$$News and Reports$$

18 מאי 2018

​​​​​​​​​​​​​​​​9.jpgבתאריך 16/05/18 נערכה בפקולטה לניהול ע"ש גילפורד גלייזר באוניברסיטת בן-גוריון בנגב "בימת הדיקן". הפעם, במקום הרצאה, התקיים אירוע חגיגי להשקת ספרו של פרופ' מיכאל בר-אלי, ראש המחלקה למנהל עסקים,  "Boost! -  How the Psychology of Sports Can Enhance your Performance in Management and Work", בנוכחות כ-100 אורחים מהסגל האקדמי והמנהלי של הפקולטה, עמיתיו האקדמיים של פרופ' בר-אלי, חברים ובני משפחה, שהתכנסו כדי לברך אותו ולאחל הצלחה לספרו החדש. 

מנחה האירוע, ד"ר יותם לוריא, לשעבר ראש המחלקה לניהול ומי שייסד את מסלול הלימודים האקדמיים בניהול עסקי ספורט שבמסגרתה, פתח  והטעים כי "... מיקי הוא חוקר. והוא לא חוקר של ספורט, אלא חוקר לניהול ספורט. במחקריו ובספרו הוא הציג לעולם הניהול נושאים שעוסקים בספורט. הספר שונה, הוא אינו ספר על ספורט, זהו ספר על ניהול ספורט". עוד אמר ד"ר לוריא על הספר כי "אני ממליץ לקרוא אותו. מיקי לוקח מסקנות מהחיים שלו, מעולם הניהול, ומתובנות על הספורט."

הוזמנו לשאת דברים על הספר: פרופ' רמי אליצור מאוניברסיטת טורונטו, מרצה אורח בפקולטה לניהול ומומחה לספורט אנאליטיקס, פרופ' רוני לידור, נשיא המכללה האקדמית בווינגייט, ופרופ' עודד לוונגרט, דיקן הפקולטה לניהול ע"ש גילפורד גלייזר.

"כל מנהל עסק ספורט חייב לקרוא את הספר הזה," פתח פרופ' אליצור, "הוא קל לקריאה ומעניין, ויש המחשות מעניינות לתיאוריה, לדוגמה על מוטיבציה: רלף קליין היה 'משקר' לקבוצה שלו כדי להעלות מוטיבציה. למנהל יש דילמה: האם לספר את האמת ולדרוס את השחקנים, או 'לשקר' ולמנף אותם." פרופ' אליצור סיכם: "הספר חשוב גם למי שלא מתעניין בספורט."

​פרופ' רוני לידור כתב ביקורת על הספר ל- Journal of Behavioral and Experimental Economics. "הספר שואל האם יחידים מתחומי דעת שונים מספורט, כמו עובדים בחברות, פועלים, מנהלים ומנהיגים, יכולים ליהנות מהפסיכולוגיה של הספורט". פרופ' לידור הטעים כי הספר מתבסס על מחקרי עוגן מגוונים, וסקר את ארבעת חלקי הספר: החלק הראשון, העוסק בעוררות של המבצע ובמוטיבציה שלו, החלק השני, העוסק בביטחון עצמי, קבלת החלטות ויצירתיות, החלק השלישי, העוסק בעבודה קבוצתית ובמנהיגות, והחלק הרביעי, המתמקד בדרכים לשיפור הביצוע ובהשלכות האתיות שלהן. הספר מכסה מגוון רחב של נושאים ומציג לדבריו שליטה מלאה בספרות העוגן הקלאסית ובתחום הפסיכולוגיה של הספורט. פרופ' לידור המליץ ללא היסוס על הספר לכל המנהלים וגם לסטודנטים.

פרופ' לוונגרט​ התרשם מהספר: "הספר הזה שייך לתחום הניהול בכל פרק ופרק. זאת אמנות, לכתוב ספר שנותן תשובות לכל הקהלים ושמנגיש ידע לציבור רחב. מיקי הצליח בספרו להביא לתודעה את עולם הספורט כעולם של ניהול עסקי, ולייצר שותפויות בין חוקרים אקדמיים מתחומים שונים. זו חדשנות פורצת דרך. הפסיכולוגיה עוברת כחוט השני בין פרקי הספר, וההמלצות המעשיות מכוונות לניהול אפקטיבי מכוון-תוצאה."​​

​​​​

​​​​​​תגובתו של פרופ' בר-אלי לדברי הביקורת הנ"ל  כללה התייחסות לתכני הספר כמו גם להיבטים אישיים  שברקע כתיבתו. בדבריו היו  שזורות מספר אנקדוטות משעשעות: כך לדוגמה הוא התחיל באנקדוטה, שלפיה לפני כ-25 שנה הזמין אותו פרופ' נחום פינגר מהמחלקה להנדסת תעשייה וניהול, בעת ההיא רקטור האוניברסיטה, להקים מחלקה לניהול ספורט בפקולטה לניהול, שהיתה אז בתהליכי הקמה.  מאחר והקמת המחלקה בוטלה לבסוף על-ידי האוניברסיטה, הוחלט להציבו "בינתיים" במנהל עסקים: "מנהל עסקים  זה בכלל תאונה, לא יודע מדוע השאירו אותי פה, אבל אמרו 'בינתיים תהיה במנהל עסקים', אז בינתיים עברו 25 שנים, זה בינתיים". פרופ' בר-אלי סיפר כי בתחילת דרכו במחלקה נתפס כ"אזוטרי" בגלל עיסוקו בספורט, אלא שבמשך הזמן הצליח להוכיח מה רבה ומרכזית היא רלבנטיות המחקר בספורט לבעיות ניהוליות כלליות.  "אני פסיכולוג בתעודה, אבל אני עוסק בפרופסורה, בניהול, אני לא יודע מי אני," המשיך מיקי לשעשע את הקהל; בפן הרציני הסביר פרופ' בר-אלי כי הגדרתו ככלכלן, כפסיכולוג או כמשהו אחר אינה חשובה,  אלא חשובים הבעיה והפתרונות: "הספורט הפך יותר ויותר לזירה של בחינת תהליכים כלליים. במובן הזה אני מאד שמח להיות חלק מהתופעה הזאת. אנחנו רואים היום יותר ויותר את המעבר הזה מהספורט לניהול, ואת ההתמודדות עם לחץ בספורט, למשל, כדוגמה מצוינת למצבי לחץ קיצוניים בחיים." פרופ' בר-אלי הודה לכולם וחתם בכמה התייחסויות אישיות מרגשות לתכני הספר.