ד"ר ארז יוסקוביץ, ​​​המחלקה לפילוסופיה,  

הפקת פודקאסטים   

הקורס "בודהיזם כפילוסופיה"  ​​

הופק הסכת (פודקאסט) ״להתעורר״ באמצעות רדיו ובסיוע ד״ר בוזי רביב BGU

https://open.spotify.com/show/4GYWSczZ4sR3OUv764vGq8?si=KYRbbtQbSbiCUs)​

במסגרת הפרויקט נערכו בקורס ״בודהיזם כפילוסופיה״ השינויים הבאים :

א. חומר הקריאה צומצם והומר בהאזנה לפרקי הפודקאסט.

ב. מתכונת השיעורים שונתה ללמידה פעילה באמצעות דיון במקום הרצאות רקע.

ג. מטלות הקורס שונו מהגשת עבודות לאינטראקציה ודיון בצ׳אט של דף הפייסבוק הנלווה לפודקאסט

(.https://www.facebook.com/BuddhistPhil101)

ד. במהלך הסמסטר הופקו פרקים לפי הנושאים בהם הסטודנטים התקשו או הפגינו עניין מיוחד. 


הפרויקט התקבל בהתלהבות ניכרת בקרב הסטודנטים. הפודקאסט היווה פלטפורמה נוחה וזמינה, לחזור ולהעמיק בחומר הנלמד בשיעורים. רובם המוחלט של הסטודנטים מעידים כי הוא תרם להבנה וללמידה של החומר. כמו כן הם ציינו לטובה את חווית הלמידה.​ הפודקאסט יצר אפשרות של ממש להרחיב את האינטראקציה בין המרצה לסטודנטים ובין הסטודנטים לבין עצמם מעבר לשיעור זאת באמצעות האזנה משותפת לפרקים ודיון עליהם בצ'אט. יתרה מכך, השימוש בפודקאסט אפשר למרצה להבהיר ולהרחיב בנושאים שלתחושתי היו פחות מובנים לחלק מהסטודנטים בזמן השיעורים וזאת מבלי לגזול שיעורים נוספים. בנוסף, הפודקאסט מאפשר לסטודנטים במחלקה ובמחלקות אחרות של האוניברסיטה להתוודע אל תחום מרתק ורלוונטי שהיצע הקורסים בו כיום מוגבל. ועושה זאת בצורה זמינה וידידותית. יתרה מכך, בעתיד הוא יוכל לשמש כתחליף לקורס מבואי ויאפשר לסטודנטים ללא רקע קודם לקחת קורסים מתקדמים בנושא. פרקי הפודקאסט זמינים להאזנה בכל פלטפורמות המוזיקה הפופולאריות כולל spotify, apple music , וכיו״ב. נכון לכתיבת שורות אלו , הפודקאסט זכה כבר למעל 6100 האזנות. בהינתן שמספר הסטודנטים בקורס הוא כ- 30 ושחלפו פחות משלושה חודשים מאז הופק הפרק הראשון, ברור כי החשיפה של הפודקאסט חורגת בהרבה מקהל הרשומים לקורס ואפילו מהסטודנטים במחלקה או באוניברסיטה. מעבר לערך הרב שבהפצת ידע אקדמי לציבור הרחב, הפודקאסט מעניק חשיפה עצומה לאוניברסיטת בן גוריון ולתחומי הדעת הנלמדים בה.​


לסיכום, הפרויקט הצליח מעל ומעבר למצופה. משובי הסטודנטים, התגובות השונות, ומספר האזנות העצום (כמו גם זמן האזנה הממוצע לפרק), מעידים כולם כי הפודקאסט מהווה פתרון פדגוגי ששיפר את תהליכי ההוראה והלמידה בקורס. יתרה מכך, הפודקאסט הפך למשאב חשוב שישרת את המחלקה והאוניברסיטה בשנים הבאות.