$$News and Reports$$

04 דצמ' 2022

"מה פגע במוטיבציה של אנג'לים להשקיע בסטארט אפים" ​


חוק האנג'לים בישראל, שנועד לקדם תעשיות עתירות ידע בישראל באמצעות יצירת תמריץ מס לעידוד השקעות של יחידים (אנג'לים) בחברות סטארט אפ, היה שנוי במחלוקת. לפעמים החוק יצר מצב בו הושקעו יותר כספים בענף ההיי־טק, ולפעמים פחות.

המחקר חדש של ד"ר סתו רוזנצוויג מהמחלקה לניהול , ד"ר אלירן סולודוחה מהמרכז האקדמי פרס וד"ר שי הראל מאוניברסיטת תל אביב, העלה ממצא מפתיע – חוק האנג'לים המקורי דווקא פגע בסטארט אפים צעירים.
ד"ר סתו רוזנצוויג מסבירה: "אנג'לים הם משקיעים מיוחדים. יש לרובם הרבה מאוד היכרות עם השוק, וניסיון ביזמות, והם מעורבים מאוד בניהול היום־יומי של המיזם. הם מביאים איתם הרבה יותר מאשר רק כסף, ולכן הרבה פעמים קוראים להם בתעשייה 'כסף חכם'. אם אני מנהלת או יזמת, ובסטארט־אפ שלי השקיעו פחות אנג'לים, זה אומר שיש לי עכשיו גם הרבה פחות ניסיון, כישורים וקשרים להיעזר בהם, בדיוק בשלב שבו הסטארט־אפ הצעיר שלי הכי צריך את כל אלה...אבל מעבר לכך, ניתוח המחקר הראה שהם משקיעים פחות כסף. במילים אחרות, במצב הזה כסטארט־אפ צעיר יש לי פחות כסף וגם פחות 'חוכמה'"

ד"ר אלירן סולודוחה אומר כי "אחת הסיבות לכך היא שהטבות המס שהוצעו היו מסורבלות ולא ברורות, כך שתנאי החוק הרבים גרמו לאנג'לים לקחת צעד אחורה".