$$News and Reports$$

12 יול' 2018

​​​​מחקר שערכו לאחרונה פרופ' מיקי מלול, דיקן הפקולטה לניהול ע"ש גילפורד גלייזר באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, ועמיתיו ליאת יוסף (סטודנטית לתואר שני במנהל ומדיניות ציבורית בפקולטה לניהול) ומיכל סופר (מאוניברסיטת חיפה), מדגיש את הצורך בעיצוב מדיניות שתוריד את השפעת הסטטוס-קוו בקרב אנשים בעלי מוגבלויות. שמירה על מעמד התעסוקה בקרב אוכלוסייה זו וקידום רמת ההשכלה שלהם, חייבים להיות בסדרי העדיפויות המרכזיים במדיניות הציבורית בתחום השיקום.

המחקר, עבודת התזה של ליאת יוסף, מרווחה לעבודה ומעבודה לרווחה: השוואה בין אנשים בעלי מוגבלויות לבין אנשים ללא מוגבלויות, פורסם בכתב העת Journal of Disability Policy Studies, ביוני 2018. 

כשבחנו את ההתנהגויות בקרב אנשים עם מוגבלויות ובקרב אנשים ללא מוגבלויות במטרה להחליט אם לעבור מרווחה לעבודה או מעבודה לרווחה, מצאו כי אנשים בעלי מוגבלויות נוטים להעדיף החלטות השומרות על התעסוקה הנוכחית, נטייה של מצב קיים (נטיית סטטוס-קוו). לעומת אנשים ללא מוגבלויות, אנשים בעלי מוגבלויות דורשים שכר או הטבות גבוהים יותר, כאשר משנים את מצב תעסוקתם. ככל שלאנשים עם מוגבלויות יש יותר שנות לימוד, נדרש פחות תמריץ בכדי להמשיך או להתחיל  בעבודה. בנוסף, הערך הלא-כלכלי של העבודה גבוה יותר בקרב אנשים משכילים יותר, בהשוואה לאנשים עם השכלה נמוכה יותר.

בישראל קיימות שלוש אוכלוסיות מרכזיות של בעלי מוגבלויות: יוצאי צבא עם מוגבלויות, נפגעי עבודה, ואנשים עם מוגבלויות כלליו​ת. ללא מדיניות אחידה, כל תכנית מספקת שירותים מוניטריים ושירותי שיקום שונים, אשר לעתים קרובות נוקטות בגישות סותרות זו לזו.
פרופ' מיקי מלול, [צילום שי שמואלי]

הקטגוריה מוגבלויות כללית, האוכלוסייה הגדולה מבין השלוש, היא מוקד המחקר של מלול ושותפיו. קריטריוני זכאות לקצבת נכות כללית, שיקום, שירותים ותמיכה במסגרת זו נקבעים על פי "שיעורי גפיים", מדדים הממירים לאחוזים את סוג הירידה בתפקוד ואת היקפה. חישוב הנוסחה משכלל את חומרת ירידת התפקוד, המצב הכלכלי ואת הפוטנציאל להעסקה. באופן אירוני, בעוד שקצבת הנכות הכללית נועדה לספק הבטחת הכנסה, היא בעצם פועלת כתמריץ לא לעבוד.

המחקר קורא לממשלה לעצב מדיניות קונקרטית כדי להקטין את השפעת הסטטוס-קוו, בעיקר בקרב אנשים עם מוגבלויות כלליות. שמירה על מעמד התעסוקה בקרב אוכלוסייה זו יחד עם קידום רמת ההשכלה שלהם, צריכים לקבל סדרי עדיפויות מרכזיים בתחום השיקום.

המחלקה למנהל ומדיניות ציבורית הינה חלק אינטגרלי מהפקולטה לניהול ע"ש גילפורד גלייזר באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, ולפיכך מדגישה בתכנית הלימודים לתואר שני את לימודי הניהול ואת נקודות ההשקה שבין הסקטור הציבורי לסקטור העסקי עם עולם הכלכלה והניהול העסקי. הכשרה אקדמית-פרקטית המטמיעה אחריות ומנהיגות חברתית, הינה ייחודית למחלקה לניהול ומדיניות ציבורית בפקולטה לניהול שבאוניברסיטת בן-גוריון בנגב. בוגרינו נהנים מתואר ייחודי מסוגו בארץ ומיתרון תחרותי משמעותי בשוק העבודה