$$News and Reports$$

25 פבר' 2022

​​​​​​​

פרופ' אפרים (אפי) שהם שטיינר העושה בשבתון בניו יורק (Research Fellow at the New-York Public Library and The Center for Jewish Studies at Fordham University) העביר בחודש שעבר את הרצאת הפתיחה בסדרת הרצאות לזכרו של פרופ' יוסף חיים ירושלמי (1932-2009), מבכירי החוקרים בהיסטוריה יהודית במחצית השניה של המאה ה-20, במכון לחקר ישראל ומדעי היהדות (The Center for Israel and Jewish Studies ) באוניברסיטת קולומביה.

בהרצאה שכותרתה : The Medieval Jewish Community of Cologne: History, Memory, Archeology סקר פרופ' שהם-שטיינר את תולדותיה הייחודיים של הקהילה היהודית בעיר קלן בגרמניה.

ייחודה של קהילה זו בא לידי ביטוי בממצא הארכיאולוגי העשיר שנתגלה בה בשלושה מפעלי חפירה ארכיאולוגיים (בית הקברות היהודי נחפר חפירת הצלה ב 1922, הרובע היהודי נחפר בשנות החמישים של המאה ה-20 ושב ונחפר בראשית האלף הנוכחי). ממצאי החפירות בצירוף קריאה צמודה של המקורות שיש בידינו מלמדים על קהילה בעלת אופי ייחודי, השונה מן התמונה המקובלת במחקר אודות יהדות אשכנז של ימי הביניים. הממצא המסעיר מן החפירות הוא כ 250 לוחות ציפחה ועליהם כתובות בעברית המתפענחות בימים אלו. בהרצאה סקר פרופ' שהם-שטיינר את מחקרו, הנתמך על ידי הקרן הלאומית למדעים (ISF) והדגים כיצד קריאה צמודה, לעיתים חתרנית, של המקורות מסייעת לכתיבה מחודשת של הנרטיב ההיסטורי המשלב בתוכו גם את הממצא הארכאולוגי העדכני .

קישור להקלטת ההרצאה : -

IIJS@Home: The Medieval Jewish Community Of Cologne: History, Memory, Archeology — The Institute for Israel and Jewish Studies (columbia.edu)