$$News and Reports$$

19 דצמ' 2017

​​​​

עודד לוונגרטפרופ' עודד לוונגרט, מומחה לשיווק במחלקה למנהל עסקים, דיקן הפקולטה לניהול ע"ש גילפורד גלייזר באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, יו"ר המרכז ליזמות ולחדשנות, עוסק במחקר על תפיסת הצרכן ובחירותיו וכן בשיווק, פיננסים ושיווק בינלאומי. הוא מתעניין ביחסי הגומלין של תפיסות וגישות המניעות החלטות קנייה וכיצד ניתן להשפיע על שתיהן. המחקרים שפורסמו עוסקים בשאלות כיצד להשפיע על בחירות המזון המהיר של האנשים על אפשרויות בריאות יותר, את ההשפעה של מידע על ספירת קלוריות על החלטות ועל הבדלים מגדריים בבחירת המזון.

אחד המחקרים העכשוויים של פרופ' לוונגרט, יחד עם ד"ר אמיר היימן מהאוניברסיטה העברית וד"ר דניאל שפירא מהמחלקה למנהל עסק בפקולטה לניהול ע"ש גילפורד גלייז, בוחנים את ההשפעה של דוגמניות-על דקיקות במיוחד על נשים צעירות. " לאחרונה, יש ביקורות רבות על כך שדוגמניות רזות מביאות להפרעות אכילה ולמשקל עודף", אומר לוונגרט, "ואנחנו גם מעוניינים בהשפעה על האוכלוסייה הרגילה."

תקציר Abstract: Less (Model's Weight) is More (Population Overweight): Fashion Models and the Overweight Epidemic  

מדד מסת הגוף (BMI) של "האישה האידיאלית" כפי שמוצגת בפרסום, נע בהתמדה כלפי מטה מאז שנות השמונים. "מגמה זו החלה כאשר הפרסום החל להציג גופים שלמים במקום פנים בלבד," מסביר לוונגרט.

המחקר, המבוסס על נתונים של סקר הבריאות והתזונה הלאומית, חושף תוצאה נוגדת אינטואיציה. "נשים צעירות שקרובות במדידה לדוגמנית, תרסנה את אכילתן שתהיה בעיניהן בהתאמה לגודלה של הדוגמנית. אבל כאשר הן 20 קילו ימעל האידיאל, הן תיראנה במשקל הדוגמנית כלא ניתן להשגה. הן גם נוטות להרגיש שהן נראות טוב יחסית לאוכלוסייה הכללית, שלרוב היא יותר כבדת משקל מאשר נשים צעירות. לכן, נשים אלו לא מראות שום ריסון באכילת יותר קלוריות."

במקום לרדת במשקל, הן עולות במשקל. צעירות בגילאי 15-29 מהוות 20% מאוכלוסיית ישראל. לכן, בנוסף להעלאת הסטטיסטיקה הכוללת של ה- BMI, המשקל שלהן משפיע על הנשים הסובבות אותן ותורם למגפת השמנת יתר."

מה ניתן לעשות? "בישראל," טוען לוונגרט, "הוצהר על מינימום BMI לדוגמניות. "זה מקל על צעירות להשוות את עצמן לדוגמניות, ומפחית את שכיחות האנורקסיה" בקרב צעירות ששואפות להיראות כמו הדוגמניות.​