$$News and Reports$$

14 מרץ 2019

​​​​​​​​​​דור העתיד של ההנהלה הבכירה במערכת הבריאות

לראשונה קורס מנהיגות קלינית במשרד הבריאות 

השנה התקיים לראשונה קורס מנהיגות קלינית המיועד לרופאות בחוד החנית שנבחר​ו על-ידי הנהלות המרכזים הרפואיים ע"פ יכולותיהן הניהוליות.

הקורס היה יוזמה משותפת של חטיבת המרכזים הרפואיים הממשלתיים ויועצת מנכ"ל משרד הבריאות לשוויון מגדרי ונוהל על-ידי חברת "דרך אישה" בשיתוף ד"ר פאולה פדר-בוביס מהמחלקה לניהול מערכות בריאות שבפקולטה לניהול ע"ש גילפורד גלייזר, אוניברסיטת בן-גוריון.

במסגרת הקורס בחנו הרופאות את ניהול ותכנון מסלול הקריירה שלהן, כולל היבטים הקשורים לפעילות המחקרית. ד"ר פדר-בוביס (לימין) סיפרה: "הקורס היווה הזדמנות להתבונן לא רק על סביבת העבודה של הרופאות, אלא גם על גישת הרופאות כלפי אותה סביבה." 

הקורס נבע מתוך הצורך לתת מענה לרופאות בישראל, לאור העובדה שיש מעט מאד - 9% - רופאות בתפקידי ניהול בתי חולים ממשלתיים ובקופות חולים, רק 17% בתפקידי ניהול מחלקות בבתי חולים, ועוד 1% סגניות מנהלו​ת מחלקה, ושכר הרופאות עדיין נמוך משמעותית משכר הרופאים הגברים. לירון זהר הממונה על שוויון מגדרי ויועצת מנכ"ל לקידום נשים במשרד הבריאות, פנתה לפרופ' רבקה כרמי, דאז נישאת אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, שבשנת 2015 עמדה כראשת צוות המשימה לקידום מעמד הנשים ברפואה בישראל בהסתדרות הרפואית בישראל (הי"ר IMA) שחיבר את דו"ח  מעמד הרופאות במערכת הבריאות "צוות המשימה לקידום מעמד הנשים ברפואה בישראל: דין וחשבון." 

פרופ' כרמי המליצה שד"ר פאולה פדר-בוביס תהיה השותפה האקדמית לבניית תכני הקורס. "אחד הקשיים הבולטים בקידום של רופאות הוא ניהל מחקר, ​נושא זה חייב להיות בסדר היום של הקורס", מסבירה פדר-בוביס."

המשתתפות העריכו את ההזדמנות לדון על נושאים מגדריים שאינם זוכים לתשומת לב מספקת בשלבי ההכשרה המקצועית ובבתי-החולים. לכן, נשאר טעם של עוד...״ משתתפות ומארגנות הקורס נפגשו בבית הנשיא עם נשיא המדינה ראובן ריבלין, ביום חמישי האחרון לרגל יום האישה הבינלאומי. המפגש המשמעותי היווה סימן נוסף לכך שמשתתפות הקורס הן דור העתיד של ההנהלה הבכירה במערכת הבריאות.

פרופ' מיקי מלול, דיקן הפקולטה לניהול ע"ש גילפורד גלייזר: "היוזמה של ד"ר פדר-בוביס היא דוגמה של מנהיגות מנצחת בניהול ושל המחלקה לניהול מערכות ביראות שבפקולטה לניהול."

לירון זהר יועצת המנכ"ל לשוויון מגדרי: "בוגרות הקורס הן סוכנות שינוי חשובות שוודאי יטביעו חותמן על המערכת, אך במקביל חשוב לשנות את הסביבה הארגונית ולאפשר את השינוי שייטיב עם המערכת ועם המטופלים. ביחד- שווה יותר."

Paula_President_Rivlin.pngתמונה באדיבות דוברות בית נשיא המדינה