​​"ערבית בערבית": 

התוכנית החדשה להוראת השפה הערבית ​

המחלקה ללימודי המזרח התיכון היא הראשונה בארץ המיישמת את הוראת השפה הערבית לפי "הגישה האינטגרטיבית" (ألطريقة التكاملية / The integrated approach). גישה זו, שפותחה באוניברסיטת קורנל, צברה תאוצה בעשור האחרון ומיושמת באוניברסיטאות מובילות בארה"ב ובאירופה. במסגרתה נלמדת השפה הערבית ע"י מורים הדוברים ערבית ברמת שפת־אם או כשפת־אם, הלימוד מתקיים כולו בערבית (בדומה לאולפני עברית של עולים חדשים, לימודי גרמנית במכון גתה, לימודי ספרדית במכון סרוואנטס, וכו') , מושם דגש שווה על כלל מיומנויות השפה – הבנת הנשמע, דיבור, קריאה, כתיבה ויצירה – והלימוד מתבסס על היכרות עם שני משלבי השפה, הערבית הדבורה והערבית הספרותית, מתוך למידת הדומה ביניהם לצד השונה.

כל יחידות הלימוד נכתבו במיוחד עבור התוכנית, והן מתבססות על גישה תקשורתית להוראת שפות. אין לנו ספר לימוד חיצוני וכל חומרי הלימוד – מקטעי הקריאה, דרך התרגילים ועד קטעי השמע – נכתבו באופן ייעודי ע"י הצוות החינוכי והפדגוגי של התוכנית ותוך התייעצות עם חוקרים מובילים בעולם. יחידות הלימוד קשורות לתרבות וחברה במזרח התיכון בכלל, ולמציאות החברתית-תרבותית-פוליטית בארץ בפרט ולימוד יסודות השפה נעשה דרכן. בין היחידות שנלמדות: "טיול בערים ערביות בארץ", "משוררים פלסטינים", "מעמד האישה בעולם הערבי", הסכסוך היהודי-ערבי", עיתונות ותקשורת בעולם הערבי", ועוד.  בעוד בגישות מסורתיות/קלאסיות של לימוד השפה הערבית, הלימוד הוא בעברית ודרך לימוד של תופעות תחביריות ודקדוקיות, הרי שתוכנית זו שמה במרכז את מיומנויות השימוש בשפה למטרות תקשורת ומחקר (קיום ריאיון, קריאת מאמר, הבנת של תכנית טלוויזיה, שליחת מכתב לעמית) כאשר לימוד מבני השפה מוטמע בלימוד היחידות.

מהלך הלימוד – מהעצמי אל החיים עצמם

תכנון שלבי התוכנית נבע מהיגיון הוליסטי של הוראת הערבית. רציונל התוכנית מבוסס על רציפות תכנים תוך מעבר שלבי מהאישי (שנה א') לאקדמי (שנה ב') למקצועי (שנה ג'). התוכנית נבנתה כך שבשנה הראשונה תכני ההוראה ממוקדים בסביבה הקרובה יותר לסטודנטים – הבית, המשפחה, העיר/היישוב, האוניברסיטה, תחביבים, הנגב (בשנה א', סמסטר א' שם הקורס הוא "ערבית בערבית: מיומנויות יסוד" // בשנה א', סמסטר ב' שם הקורס הוא: "ערבית בערבית: מיומנויות תקשורתיות"). בשנה השנייה, הלימוד עוסק בהקשרים מחקריים ואקדמיים הנוגעים ללימודי מזרח תיכון – לרבות מזרח ירושלים, רומנים בעולם הערבי, לימודי ערבית במערב, יהודי ארצות ערב, ועוד (בשנה ב', סמסטר א' שם הקורס הוא: "ערבית בערבית: מיומנויות למידה ומחקר" // בשנה ב', סמסטר ב' שם הקורס הוא: "ערבית בערבית: מיומנויות הבעה ויצירה"). בשנה השלישית ממשיכים התלמידים ללמוד ערבית אך בצורה אחרת, מעשית ומחקרית, ולא במסגרת "לימודי שפה". כך, בשנה ג' מוצעות לסטודנטים שלוש אופציות לקידום הערבית: 1. קורס טקסטים (חובה) המתכתב עם הידע שנצבר במהלך השנתיים הראשונות. 2. קורס עיוני (בחירה) המתקיים בשפה הערבית ומותאם לסטודנטים שאינם דוברי ערבית שפת־אם 3. פרויקט התמחות מעשית / "פרקטיקום" (בחירה) במסגרתו הסטודנטים בוחרים מרכז תרבותי/חינוכי/ציבורי באחת מהרשויות הערביות בנגב ומתנדבים בו אחת לשבוע תוך שהם נחשפים לשפה הערבית בהקשרים מקצועיים, חברתיים ומעשיים. קורס ההתנסות עולה בקנה אחד עם מאמצי האוניברסיטה להציג לבוגריה אופק תעסוקתי.

צוות התוכנית

  • ד"ר יונתן מנדל, ראש תוכנית "הערבית בערבית"
  • ד"ר סיגל גורג'י, רכזת פדגוגית של התוכנית; מלמדת את תלמידי שנה א' ותלמידי שנה ב'
  • סוהא טאוויל קאדרי, מלמדת את תלמידי שנה ב'
  • צאלח אגבאריה, אחראי על תחום שילוב תרבות, מלמד את תלמידי שנה א'
  • סאלם אבו רביעה, אחראי על תחום תכנים במדוברת, מלמד את תלמידי שנה א'
  • מיכאיל פאלנקו, אחראי על תחום שילוב הוראת תחביר ודקדוק
  • ד"ר אנוור אל-דדא, יועץ לשוני
  • תמר רכניץ, יועצת פדגוגית, הוראת "שפה בשפה" לפי גישת האולפנים


  • לקריאה נוספת:
    "כל מה שרציתם לדעת על הסיבה שאתם לא יודעים ערבית ולא העזתם לשאול"

https://ibgu.bgu.ac.il/?p=3040

"كلّ ما أردتُم معرفته عن السّبب وراء جهلكم العربيّة ولم تملكوا الجرأة لتسألوه"

https://in.bgu.ac.il/arabic/Pages/Yonatan-Mendel.aspx