$$News and Reports$$

02 מרץ 2015
מחקר חדשני במחלקה להנדסת ביוטכנולוגיה הביא לפריצת דרך מדעית בתחום השיקום והטיפול בשריר הלב לאחר התקף לב וזיכה את החוקרת פרופ' סמדר כהן בפרס רפפורט היוקרתי.
 
Prof. Smadar Cohen
 
מחקרה של פרופ' סמדר כהן וצוותה מהמחלקה להנדסת ביוטכנולוגיה באוניברסיטת בן-גוריון הביא לפיתוח טיפול פורץ דרך וחדשני לשיקום וטיפול בשריר הלב לאחר התקף ועשוי להציל חייהם של מיליוני חולי לב ברחבי העולם.
 
לב 2
החוקרים הצליחו לשבח חומר הנקרא "אלגינט" המופק מאצות כך שיחל לפעול בגוף האדם כנוזל ורק בשלב הדרוש יהפוך למוצק ובכך יסייע במניעת התפתחות צלקת על שריר הלב לאחר התקף לב. בהזרקתו של החומר דרך העורק המוביל ללב הוא נע במקשה אחת במצב של נוזל, ורק בהגעתו למקום הפגוע הוא מתגבש לכדי חומר מוצק המשקם את השריר.
 
המחקר הסתמך על הידע הקיים ברפואה כי לאחר התקף לב יש עלייה משמעותית של ריכוז סידן במקומות הפגועים בשריר הלב והתמקד בבניית חומר האלגינט כך שבריכוז מסוים של סידן הוא יהפוך לג'ל מוצק.
 
התהוות צלקת על שריר הלב לאחר התקף לב היא תהליך ממושך וככל שהיא גדלה, פחות חלקים של שריר הלב מתכווצים. במקרים שבהם צלקת שריר הלב שנוצרה היא גדולה, 50% מהחולים ימותו בתוך חמש שנים מאי ספיקת לב. במידה והחומר החדשני שפותח מוזרק בזמן מתאים, מיד לאחר התקף הלב ועד כיומיים אחריו, הוא יתגבש וימנע את היווצרות הצלקת וגדילתה ואת איבוד יכולת הלב להתכווץ. בהמשך יתפתחו בחלק הפגוע גם כלי דם והאזור ישתקם.
 
Prof. Smadar Cohen
 
בזכות פיתוח ייחודי זה, קיבלה פרופ' כהן את פרס רפפורט היוקרתי, אשר הזוכים בו נדרשים להציג מחקר חדשני שהינו בעל השלכות טיפוליות ממשיות ויישומיות לטובת האנושות. הפיתוח המחקרי נרכש על ידי חברה אמריקאית ונמצא בשלבי פיתוח וניסויים לקראת אישורו לשימוש רפואי.
 
כיום ממשיכים פרופ' כהן וצוותה, בשיתוף המרכז לרפואה רגנרטיבית ומחקר בתאי גזע, לפתח גישות חדשות לשיקום וטיפול בשריר הלב לאחר התקף.