$$News and Reports$$

10 מאי 2015

ביום חמישי,07/05/15, התקיים לראשונה הכנס שהשיק את המגמה החדשה לניהול עסקי ספורט בפקולטה לניהול. בכנס התארחו בכירי אנשי הניהול בתחום הספורט בישראל, שדנו בסוגיות מרתקות שעשויות להוביל להצלחה בספורט. כולם הסכימו שהבעיות המרכזיות נסבות סביב תשתיות ואיכות הניהול, והביעו תקווה שהמגמה החדשה תשפר את מצב הניהול, מה שיביא להצלחות בהתאם.


את הרצאת הפתיחה נשא אלכס גלעדי, מייסד ונשיא שידורי קשת, סגן נשיא בכיר בחטיבת הספורט ברשת NBC, וחבר הוועד האולימפי הבינלאומי (IOC), שתיאר את ההיקף העסקי של הספורט העולמי תוך התמקדות בפעילות הועד והשוואה כלכלית בין אטרקטיביות תקשורתית של תחרויות שונות. גלעדי דיבר על זכויות השידור בישראל: "לא הגיוני שזכויות השידור לליגת הכדורגל הן 17 מיליון ₪ בלבד. הן אמורות להיות שוות 80 מיליון ₪ לפחות".

גלעדי היה בוטה הרבה יותר כשדיבר על התערבות הממשלה, ובעיקר משרד התרבות והספורט, בספורט הישראלי ובפגיעה באוטונומיה של הספורט: "החליטה שרת התרבות והספורט להחליף את יו"ר ההתאחדות, אבי לוזון. אם הוא היה עושה מה שצריך, הוא היה פונה לפיפ"א ובאותו רגע ישראל הייתה מודחת מכל השתתפות בזירה הבינלאומית. זה מה שאני הייתי עושה. אבל לוזון לא רצה לעשות את זה". כשדיבר על הכספים שמשקיעה המדינה בספורט, אמר: "אני לא בונה על שר הספורט הבא כי אני מניח שהוא יהיה יותר גרוע. כל שר מגיע ורק עושה נזק. בכלל, הדרך בה הממשלה השתמשה בכספי הטוטו כדי לאיים על הספורט מזכירה לי שיטות של מאפיה סיציליאנית".

 

2015-05-07 12.02.01.jpg
מימין: קלמן שחם, איל חומסקי, עמרית דנילוב-עדן, אלקס דלעדי, גילי לוסטיג. 
​תמונה באדיבות מערכת ONE


במושב הפתיחה שעסק במדיניות השקעה ותקצוב בספורט השתתף גם אייל חומסקי, מנכ"ל חברת הפרסום אדלר חומסקי ומבעלי הפועל ירושלים כדורסל, שניסה להסביר את היחסים בין המגזר העסקי לספורט בישראל והכמות המועטה של חסויות: "לצערי, בניגוד למגמה העולמית בה עסקים עומדים בתור להתחבר לספורט, בישראל הקהילה העסקית לא רוצה להתקרב לספורט. זה מתחיל בכדורגל, שהוא הענף המרכזי ואם ימשוך אחריו אנשי עסקים, זה ימשיך לאחר מכן גם לענפים אחרים וכולנו נהנה מזה. אבל בישראל זה לא קורה והדבר היחיד שאני רואה חיובי בספורט הישראלי כיום זו התחלתה של המגמה החדשה בפקולטה לניהול ע"ש גילפורד גליזר, כי אין ספק שצריך ניהול טוב יותר ואנשים טובים יותר, ניהול טוב יותר מביא להישגים טובים יותר". מנכ"ל  הועד האולימפי בישראל, גילי לוסטיג, תיאר את מצבם של הספורטאים האולימפיים היום בישראל: "המצב היום טוב הרבה יותר ממה שהיה בעבר. יש לנו 29 ספורטאים שמקבלים חסויות מהמגזר העסקי, זה מעולם לא היה. וכמובן שיש גם מלגות של הועד האולימפי". כאן ענה חומסקי: "זה לא הרבה יותר טוב. זה עדיין שום דבר. צריך להגיע לנתונים אחרים לגמרי ולא להתלהב מכמה מלגות שמחולקות". עוד במושב השתתף קלמן שחם, הבעלים ודירקטור אלטשולר שחם בית השקעות, הגוף העסקי המוכר כמשקיע המרבי בחסויות בתעשיית הספורט בישראל. שחם הוסיף: "אני חושב שהמדינה צריכה להכריז על הספורט פרויקט לאומי, להשקיע הרבה יותר כדי למשוך ילדים לעסוק בספורט ולהרחיב את מחלקות הנוער". מנכ"לית אתנה לקידום ספורט נשים, עמרית דנילוב-עדן, התייחסה להשתתפות נשים בספורט: "בספורט הנשים המצב גרוע, קחו למשל את ענף הג'ודו. רק 283 ספורטאיות רשומות, בכל הגילאים. זו כמות זעומה. אנחנו מתמודדים עם אחוזי נשירה גבוהים מאוד בגיל 13". אלכס גלעדי התייחס לכך בסיום המושב ואמר: "להיות ספורטאית או ספורטאי זו עבדות. מדובר באימונים אינסופיים. הרבה יותר קל להיות דוגמנית ואולי להצליח ולהשתכר יפה, מאשר להיות ספורטאית מצליחה".

 

 2015-05-07 15.22.51.jpg
מימין: ניב נחליאלי, אורן חסון, עדלי רכוס, ניר ענבר, אריגיא ברגר

 

לפני המושב השני נשא דברי ברכה רקטור האוניברסיטה, פרופ' צבי הכהן, שברך את המגמה החדשה. במושב, שהוקדש לתחום ההולך ומתפתח של "ספורט אנליטיקס", שילב הרצאה של פרופ' רמי אליצור מאוניברסיטת טורונטו, שדיבר על "מאניבול" וניתוח נתונים של ליגת הבייסבול האמריקאית ב20 השנה האחרונות, דיקן הפקולטה לניהול, פרופ' עודד לוונגרט​, שהתייחס ליצירתיות כגורם מרכזי בהתפתחות הקפיצה לגובה על סגנונותיה השונים, וכן ד"ר פליקס לבד ממכללת קיי, שהתייחס לניהול של מערכות מורכבות בספורט. פרופ' לוונגרט התמקד סביב סוגיית השימוש בכלים סטטיסטיים בעולם הספורט המשתנה, והמסקנה המקובלת הייתה שלאורך זמן ארוך יש משמעות רבה ויתרונות לכלים אלה, בניגוד למשחק אחד בודד שבו החוסר ודאות וההיתכנות הסטטיסטית הם רחבים.

 

במושב השלישי והאחרון השתתפו מנכ"לי המנהלות בכדורגל וכדורסל, אורן חסון ועדלי מרכוס, יחד עם עו"ד ניר ענבר, שהודיע בכנס על חזרתו לתפקיד מנכ"ל הפועל ת"א, וניב נחליאלי, שמרכז את קורס המנהלים המקצועיים בוינגייט. במושב זה הציגו המשתתפים את העבודה הנעשית במנהלות, מאז הקמתן, מנהלת הכדורסל בשנת 2002 ומנהלת הכדורגל לפני 8 חודשים. עדלי מרכוס אמר: "זה לא קל להוביל ארגון שבו לכל הקבוצות יש זכות הצבעה שווה לגמרי, אבל אם לכולם יש תלונות זה כנראה אומר שאנחנו עושים עבודה טובה. בעשר העונות האחרונות היו ארבע אלופות שונות, וזה הכניס יותר משקיעים לכדורסל ונתן תקווה שאפשר לנצח לקבוצות נוספות, וזה הדבר הכי חשוב. בנוסף, הובלנו הרבה חוקים, למשל החוק הרוסי, שלא כולם אהבו, אבל הצלחנו לשכנע בנחיצות שלו ולהקטין את ההתנגדות. היתרון שלנו הוא שאנחנו רואים גם לטווח הארוך וגם ראייה מערכתית רחבה, מה שהקבוצות לפעמים לא רואות. הצלחנו להגדיל את החסויות, את כמות האירועים של הליגה על פני עונה שלמה והתקציב שלנו גדל".

DSC_7946.jpg
ד"ר יותם לוריא, ראש המחלקה לניהול בו יתקיים המגמה לניהול עסקי ספורט, פתח את הכנס ואמר: 
ברור שניהול טוב יותר בעסקי ספורט מביא להישגי ספורט איכותיים יותר. אילו הספורט היה רק עניין של ניצחונות והפסדים בתחרות, אז לא היינו מתכנסים פה היום. ספורט הוא כיום עסק ענק שמגלגל כספים גדולים, במגה-אירועים, עם תקשורת חובת עולם וחסויות מסחריות ענקיות."    התמונה באדיבות מערכת ONE


כמה שעות לאחר הכנס התפרסמו דבריו של שחקן מכבי ת"א,
ג'רמי פארגו, נגד המנהלת ותכנון המשחקים בליגה. עוד במהלך הכנס אמר על כך מרכוס: "שתדעו שלא רק בדברים הגדולים יש מאבקים, אפילו בפריסת לוח המשחקים. מספיק שלקבוצה אחת יש יום מנוחה אחד יותר מהקבוצה השנייה, המאמנים מתחילים להשתולל ולשגע את כל המערכת. אבל אין מה לעשות. אנחנו מנסים לעשות הכי טוב לטובת כולם".

 

אורן חסון, מנכ"ל מנהלת הכדורגל, אמר על הפעילות של הארגון: "אנחנו עובדים קשה ולומדים מודלים שונים כדי להתאים לכדורגל שלנו. אנחנו עסוקים כרגע בבניית הבסיס של המנהלת ולשפר את הליגות בישראל, ורק לאחר מכן נגיע לעוד דברים. אנחנו לא נגררים אחרי פרובוקציות של התקשורת שכל הזמן רוצה לשמוע מה אנחנו עושים, אבל מתקדמים קדימה. דבר אחד שהכנסנו וכבר יתחיל באמצע העונה הבאה הוא כרטוס אלקטרוני בכל המגרשים. לא היה קל להעביר את זה, אבל זה עבר וזה יתחיל. אנחנו עובדים כבר על זכויות השידור לשנים הבאות ומקווים שנצליח לשפר את ההכנסה לליגה". בהתייחסו למכבי נתניה ומצבה בעקבות שביתת השחקנים שלא קיבלו שכר, אמר: "נתניה זה מקרה שאנחנו מנסים ללמוד ממנו כדי לוודא שלא יחזור. לצערי הבקרה התקציבית לא עשתה הרבה למרות שהיו את כל הסימנים בדרך, אבל אנחנו מתכוונים לפעול כדי למנוע מצבים כאלה. אנחנו בודקים אפשרות להכניס תקנה לפיה קבוצה שלא משלמת שכר לשחקניה שלושה חודשים תרד אוטומטית ליגה". ניר ענבר, שכאמור הודיע על הצטרפותו להפועל ת"א, אמר: "למרות שאני מייצג קבוצה ולכאורה זה יקשה עלינו, אני חושב שזה דבר נהדר. אני מאמין גדול במנהלת ומשוכנע שדברים יזוזו לכיוון חיובי".

 

בסוף הכנס הודו המשתתפים על יום פורה ומעניין שנגע בסוגיות רבות, כאשר המסקנה היא אחת: ניהול איכותי תלוי בכל האדם, והוא כזה שישיג תוצאות טובות. המגמה החדשה לניהול ספורט תיפתח כבר בשנה הקרובה בפקולטה לניהול ע"ש גילפורד גלייזר.

מועמדים לתואר ראשון לניהול צריכים להירשם עכשיו לתואר במחלקה לניהול, ובשנה הראשונה יתבקשו לבחור התמחות. החל מהשנה השנייה יתחילו הקורסים וההתמחויות במגמה לניהול ספורט, לראשונה בישראל ממוסד אוניברסיטאי מוביל.