$$News and Reports$$

12 מרץ 2013

פרויקטים ומודלים כלכליים שנועדו לקדם את השלום בין ישראל לרשות הפלסטינית, פרי יוזמתה של הפקולטה לניהול ע"ש גילפורד גלייזר באוניברסיטת בן-גוריון בנגב

3rdPlace14-03-2013_055.jpgמודל פיננסי עסקי, שבבסיסו מאגר נתונים עדכני, אשר אמור ל הקל על המעסיקים מחד ועל פועלים פלסטינאים המבקשים לעבוד בישראל, מאידך, הוא אחד הזוכים בפרויקט "עסקים לשלום" , שמקיימת הפקולטה לניהול על שם גילפורד גלייזר באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. המודל, שנקרא "שילובי עבודה בע"מ", נבנה על ידי שלושה סטודנטים בתכנית המנהלים לתואר שני במנהל עסקים בפקולטה לניהול ע"ש גילפורד גלייזר: יניב גלברד, ערן שני ואילן סוסנוביץ (בתמונה עם נשיאת האוניברסיטה פרופ' רבקה כרמי, ועם נציגו של מר גילפורד גלייזר, מרט קארפ).
 
ביום חמישי, ה-14 במרץ, התקיים באוניברסיטה טקס הענקת הפרסים לזוכים בתחרות הארצית של התכנית, במסגרתה הוכנו פרויקטים ומודלים כלכליים שנועדו לקדם את השלום בין ישראל לרשות הפלסטינית.
 
המודל "שילובי עבודה בע"מ" הינו תוצר של הפרויקט 'עסקים לשלום' במסגרת הקורס "כתיבת תכנית עסקית" בתכנית המנהלים לתואר שני במנהל עסקים בפקולטה לניהול. "בתחילת הדרך" מעיד סוסנוביץ "לא היינו בטוחים לגבי יכולותינו להתחבר לנושא, אך ככל שהבשיל הרעיון בצוות שלנו, הדבר נראה הגיוני, בר ביצוע ומעל הכול, בעל יכולת להשפיע ולשנות".
 
סוסנוביץ: "אני מתגורר ביישוב מקסים של חילונים ודתיים בדרום הר-חברון שנקרא טנא-עומרים, הממוקם מעבר לקו הירוק ("מתנחל", במילים אחרות). כל בוקר בעוברי במחסום , אני רואה התקהלות גדולה של פועלים פלסטינים מעבר למחסום ובעצם זהו כאוס אחד גדול של פועלים המגיעים לעבודה בישראל. בשנים 2010-2012 בניתי בית ביישוב ומטבע הדברים נאלצתי לחפש אחר פועלים, קבלנים וכדומה מתחומים שונים. עקב הקרבה שלנו לדהריה רציתי להביא פועלים משם, אך הדרך היחידה שיכולתי למצוא את העובדים הדרושים לי הייתה "מפה לאוזן" – לא תמיד זה היה קל ולא תמיד קיבלתי את מה שרציתי. לאחר מספר בירורים חיברנו בין שני הדברים והבנו שלמרות שמדובר בעשרות אלפים של פועלים המגיעים לשטחי ישראל מדי יום, אין היום אף גוף שמסדיר את התופעה הזו ונותן אפשרות הן למעסיקים הישראלים והן לפועלים הפלסטינים למצוא אחד את השני ביעילות ובסיווג המתאים להם. התוכנית שלנו מאפשרת לפתח פלטפורמה עסקית שתיתן מענה פשוט ונגיש לבעיה רחבה זו. התחושה שלנו היא שעלינו על משהו חיובי שגם מאפשר הסדרה של בעיה קיימת וגם מאפשר מפגש בלתי אמצעי רחב בין קהלים ישראלים ופלסטינים סביב אינטרס משותף".
 
התחרות "עסקים לשלום" מאורגנת על ידי פרופ' רפי בר-אל, ד"ר מיקי מלול ופרופ' דפנה שורץ, פתוחה להשתתפותם של אנשי אקדמיה וסטודנטים מכל המוסדות להשכלה גבוהה בארץ. המטרה היא לעודד סטודנטים וחברי סגל לקחת חלק בפיתוח הצעות לפרויקטים ולמודלים כלכליים ועסקיים, אשר עשויים לשפר את המצב הכלכלי ואת הרווחה של האוכלוסייה הפלסטינית, ובכך לקדם את הסיכויים להגיע להסכם שלום ולשיתוף פעולה בין ישראל לרשות הפלסטינית.
לדברי מארגני התחרות, שיתוף פעולה כלכלי הינו מנוף בעל ערך רב לקידום השלום. בשל המצב המדיני המורכב, נדרשת חשיבה יצירתית ופורצת גבולות ליצירת פתרונות שיובילו לשיתוף פעולה בין הישראלים לפלסטינאים.