מחלקה: הנדסת בניין
סטודנט: עוז יגר
מנחה מקצועי: ד"ר דורון שלו
מנחה אקדמאי: פרופ' אורן וילנאי

 

יזם: החברה הכלכלית פתח תקווה
אדריכלות: אדריכל ארז אלה, HQ אדריכלים
קונסטרוקציה: דורון שלו הנדסה בע"מ

הפרויקט הינו תכנון תחנה מרכזית רב-ייעודית בעיר פתח-תקווה, בשטח של כ-70,000 מ"ר בנוי.

הדמיית התחנה המרכזית החדשה בפ"ת

מרכז התחבורה המתוכנן יהווה ערוץ תנועה מרכזי בגוש דן המאגד לתוכו קווי אוטובוס עירוניים ובין-עירוניים ובעתיד גם נקודת יציאה לרכבת הקלה. תחנה זו מתוכננת ביעילות מרבית לשילוב כלל הפונקציות של תחנה מרכזית, קומות משרדים, מסחר וחניונים. המבנה מבקש לשבור את המסגרת המלבנית המסורתית ובכך ליצור ריבועים – מרחבים עירוניים וחזיתות מסחריות לרחובות הסמוכים. בכך יתרום המבנה להתפתחות מרכז העיר הקיים, במקום להחלישו, תוך שמירה על בהירות המבנה ושימושיותו. 

ייחודו ומורכבותו ההנדסית של הפרויקט נובע בעיקר ממורכבותו הגיאומטרית. המבנה מורכב ממערך של מספר מנסרות מלבניות אופקיות אשר כוללות בין שניים לארבעה מפלסים. המנסרות מונחות אחת על השנייה בציר סיבוב משתנה כאשר כל מנסרה משני צידיה מהווה זיז במפתח באורך של בין 15 ל-30 מטרים.

בעיה הנדסית אשר עולה מן התכניות האדריכליות היא מפלסי הקומות הזיזיות, שפתרונה בא לידי ביטוי בקישור בין המפלסים בעזרת מסבכי פלדה בחזיתות החיצוניות.

הפלדה ניזונה ממספר יתרונות:

  • משקל עצמי נמוך.

  • מודול אלסטיות גבוה – קשיחות גבוהה.

  • חומר משיך.

פתרון זה מביא לשיתוף פעולה בין-קומתי אשר מגדיל בצורה דרמטית את גובה חתך הזיז (במקום עובי מפלס – גובה כולל של מספר מפלסים בזיז).

בפרויקט הוצעו מספר חלופות על מנת לקבל את הפתרון האידאלי שנותן מענה לדרישות האדריכל ועומד בתקינה הישראלית. תחת הנחייתו של ד"ר דורון שלו, הסטודנט חיפש פתרונות לבעיות ההנדסיות בעזרת מודל מתמטי אשר החל בסדרת אנליזות לחישוב תנודות חופשיות לצורך פיתוח תחושה ראשונית להתנהגות המבנה. תנודות חופשיות אלה הן תכונות מולדות של כל מבנה כתוצאה מהחומרים מהם הוא עשוי, התכונות הגאומטריות ותנאי השפה.


אופציות למבנה התחנה

לאחר הבחינה הראשונית בוצע שלב התכנון המוקדם בו נבחנו חלופות למערכות השלד השונות בהתאם לדרישות האדריכליות ולעומסים הקיימים. עבור כל חלופה נקבעו מידות האלמנטים השונים בהתאם לדרישות התקינה הרלוונטיות. ניתוח החלופות וקביעת הממדים נעשתה תוך שימוש במודלים ממוחשבים על מנת לתת מענה לגאומטריה לא רגולרית.
בנוסף, לתגובת המבנה לעומסים תקניים שגרתיים, בוצעו ניתוחים דינמיים מתקדמים לתופעה הסיסמית הצפויה על פי התקן. כמו כן, בוצעה אנליזה לכוחות אופקיים – רוח ורעידת אדמה. חישוב תגובת המבנה לרעידת אדמה בוצעה בעזרת אנליזה מודלית תלת-ממדית שאיפשרה לקבוע את העומסים באלמנטים השונים, ולבצע תכן מפורט בהתאם לתקינה.
תכנון ביסוס האתר נעשה על פי דו"ח הקרקע שבוצע ע"י יועץ הביסוס. בעזרת הדו"ח בוצע ניתוח אופטימיזציה הנדסית לפתרון הביסוס האולטימטיבי.


הסטודנט עוז יגר במהלך עבודתו