​מחלקה: הנדסת חשמל ומחשבים
סטודנטים: ריף בלטר וזוהר משה
מנחה: פרופ' הוגו גוטרמן ומר עמיר קולאמן


מקרני "לייזר" הם קדמת הטכנולוגיה כיום בשוק ותוכלו למצוא אותם במרבית אולמי ההרצאות, בתי הקולנוע וגם בבתים פרטיים. הם בעלי עוצמות אור גבוהות יותר מכל מקרן אחר, צבע ברור וחד, וניגודיות גדולה יותר בין שחור ללבן. אולם חסרונם הגדול של מקרנים אלו הוא התכונות של קרני הלייזר העוצמתיות והמרוכזות, אשר עלולות לגרום לפגיעה ממשית ולנזק בלתי הפיך בעיני המשתמשים בהם.

על מנת לנסות להתגבר על החיסרון המזיק, פיתחו צוות הסטודנטים ריף בלטר וזוהר משה, מהמחלקה להנדסת חשמל ומחשבים, מערכת המאפשרת שימוש בטוח במקרנים הללו.

 


 

הפיתוח של הצוות, בהנחיית פרופ' הוגו גוטרמן ומר עמיר קולאמן, מתבסס על שילוב מצלמה בפעולת המקרנים. בעזרת סנכרון בין המצלמה למקרן הלייזר מתבצעת ראשית סריקה לזיהוי הפנים של מי שנמצא בטווח ההקרנה. עם זיהוי מיקום הפנים והעיניים מתבצע סינון של קרני הלייזר מאזור העיניים על-ידי כיבוי קרן הלייזר. בעזרת המערכת ניתן יהיה להימצא מול מקרן לייזר בתנאי תאורה שונים ללא חשש מסנוור או פגיעה ברשתית, וכך ליהנות מיכולות הקרנה אופטימליות תוך הגנה מקסימלית על הראייה.

לאחר פיתוח השיטה לשימוש בטוח בריאותית במקרני הלייזר, הסטודנטים פעלו על מנת להסב את המערכת שפיתחו לצרכים חשובים נוספים;

אחד מהשימושים הוא פיתוח "מצלמה בלתי נראית" לאבטחת בתי עסק מפני פריצות. הודות לפיתוח החדשני בתי עסק יכולים להשתמש במערכת כמצלמת אבטחה, עם תאורה המגיעה ממקרן לייזר מאוד קטן מבלי שיבחינו בה. היתרון המשמעותי שלה בא לידי ביטוי בשעות החשכה כשהתאורה בבית העסק כבויה. לפי הטכניקה של הסטודנטים, במידה ויכנסו פורצים לבית העסק המצלמה תסרוק, תאתר את פני האנשים ותסנן את קרני הלייזר מאזור עיניהם. כך קרן הלייזר לא תקרין ישירות לעיניהם והמערכת תצלם את דמויות הפורצים, מבלי שהם יראו שמצלמה מאירה עליהם – פיתוח שבהחלט עשוי לתרום לתפיסה 'על חם' של פורצים או לאיתורם לאחר מכן.