן השיעור עצמו הופך לשעת קבלה בה סטודנטים יכולים לשאול שאלות - בקורס פונקציות מורכבות להנדסת חשמל שהתקיים בסמסטר האחרון, המתרגלים ואחד המרצים הקליטו מראש את ההרצאה/התרגול טרם שעת קיום השיעור בפועל. כך, הסטודנטים יכלו לצפות בחומר טרם השיעור. סטודנטים אשר צברו שאלות במהלך הצפייה בחומר המוקלט יכלו להגיע לשעת קבלה על זמן ההרצאה/התרגול. נוצר מצב יעיל בו סטודנטים יכולים לסדר לעצמם את לו"ז הלימודים, ובמקביל קיבלו גישה חופשית לשעות קבלה רבות במהלך השבוע. הצעה נוספת של סטודנט/ית אחר/ת שלוקחת את הרעיון הזה ומשדרגת אותו, היא להקליט את השיעורים מראש ברמה גבוהה באמצעות צילום מקצועי (הערה של היחידה: אתם מוזמנים לפנות אלינו כדי לתכנן ולתאם צילום מראש מקצועי של השיעורים)
  3. כתיבה באמצעות טאבלט ועט דיגיטלי - בעיקר בקורסים ריאליים, זה יהיה מאוד מועיל אם המרצה יוכל לכתוב באמצעות טאבלט ועט דיגיטלי, והתוכן ישודר ישירות לסטודנטים.
  4. שינוי אופן מתן הציון על ידי חלוקה שלו למטלות שפרוסות לאורך הסמסטר - מכיוון שקשה ללמוד בצורה מיטבית על בסיס צפייה בהרצאות בלבד כאשר הלמידה מקוונת, יש לחשוב כיצד הלמידה נעשית בצורה יותר יעילה על אף הקושי. דרך אחת היא מתן מטלות על כל נושא בקורס (פחות או יותר, יש להפעיל שיקול דעת בהתאם למבנה ולתוכן הקורס). בדרך זו הסטודנט/ית "נאלץ/ת" לחזור על החומר באופן עצמאי ובקצב מוכתב "מבחוץ". רצף הלמידה התקין של סטודנט/ית בקורס שבו ניתנות מטלות קטנות על כל נושא בקורס יראה כך: צפייה בהרצאה ß חזרה על החומר (על ידי צפייה חוזרת בהרצאה או קריאה של סיכום) ß יישום החומר באמצעות כתיבת המטלה ß קבלת פידבק בציר אחד או שניים: בעת כתיבת המטלה הסטודנט/ית חש/ה בכוחות עצמו מהי רמת השליטה בחומר; בהינתן והמטלות נבדקות באופן פרטני, יתקבל גם משוב מצוות הקורס. חשוב לציין כי קיים מתח בין הרצון לייצר תהליך למידה מיטבי לבין החשש מעומס מטלות על הסטודנטים.
  5. התמודדות עם לימוד חומר ברמה גבוהה באמצעות הזום - מדובר אתגר לשני הצדדים. במקרה בו יש חומר שנחשב לקשה במיוחד, הסטודנטים ממליצים:
    1. להעביר במרוכז חומרי קריאה שיש לעבור עליהם כהכנה לשיעור.
    2. ראו סעיף 2 - הקלטת השיעור מבעוד מועד יכולה להוות פתרון לבעיה.
    3. מדגישים כי שימוש בהרצאות מוקלטות משנים קודמות לא מהווה פתרון טוב לבעיה הזו.
  6. וויסות זמני שאילת שאלות - כדי לאפשר לשיעור לזרום ברצף הגיוני, וכדי לוודא כי משך הזמן המוקצב יספיק ללימוד החומר בקצב המתוכנן לפי תוכנית הלימודים.
  7. להוסיף הכשרות ותמיכה למר​צים ולמתרגלים בנוגע לתפעול הזום – היו מקרים בהם מרצים/מתרגלים נתקלו בתקלות טכניות וההתעסקות הטכנית גזלה מזמן הלמידה.
  8. העלאת המצגת למודל לפני תחילת השיעור - כך הסטודנטים יכולים להקרין את המצגת גם במסך הפרטי שלהם, לכתוב הערות וכו'.
  9. משך השיעורים - על אף המעבר ללמידה מקוונת, משך השיעורים נותר זהה. מומלץ לבחון את מידת האפקטיביות של קיום שיעור בין 90 דקות בזום. סטודנטים רבים לא מצליחים לשמור על ריכוז לאורך כל השיעור, ולכן יש לשקול להוסיף הפסקת התרעננות באמצע.
  10. משום שהריחוק יוצר קושי אצל המרצה להרגיש אם הסטודנטים מבינים את הנושאים הנלמדים או לא, מומלץ לעשות שימוש מוגבר בבדיקת הבנה בשלל הדרכים הקיימות, כדוגמת סקרים ומשחקים אינטראקטיביים. המטרה היא לייצר כמה שיותר שיתוף של הסטודנטים, במטרה ליצור עניין ולהטמיע את החומר הנלמד. בקורסים של פתרון בעיות (כמו בעיות הנדסיות) אפשר לשלב בהרצאה זמנים במהלכם תתבצע הלמידה בקבוצות בחדרי לימוד נפרדים.