$$News and Reports$$

02 יול' 2019

ארגון הבריאות העולמי עומד להודיע בימים אלה כי החליט לקבל את ההמלצה להנגיש במשולב את שני הרכיבים העיקריים בטיפול המציל חיים בשלשול בילדים, החלטה שיש בכוחה להשפיע מידית על הצלת חייהם של 500,000 ילדים, בעיקר במדינות מתפתחות.


את ההמלצה הגישה קבוצת מומחים בינלאומית ובה נציג ישראלי, ד"ר ינון שנקר, מרצה בתוכנית הקיץ בבריאות ציבור גלובלית באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. במהלך תומכים אחד עשר ארגונים מובילים בבריאות גלובלית ובהם: יוניצ"ף, רופאים ללא גבולות, קרן גייטס, אוניברסיטת אגא קהן, אוניברסיטת ג'ון הופקינס, אוניברסיטת וושינגטון, ממשלות: אנגליה, ארה"ב, סנגל וגאנה וכן מספר חברות מהסקטור הפרטי, בעיקר באפריקה.

שלשול אקוטי הנו סיבת המוות השנייה בחשיבותה לתמותת ילדים עד גיל חמש בעולם. הסיבה הראשונה: דלקת ריאות. מידי דקה נפטר משלשול אקוטי ילד אחד בעולם, מידי יממה 1,400 ומידי שנה 500,000 ילדים, בעיקר בעשר מדינות מתפתחות ובהן: הודו, ניגריה, בנגלדש, זמביה, פקיסטן, אוגנדה, אתיופיה וקניה.

ילד באפריקה
 


ד"ר שנקר: "לעיתים אתה חייב כאיש בריאות הציב​​ור לזעוק את מה שהילדים בני ה-5 אינם מסוגלים לומר ולהניע מקבלי החלטות לשנות או להתוות מדיניות חדשה"​


ההחלטה של ארגון הבריאות העולמי להנגיש במשולב את שני הרכיבים העיקריים בטיפול המציל חיים בשלשול בילדים (תמיסת אלקטרוליטים ואבץ) הנה דרמטית.

בשנת 2004 פרסמו ארגון הבריאות העולמי ויוניס"ף התוויות לטיפול בשלשול אקוטי בילדים שמטרתן למנוע התייבשות הילד המשלשל, שעלולה להביא למותו בתוך זמן קצר. הטיפול, שיכול להינתן בבית עם הופעת סימני ההתייבשות הראשוניים הנו זול מאוד, יעיל ומציל חיים: תמיסה של אלקטרוליטים במים (ORAL REHIDRATION SALTS) ואבץ (Zinc). החזרת נוזלים ואלקטרוליטים מונעת 93% ממקרי המוות משלשול בילדים, בעוד שאבץ מפחית את משך המחלה ב -25%, מונע הישנות למשך 2 עד 3 חודשים ומהווה מרכיב הכרחי בטפול.

הנתון הבלתי מתקבל על הדעת הנו שבחלוף 15 שנים מאז פורסמו ההתוויות של ארגון הבריאות העולמי ויוניס"ף, פחות מ -7% מהילדים עם שלשול מקבלים טיפול אופטימלי משולב של אבץ ואלקטרוליטים. ב-11 מ-15 המדינות בהן התמותה משלשול הנה הגבוה ביותר בעולם רק – 2% מהילדים עד גיל 5 זוכים לטפול החיוני המשולב. אחת הסיבות העיקריות לכשל מתמשך זה זוהתה רק באחרונה: אבץ ותמיסת האלקטרוליטים משווקים בנפרד.   

הציפייה והתקווה הגדולה הנה שההחלטה מהשבוע תצור דחיפה לפעולה של ממשלות, ארגונים ואנשי בריאות ותמריץ אותם לפעול בהתאם להמלצה החדשה, כולל בחינוך אימהות כיצד לפעול עם הופעת סימני המחלה הראשונים. סיוע נוסף בעניין זה מגיע מהאגודה האמריקאית לבריאות הציבור (APHA) אשר נרתמה אף היא למרוץ להצלת חייהם של מאות אלפי הילדים המתים משלשול. גם כאן, הצלחנו להוביל להחלטת מדיניות, הקוראת למנהיגות, איגום משאבים והוצאה מידית אל הפועל של תוכניות-פעולה לצמצום תמותת ילדים משלשול במסגרת מטרות הפתוח של האו"ם.

שתי היוזמות יידונו במפגש מיוחד שמכנס בבית הלבן בסוף החודש ארגון סיוע החוץ האמריקאי (USAID). הקונגרס האמריקאי כבר החליט להגדיל את התקצוב לבריאות האם והילד בעולם ב-15 מיליון דולר לסכום הכולל של 850 מיליון ב-2019. 

"לעתים אתה חייב כאיש בריאות הציבור לזעוק את מה שהילדים בני ה-5 אינם מסוגלים לומר ולהניע מקבלי החלטות לשנות או להתוות מדיניות חדשה" אומר ד"ר שנקר. "זו פעולה סיזיפית שמחייבת התלכדות של שחקני מפתח שאכפת להם, תוך עמידה מקצועית וערכית על הזכות הבסיסית לבריאות לכל. יש בי שמחה על כך שבמהלכים משני-כיוון יש טביעת אצבע ישראלית. ההצלחה השבוע הנה בראש הפירמידה. עתה תפקידנו לפעול לכך שהמדיניות החדשה תיושם גלובלית ושניתן יהיה להתחיל לראות תוצאות מידיות".

ההערכה היא שכ-64% ממקרי המוות של שלשול בילדים, 320,000 מידי שנה, יכולים להימנע אם יינתן כיסוי טיפולי מלא של תמיסת האלקטרוליטים יחד עם אבץ, לצד התערבויות אחרות בקהילה.​