$$News and Reports$$

09 יונ' 2020

​​​​חוקחוקרים באוניברסיטת בן-גוריון קובעים כי שיעורי ריבית אפסיים יעילים יותר בהנעת משקיעים פרטיים ללוות כסף ולקחת סיכונים מאשר שיעורי הריבית השליליים.

מוסי רוזנבוים"הנשיא טראמפ צייץ בספטמבר 2019, 'הבנק הפדרלי צריך להוריד את הריבית שלנו לאפס או פחות.' מטרת המחקר שלנו היא להעריך את ההשפעה של שיעורי ריבית אפסיים ושליליים על החלטות ההשקעה של משקיעים ", אומר פרופ' מוסי רוזנבוים, מהפקולטה לניהול ע"ש גילפורד גלייזר, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב.

"ההמלצה ליישום מדיניות מוניטרית שלילית יצרה חילוקי דעות בין הכלכלנים לבין הפוליטיקאים, והיא רלוונטית לאור הנפולת הפיננסית ממימי הסגר בעקבות מגפת הקרונה," מוסיף פרופ' רוזנבוים.

המחקר -  The Impact of Zero and Negative Interest Rates on Investment Decisions - שפורסם בכתב העת Journal of Behavioral and Experimental Economics, הוכיח כי אין הבדל סטטיסטי בין ההשפעה שיש לשיעור הריבית החיובית והשלילית על שינוי הקצאת הנכסים המסוכנים בתיקי השקעות.

במספר ניסויים במעבדה, הראו החוקרים כי למדיניות של ריבית אפס יש השפעה חזקה ביותר על החלטות ההשקעה של אנשים, אשר המניעות את החלטותיהם ללוות כסף, וכן על אחוז הנכסים המסוכנים בתיקיהם. באופן ספציפי, ירידת הריבית מתחת לאפס – מדיניות של ריבית שלילית – פחות יעילה מבחינת הגדלת המינוף והעברת הקצאות הפרט לנכסים מסוכנים.

"אכן, בכל הנוגע למשקיעים, למעבר ממדיניות ריבית-אפס למדיניות ריבית שלילית עלולה להיות אף השפעה הפוכה", אומר ליאור דוד-פור, סטודנט לתואר שלישי במחלקה לכלכלה וראש היחידה לניהול החוב הממשלתי במשרד האוצר. "כאשר הריבית יורדת מאפס לריבית שלילית, כח ההשפעה יורד ולא עולה. התוצאות מראות בבירור כי אנשים מגיבים במובהק לריבית אפסית."

"בסיכומו של דבר, ההשפעה המנוגדת לאינטואיציה של שיעורי ריבית שליליים על חשבונות חיסכון מרמזת שבמצב כזה על החוסכים לשלם ריבית ולא לקבל אותה", אומר חוקר הכלכלה ד"ר קורש גליל מאוניברסיטת בן-גוריון בנג: "מכאן שניתן לטעון כי אין סיבה שהחוסכים יקבלו שיעורים שליליים ויעדיפו להחזיק במוזמנים. עם זאת, בפועל, התשובה לשאלה זו פחות ברורה מכיוון שיש סיכונים הקשורים להחזקת מזומנים כמו האפשרות לאבד אותם או האפשרות שייגנבו. טענה זו מתחזקת מכיוון שהריביות השליליות ברחבי העולם נמוכות, מתחת ל- 1%. "

החוקרים סכמו כי יש צורך במחקר נוסף בכדי להבין עד לאן שיעורי הריבית יכולים להגיע לפני שהם ידרשו מאנשים לאגור כסף.​

עוד בנושא:

Jerusalem Post: https://www.jpost.com/israel-news/israeli-study-borrowers-prefer-zero-interest-rates-to-negative-rates-630736

Zero rates preferable to negative rates for investors' risk-taking  https://phys.org/news/2020-06-negative-investors-risk-taking.html​​