$$News and Reports$$

23 פבר' 2020


מכון הקשרים לחקר הספרות והתרבות היהודית והישראלית והמחלקה לספרות עברית שמחים וגאים להציג את המהדורה הדיגיטלית של לקסיקון הקשרים לספרות ישראלית, שראה אור בשנת 2014 בהוצאת דביר ומכון הקשרים


​הלקסיקון מקיף את הספרות שנוצרה מאז הקמתה של מדינת ישראל ב-1948 ועד 2013 בידי בני כל הדורות הספרותיים שהיו פעילים בטווח השנים האלה. קו החתך הזה, שיש בו יסוד שרירותי בלתי נמנע, קבע שסופרים בולטים שהלכו לעולמם לפני 1948 (כגון ביאליק וטשרניחובסקי בשירה, ברנר וברדיצ'בסקי בסיפורת) אינם נכללים בו, גם אם רישומה של יצירתם הוסיף ומוסיף להדהד בתרבות הישראלית. מנגד נכללו כאן סופרים אחרים מבני אותו דור, שעיקר יצירתם לפני קום המדינה, אך זכו לראות בכינונה של ישראל הריבונית והספיקו לפעול בה בשנותיהם האחרונות (כגון אשר ברש ודבורה בארון בסיפורת, דוד שמעוני וזלמן שניאור בשירה).

אמנם רוב היוצרים הכלולים כאן הם סופרים עבריים, אולם במפורש אין זה לקסיקון של הספרות העברית בלבד, אלא של הספרות הישראלית, בכל הלשונות שהיא נכתבת בהן מאז קום המדינה בידי יהודים ולא-יהודים. ​בנוסף, החלטנו להרחיב את הגדרת הספרות הישראלית בכיוון נוסף, ולייצג בלקסיקון גם את הספרות העברית שנכתבה ונכתבת מאז 1948 מחוץ למדינת ישראל, וכן את חוקרי הספרות העברית הפועלים ברחבי העולם.​

1,355 הערכים שבאתר מעודכנים ברובם עד ימינו אלה, ולצד כל ערך מצוין התאריך שעודכן בו ובידי מי. 

בשש השנים שחלפו מאז הדפסת הלקסיקון השתנתה הסצנה הספרותית בישראל והתפתחה. אחד השינויים המרכזיים שחלו הוא התווספותם של קולות חדשים ומרתקים בתחום השירה והפרוזה. שינוי אחר ניכר באיכותם של כמה מן הספרים שפורסמו בהוצאות לאור פרטיות, ספרים מרשימים שאינם נופלים באיכותם מן הספרים שעד כה פרסמו הוצאות מוכרות ומבוססות בלבד. 

בשל מגבלת המשאבים שלרשותנו, לא נוספו ללקסיקון ערכים חדשים מאז אביב 2013, ולכן שני השינויים שהוזכרו אינם באים לידי ביטוי בגרסתו הנוכחית. בכוונתנו לכתוב ערכים חדשים ולפרסמם כבר בשנה הקרובה, וכמובן, במקביל לכך נמשיך לעדכן את הערכים הקיימים באתר בצורה שוטפת.

​כאחיו הבכור המודפס (בעריכת: זיסי סתווי ופרופ' יגאל שוורץ), אתר הלקסיקון מציע עריכה מוקפדת לכל אחד מן הערכים המוצגים בו, ועדכוניו השוטפים נכתבים גם הם בידי חוקרים וחוקרות בתחום הספרות. את הערכים החדשים ימשיכו לכתוב חוקרי ספרות וחוקרות ספרות מובילים ומובילות בארץ ובעולם, שלהם היכרות פרשנית אינטימית ומעמיקה עם מושא הכתיבה. 


חב​​רי המערכת:

פרופ' יגאל שוורץ – עורך ראשי של הלקסיקון וראש הפרויקט
תמר סתר – עורכת הלקסיקון, מנהלת האתר וחוקרת בפרויקט
ד"ר רינה ז'אן ברוך – עורכת המשנה של הלקסיקון
ד"ר איתי מרינברג-מיליקובסקי – יועץ אקדמי של הפרויקט
ד"ר חן שטרס – חוקרת ראשית בפרויקט
מוריה דיין-קודיש – מעדכנת ערכים באתר הלקסיקון
יפתח אשכנזי – מעדכן ערכים באתר הלקסיקון


* הפרויקט נתמך על-ידי הקרן הלאומית למדעים


לוגו הלקסיקון

מוזמנים ומוזמנות לבקר באתר הלקסיקון ולהחכים »​