​זוכה פרס מרצה חדשן לשנת תשפ"א
פרופ' גיא שני
המחלקה להנדסת מערכות תוכנה ומידע
קורס "מבנה מערכות מחשוב"  
שינוי בהוראה- מודל כיתה הפוכה 

עד לשנה הנוכחית, הקורס מבנה מערכות מחשוב ניתן בכיתה. אופן העברת החומר היה על גבי הלוח, ללא מצגות. מהלך השיעור התמקד בהעלאת בעיה ובקשת פתרון מהתלמידים, ניתוח הפתרון והבנת הבעיות בו, והצגת פתרון מלא. לכן, הקורס נוהל עם אינטראקציה רבה בין המרצה לתלמידים.

בהינתן חוסר היכולת לנהל שיעורים פרונטליים בכיתה, יצרנו בסימסטר א' מבנה חדש לקורס:

1) פירקנו כל שיעור לסדרה של פרקים קצרים – כ-10 דקות כל פרק.

2) הקלטנו סרטונים עבור כל פרק כזה. הסרטונים צולמו כהרצאה על הלוח ונערכו. במהלך העריכה הוספנו הפסקות ובהן שאלות במקומות המתאימים, בדומה לשיעורים הפרונטלים. הציפיה מהסטודנטים לעצור במקומות אלו ולנסות לפתור לבד לפני שמתקדמים בשיעור. בסה"כ צולמו כ-80 סרטונים.

3) בכל שבוע פורסמו הסרטונים אותם יש לראות לפני ההרצאה. סך הזמן שלקחו הסרטים לכל שבוע היה כשעה וחצי. ההנחה בהרצאה היא כי כל המשתתפים ראו את הסרטונים. לא ניתן לקחת חלק בהרצאה מבלי לראות את הסרטונים.

4) בזמן ההרצאות בוצעה חזרה רק על נקודות מסוימות בסרטונים, שידוע מניסיון עבר כי הן עדינות יחסית, ודורשות הסבר חוזר.

5) בנוסף, במהלך ההרצאה התמקדנו בפתירת בעיות נוספות, ובדוגמאות נוספות. הבעיות נפתרו באופן אינטראקטיבי, כאשר הסטודנטים מציעים פתרונות ואנו מנתחים את הפתרונות ומתקנים אותם.

6) החלק האחרון בהרצאה כלל מעבר על הגדרת תרגילי התכנות החדשים בכל שבוע, ומענה על שאלות על התרגילים משבוע שעבר.

7) ההרצאות נוהלו בזום, תוך רישום במצגת בזמן השיעור. התחלנו עם מצגת ריקה, ורשמנו על גבי המצגת את הנקודות שעלו, את הבעיות ואת הפתרונות. לאחר השיעור, העלינו את המצגת לאתר.

8) המטרה היתה כי אורך ההרצאות בזום יהיה גם הוא כשעה וחצי, וכך, השילוב של סרטונים והרצאה יגיע ל-3 השעות השבועיות הנדרשות.

אופן הלימוד החדש פעל טוב יותר מהעברת תוכנית השיעורים הרגילה בזום. סטודנטים שמתקשים לשבת שעות ארוכות מול הזום יכלו לחלק את זמן הצפייה בסרטונים ולהגיע מוכנים לשיעור. שביעות הרצון של הסטודנטים ביחס ללמידה בדרך זו היתה גבוהה.