$$News and Reports$$

17 מרץ 2019

 האם אפשר לייצר קווי יסוד ערכיים לפיתוח בעולם התוכנה?

על פי ספרו של תומס פרידמן "העולם שטוח", טכנולוגיה היא הכוח שמספק לנו את האמצעים להגיע ולהשפיע על כולם מכל מקום ובכל מקום. בתור מי שמאמין מילדות שטכנולוגיה תשנה את העולם, הנושא של אתיקה בהנדסת תוכנה סקרן אותי ביום בו התחלתי לחשוב על עבודת המאסטר שלי, בהנדסת תוכנה. ההתמקדות העיקרית שלי הייתה בהערכת ההשפעה של ייש​ום כלים אתיים על רכיבים באיכות בפרויקטי פיתוח תוכנה. כאחד שמכיר את העולם הטכנולוגי והיכולת שלו להשפיע על העולם, אני רוצה לנתב את היכולות האלה למקום בו הטכנולוגיה תיתפס ככוח טוב ומקדם ולא ככוח מאיים.
הישאם עבד אלחלים, צילום: Adi Keller Photography

אודות הכתב

הישאם עבד אלחלים (Hisham Abdulhalim) בעל ניסיון של יותר מעשור בתעשיית ההייטק הישראלית במגוון תפקידים וחברות ישראליות וגלובליות​. הוא בוגר תואר ראשון ושני בהנדסת תוכנה מהמכללה האקדמית להנדסה סמי שמעון (SCE). כיום הישאם הוא דוקטורנט בפקולה לניהול ע"ש גילפורד גלייזר באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, בהנחייתם של פרופ' יותם לוריא מהמחלקה לניהול, ושל פרופ' שלמה מארק מ-SCE. מחקרו עוסק בתחום האתיקה בהנדסת תוכנה Ethics as a Quality Driver in Agile Software Projects. הוא מתמחה בתחום ניהול מוצרי תוכנה (Product Management). במקביל ללימודי תואר שלישי, הישאם לומד לתואר שני בפילוסופיית המדע ותרבות דיגיטלית באוניברסיטת תל-אביב.

בצלע ההר.

המחשבה ששאלות אלו הן היפותטיות בלבד אינה נכונה ויש לנו דוגמאות מוחשיות מהמציאות בהן שאלת האתיקה בהנדסת התוכנה עומדת במוקד. אם לקחנו את הרכב האוטונומי כמקרה בוחן, קשה להתעלם ממקרים כמו התאונה האוטונומית של אובר בטמפה, אריזונה לפני כשנה, שהביאה למותה של הולכת רגל. העובדה שכשל טכנולוגי גבה חיים לאו דווקא צריכה להרתיע אותנו מהתקדמות טכנולוגית, אלא צריכה להדגים למה עלינו לבצע התאמות למציאות המשתנה. התמונות מאותו אירוע מציגות את יושבת הרכב עסוקה בטלפון הנייד שלה בזמן שהרכב נוסע באורח עצמאי – האם הכרח של מעורבותה גם בזמן הביצועיים העצמאיים של הרכב החכם הייתה יכולה למנוע את התאונה? 

להוכיח שרגולציה וחדשנות יכולים להתקיים זה לצד זה

העניין שלי בסוגיות האלו גרמו לי להתמקד בהערכת ההשפעה של יישום כלים אתיים על רכיבים באיכות בפרויקטי פיתוח תוכנה. המחקר שלי יעסוק בניסוח וביישום של כללים בתחום והאם הם משפיעים על איכות התוכנה. אנו נעבוד עם חברות מתעשיות שונות ונריץ ניסויים כאשר כבר אנו עובדים על שיתוף פעולה בצרפת. מה שאנחנו מתכוונים לעשות במחקר זה לקחת שני צוותי תוכנה – באחד מהם להטמיע כלי אתי אחד מתוך כמה שנבחר להשתמש בהם במהלך פיתוח המוצר. ובשני, הצוות יעבוד בלי שום הטמעה נוספת. לשניהם ניתן את אותו סוג וגודל של פרויקט. ניתוח של פרמטרים המתייחסים לאיכות תוכנה ייבחנו בשני הצוותים בנקודות זמן שיוגדרו מראש. כמו כן, נבחן את המדדים המייצגים בעיות פונקציונאליות של המוצר, רמת החדשנות והעלות. כל אלו יעשו מתוך ההבנה שאנו מתמודדים גם עם אתגר לא פשוט בכלל – ההיגיון לפיו קיים מתח מגביל בין רגולציה לבין חדשנות ויצירתיות. מעניין יהיה לראות האם ליווי של כלי אתי בתהליך הפיתוח יצליח להיעשות תוך דפוס חשיבה שנע בחופשיות (ללא פגיעה ביצירתיות) בתוך מסגרת של גבולות.

הפקולטה לניהול ע"ש גילפורד גלייזר באוניברסיטת בן-גוריון בנגב היא פקולטה ייחודית בזכות רב-גוניות ושיתופי פעולה נרחבים בין המחלקות והחוקרים בפקולטה, המגיעים מתחומים שונים כמו ניהול מערכות בריאות, ניהול מלונאות ותיירות, ניהול מערכות מידע ומנהל ומדיניות ציבורית.

 ​
 ​
 ​