​מחלקה: הנדסת מערכות תוכנה ומידע
סטודנטים: נועם וורטמן ויובל גוטמן
מנחה: ד"ר רוברט מושקוביץ


בעת מצבי חירום מפיץ פיקוד העורף התרעות במדיות השונות – אינטרנט, טלוויזיה, רדיו ואפליקציה ייעודית לטלפונים חכמים. אולם באירועי חירום ואסונות טבע העומס הנוצר על הרשתות הסלולריות בשילוב עם הנזקים הנגרמים לאנטנות ולתשתיות החשמל, מובילים להאטה משמעותית בקצב העברת הנתונים הסלולריים עד לכדי עצירה מוחלטת של שירות. האטה זו משפיעה באופן ישיר על הפצת התרעות והנחיות, וכל עיכוב, אפילו הקטן ביותר, יכול לגבות חיי אדם. מעבר לכך, באירועי חירום תיתכן פגיעה מתמשכת בתשתית החשמל האזורית, ותושבים רבים עלולים להישאר מנותקים מהרשת הקווית והסלולארית, ללא יכולת לתקשר כלל עם גורמי החירום או עם בני משפחותיהם.

בנסיון לאתר פתרון לבעיה זו, החליטו צוות הסטודנטים נועם וורטמן ויובל גוטמן מהמחלקה להנדסת מערכות תכנה ומידע לפתח במסגרת פרויקט הגמר ההנדסי שלהם אפליקציה שתדגים את היתרונות של רשת Mesh בהפצת מידע בעתות משבר.


 

כשהרשת הסלולרית קורסת כולנו הופכים לקודקודים >>

לעומת ארכיטקטורות רשת סטנדרטיות בהן העברת המידע בין שתי יחידות קצה מבוצעת על-ידי רכיבי תעבורה ייעודיים המשמשים כנתבים או יחידות ממסר, בארכיטקטורת Mesh כל יחידת קצה משמשת כיחידת ממסר. הודות לפיתוחים חדישים של מודלים רשתיים בשם Mesh Networks, ולהתפתחות הסמארטפונים, מתאפשרת כיום הכנת תשתית ליצירת רשתות Mesh המתבססות על סמארטפונים בלבד.

בפרויקט שביצעו הסטודנטים תחת הנחייתו של ד"ר רוברט מושקוביץ, הם מציגים כיצד בעזרת הפיכת המכשירים הסלולאריים של כולנו ל-"קודקודים" ברשת Mesh ניתן יהיה לשפר את מהירות הפצת הודעות החירום, להרחיב תפוצתם, ואף לשלוח הודעות גם במצבים בהם אין רשת סלולארית או קווית כלל.

מעבר לכך הדגימו הסטודנטים אפשרות לשכלול רשת ה-Mesh באמצעות הטסת רחפנים הנושאים טלפונים חכמים. למעשה כל רחפן יהווה גם הוא "קודקוד" ברשת ה-Mesh, וישמש כ"דוור" הנמצא בתנועה מתמדת ומפיץ הודעות בין מכשירים מרוחקים.

בעבודתם בדקו הסטודנטים את היתרונות של רשת Mesh בהפצת התרעות והודעות חירום בהתאם למאפיינים וללוגיקות המבצעיות של פיקוד העורף, הכוללות התייחסות לזמן ההודעה ולמרחב הגאוגרפי המושפע.

לדברי צוות הפרויקט, אין ספק כי פיתוח זה יוכל לסייע באופן משמעותי לתקשורת בין פיקוד העורף וכוחות הביטחון לבין תושבי המדינה, ואף להביא להצלת נפשות רבות במצבי חירום ביטחוניים ואסונות טבע.