$$News and Reports$$

29 ינו' 2021

​​​​​​ישראל לוסקי ז"ל (1943-2021)

דברי ההספד של דוד וטשטיין, חברו, חבר המחלקה ודיקן הפקולטה, בהלוויה​:​

​"ישראל ואני נפגשנו לראשונה ב -1989 בלונדון אונטריו עת ישראל חיה דובי ויוני הגיעו לשנת שבתון בעוד טלי ואני התחלנו את שנתנו השלישית באוניברסיטת ווסטרן אונטריו. בחורף קר נוצרים בדרך כלל קשרים חמים אבל זו בהחלט לא הסיבה העיקרית לקשר העמוק שנוצר בין ישראל לביני. ישראל ואני מצאנו שפה משותפת כחוקרים וכחברים. מצאתי בישראל, כלכלן אמיתי עם אינטואיציה מדהימה והבנה עמוקה, שותף נהדר למחקר. ישראל היה גם חבר לחיים עם נכונות לדבר ולייעץ. ניתן לומר שישראל הביא אותנו לאוניברסיטת בן גוריון. ב – job market עת ביקרתי באוניברסיטת בן גוריון בחורף 91, כן, עם מסכות אב"ך וכל הציוד, ישראל וחיה ארחו אותי בביתם בעומר. ביחד עם כל המחלקה הם נתנו הרגשה של בית חם מצד אחד ומקום עבודה תוסס ומלהיב מצד שני.

ישראל איתר עבורי את ביתנו הראשון בעומר, אותו שכרתי מפרופ' עדי פרוס ברחוב הכימאים. לקינוח הוא, וגם קצת עודד הוכמן נתנו לי, חבר המחלקה החדש, את מה שנחשב כאחד המשרדים הנחשקים במחלקה מול חדר הקפה. למרות חיבתי לקפה נהניתי בעיקר משכנות ארוכת שנים עם ישראל במשרד הסמוך. שנים רבות לימדנו וחקרנו ביחד. ישראל גם לווה וייעץ בכל נושאי האדמיניסטרציה אם זה בראשות המחלקה, באקדמיה לטיס ואף בדרך לדייקנות.

ברצוני לפרט כעת מספר ממפעליו הבולטים של ישראל למרות שהוא בצניעותו לא נהג להתפאר בהם. ישראל הקים את המחלקה לכלכלה באוניברסיטת בן גוריון, ישראל בנה כאן תוכנית לימודים מקורית וחדשנית עליה מתבססת המחלקה עד היום, את המבוא לחשבונאות כקורס חובה הכניס ישראל. הוא קלט באופן פעיל דורות שלמים של חברות וחברי סגל. ישראל היה שותף ליצירת קשר ארוך שנים בין מכללות ספיר ואחוה והמחלקה לכלכלה. הוא הקים ביחד עם גדי רבינוביץ את האקדמיה לטיס וניהל גם את הפעילות האקדמית של המחלקה לכלכלה בקמפוס אילת.

ישראל כיסה עולם ומלואו במחקריו, מאמריו ראו אור בארבעה מתוך חמשת כתבי העת החשובים והנחשבים ביותר בכלכלה הישג יוצא מן הכלל בכל קנה מידה.

עבודותיו עסקו בארגון תעשייתי, כלכלת עבודה, מימון ציבורי, מכרזים, מחקר ופיתוח וכמובן גם כלכלת ישראל.

ישראל נודע כמר מבוא לכלכלה. מרצה מיתולוגי ששאלותיו הדירו שינה מאלפי הסטודנטים שזכו ללמוד אצלו, ולא רק, אף אני עצמי מתלבט עד עצם היום הזה בפתרון מבחן הסיום במיקרו משנת 1993 בה חלקנו את ההוראה בקורס.

ישראל הנחה תלמידי מחקר רבים אשר בוודאי יחסרו את עצותיו וידו המכוונת.

ישראל המשיך ללמד ולחקור עד יומו האחרון.

ישראל, אומנם הלכת מאיתנו פיזית, אך רעיונותיך, מחשבותיך ועצותיך ימשיכו להטביע חותם שנים רבות. המחלקה לכלכלה וקהילת אוניברסיטת בן גוריון מאבדים אחד מאבות המחלקה ושותף לכל פועלה והישגיה של המחלקה מזה עשרות שנים. אני איבדתי חבר קרוב ושותף אמיתי למחקר ולהוראה."


יהי זכרו ברוך.


לדף הבית של ישראל לוסקי​