​מחלקה: הנדסת מערכות תקשורת
סטודנטים: יובל ענוים וברק כהן
מנחה: פרופ' מיכאל סגל


האם גם אתם 'חוטאים' לעיתים בהקלטת הודעות במקום להקליד, בעת שימוש באפליקציות לשליחת מסרונים כמו וואטסאפ או טלגרם? סביר להניח שכן. השימוש בפונקציות של ההודעות הקוליות הפך בימינו לשגרה של ממש, אולם האם חשבתם פעם איך מרגישים לקויי שמיעה כאשר הם מקבלים הודעה מסוג זה? לא קשה לנחש שהתשובה היא – מוגבלים.

דמיינו כיצד מרגישה חברה שאינה יכולה להקשיב להודעה קולית הנשלחת בקבוצת חברים, או שפשוט תעצמו את עיניכם ותיזכרו בכל הפעמים שהחברים מתעצלים לכתוב הודעות טקסט ושולחים לכם הודעה קולית, בזמן שאתם נמצאים בהרצאה, מקום רועש או ישיבה עם הבוס… סיטואציה מתסכלת ללא ספק.

צוות הסטודנטים ברק כהן ויובל ענוים החליטו למצוא פתרון לבעיה במסגרת פרויקט הגמר ההנדסי שלהם במחלקה להנדסת מערכות תקשורת, בהובלתו של פרופ' מיכאל סגל. הסטודנטים יצרו אפליקציה שמשתמשת בכלי הפיתוח Watson Speech to Text של חברת IBM, המאפשר להמיר קבצי קול לטקסט באופן מיידי.

הסטודנטים בדקו ומצאו שלא קיימות בשוק אפליקציות שמאפשרות המרה של קבצי אודיו שלמים לטקסט, ולכן החליטו להרים את הכפפה ובנו אפליקציה בעלת ממשק משתמש פשוט ואינטואיטיבי הנקראת HERE4U. בשלב השני של עבודתם הוסיפו השניים יכולות תרגום מיידי עבור דיבור ישירות למכשיר, פונקציה אשר תקל על לקויי שמיעה לתקשר עם אחרים בסביבה שאינה מונגשת.

כמי שיש לו שני אחים בעלי מוגבלות שמיעה, מכיר ברק מקרוב את האתגרים בהתמודדות היומיומית של לקויי השמיעה במרחב הציבורי.

"מאז שהתחלתי את הלימודים בפקולטה להנדסה, שאפתי לנסות לאתר פתרון יישומי לבעיה של חוסר הנגישות של המרחב הציבורי לאנשים החיים עם מוגבלויות שמיעה" מספר ברק. "האפליקציה שפיתחנו היא הצעד הראשון בניסיון שלנו להנגיש להם את הסביבה שבחוץ ולאפשר להם התנהלות עצמאית ומכבדת".

בתקופה הקרובה מתכננים הסטודנטים להשיק את האפליקציה במטרה להגיע למגוון רחב של קהלים ושימושים, ולאפשר ללקויי השמיעה תקשורת נגישה וידידותית בתכנות המסרונים השונות.

ברק כהן ויובל ענוים ברק כהן ויובל ענוים