$$News and Reports$$

17 אפר' 2018

​​באירוע "מחירי הדיור לאן?" שאורגן על ידי המחלקה למנהל ומדיניות ציבורית והמחלקה לניהול בפקולטה לניהול ע"ש גילפורד גלייזר, השתתפו כ-100 אנשי אקדמיה, סטודנטים, פעילים חברתיים ונציגי ציבור.

האירוע נפתח עם מיצג נתוני מחקר שנעשה על ידי פרופ' מיקי מלול, ראש המחלקה למנהל ומדיניות ציבורית בפקולטה לניהול באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, ד"ר מוסי רוזנבוים, ראש המחלק​​ה לניהול בפקולטה לניהול באוניברסיטת בן-גוריון, ופרופ' אמיר שהם מהמחלקה למימון באוניברסיטת טמפל, ארה"ב. במחקר נמצא כי שיעור עליית מחירי הדיור  ב-10 שנים האחרונות עומד על כ 120% וזאת לעומת שיעורי התייקרות של עד 35% בעלויות השונות המרכיבות את עלות הבניה.

הטענה המרכזית במחקר היא שהשוק נמצא בשווי משקל של טווח קצר שאינו תואם את שווי המשקל היציב לטווח הארוך שבו צריך להתקיים שוויון בין השינוי הממוצע במחירי הדירות לשינוי בעלויות הייצור.

לפיכך על מנת להגיע לשווי משקל של טווח ארוך, מחירי הדיור צריכים לרדת בשיעור של 23%-39% לפחות.

בהמשך, קיימו פאנל דיון בנוגע לסיבות אפשריות לעליית מחירי הדיור:

חה"כ רועי פולקמן מסיעת כולנו הציע שאחד הפתרונות האפשריים להורדת רמת המחירים הנוכחית היא לפתח שוק לשכירות ארוכת טווח ומוגנת.  

אוהד מזרחי- ממארגני ועד שוכרי הדירות בישראל, טען כי לשוכרים יש כוח מוחלש לעומת המשכירים והציע להקים פלטפורמה שתאפשר התאגדות של השוכרים ובכך להגדיל את כוח המיקוח שלהם מול בעלי הדירות.

טדי ניויבירט ממובילי מחאת הדיור סיפק מספר הסברים אשר לדעתו משפיעים על מחירי הדיור: מעורבות מסיבית של משקיעים בשוק הדיור שנובעות בין היתר מהיעדר אלטרנטיבות השקעה בסביבת ריבית נמוכה, שינוי תמהיל הבניה של הקבלנים בשנים האחרונות והאשים את התקשורת בסיקור מוטה שנמנע מלהציג תהליכי האטה בביקושים וירידות מחירים ומגדיש את עלייתם.

אלי ציפורי-פרשן, בכיר בעיתון גלובס, הסכים במידה מסוימת לטענות שהוצגו כלפי הסיקור המוטה, וגם הדגיש שקיימת אפליית מס מבנית לטובת ההשקעה בנדל"ן לעומת חלופות אחרות וזה מעלה את האטרקטיביות היחסית של הענף.

ד"ר דני בן שחר, ראש מכון אלרוב לחקר הנדל"ן באוניברסיטת תל אביב, דיבר על התרחקות הפריפריה מתל אביב כתוצאה משינויי המחירים בשנים האחרונות. פתרון אפשר להקטנת פערים אלו הוא פיתוח תשתיות תחבורה שתגדיל את נגישות שוק העבודה בתל אביב למגורים קרובים מחוץ לה.

עיקר הדיון סבב סביב השאלה כיצד מדיניות הממשלה יכולה לשנות ולהשפיע על מחירי הדיור.

אחד הרעיונות שעלו היה הלאמה של שוק הדיור. מרבית הדוברים סברו שזה מהלך שגוי ולא מתאים למדינה דמוקרטית עם שוק קפיטליסטי.  לצד זאת כולם הסכימו שמתקיים בתחום הדיור כשל שוק ושעל הממשלה להתערב בדרכים מגוונות.

בפאנל הועלו פתרונות נוספים אפשריים להורדת מחירי הדירות כגון: הטלת מס על החזקת דירות להשקעה, אכיפת התב"ע למגורים שבמסגרתה ימנעו שימושים שאינם מגורים בדירות כפי שנעשה כיום בהשכרת מבני מגורים למשרדים או לשכירות קצרה כגון AIR B&B, תמריץ לרשויות מקומיות לקליטת תושבים חדשים כאמצעי להגדלת היצע הדיור ברשויות.​

המחלקה למנהל ומדיניות ציבורית הינה חלק אינטגרלי מהפקולטה לניהול ע"ש גילפורד גלייזר, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, ולפיכך מדגישה בתכנית הלימודים לתואר שני MA את לימודי הניהול ואת נקודות ההשקה שבין הסקטור הציבורי לסקטור העסקי עם עולם הכלכלה והניהול העסקי. הכשרה אקדמית-פרקטית המטמיעה אחריות ומנהיגות חברתית, הינה ייחודית למחלקה לניהול ומדיניות ציבורית בפקולטה לניהול שבאוניברסיטת בן-גוריון בנגב. בוגרינו נהנים מתואר ייחודי מסוגו בארץ ומיתרון תחרותי משמעותי בשוק העבודה.​

עוד בנושא: שלושה חוקרים טוענים שמחירי הדירות צריכים לרדת ב-30%

כלכלה שעובדת בשבילנו FB.png