$$News and Reports$$

24 יול' 2024

​​

הם מעודדים בלי סוף, נתפסים כלא שיפוטיים ואין צורך בתיאום מראש. שימוש ברובוט חברתי (SAR)  בהליך שיקום לאחר שבץ מוחי משפר את תוצאות השיקום, כך על פי מחקר רב שנתי בתחום שנערך לראשונה בעולם בהובלת אוניברסיטת בן-גוריון בנגב. ארוך הטווח הראשון שנערך באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. ממצאי המחקר פורסמו בכתב עת מוביל בתחום השיקום IEEE Transactions on Neural Systems and Rehabilitation Engineering.


רובוט חברתי הינו רובוט קטן דמוי אדם שיוצר קשר עם המשתמש באמצעות תקשורת חברתית, כמו דיבור, מגע או תנועה ויכול לסייע בתהליך השיקום של אנשים לאחר שבץ. תהליך שיקום כזה הוא לרוב ארוך ומייגע. במהלכו, המטופל צריך ללמוד מחדש פעולות יומיומיות, כמו למזוג מים מקנקן לכוס או לאחוז בחפצים שונים. השיקום כולל אלפי חזרות על אותה פעולה, חלקן נעשות בקליניקה, עם פיזיותרפיסטים, וחלקן נעשות בבית.

מאחר והשיקום עלול להיות ארוך, מתיש ומתסכל, מרבית המטופלים לא מתמידים בו לאורך זמן. שימוש ברובוט נועד להעלות את המוטיבציה של המטופלים לבצע את התרגול החזרתי בצורה מגוונת לאורך שבועות ארוכים. במהלך סדרה של מפגשים, המטופל מתרגל בהנחיית רובוט דמוי בן אנוש, את אותן פעולות יומיומיות שעליו לתרגל בבית.

בעבודת הדוקטורט של ד"ר רונית פיינגולד-פולק, בהנחיית פרופ' שלי לוי-צדק מהמחלקה לפיזיותרפיה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, וד"ר אורן ברזל מבית החולים שיבא, נבחנו שיטות הטיפול לשיקום הגפיים העליונות לאחר שבץ מוחי. מחקר זה נפרש על פני שנתיים וכלל 306 מפגשים טיפוליים. למעשה, זהו מחקר רב שנתי בתחום שנערך לראשונה בעולם.




פרופ' שלי לוי- צדק
ד"ר רונית פיינגולד פולק


כ- 33 משתקמים לאחר שבץ מוחי חולקו ל- 3 קבוצות: אחת נפגשה עם רובוט במשך 15 מפגשים במשך 5-7 שבועות (2-3 פעמים בשבוע), השנייה התאמנה בעזרת מחשב לפרק זמן זהה, והשלישית קבוצת ביקורת. 26 משתתפים השלימו את המחקר. כל המשתתפים בשלוש הקבוצות קיבלו בנוסף טיפול קונבנציונלי מותאם אישית שכלל פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, הידרותרפיה, טיפול בדיבור, חדר כושר ועוד ע"י הצוות הקליני הרב-תחומי במרכז השיקום, שלא היו חלק מצוות המחקר.

ממצאי המחקר העלו שקבוצת הרובוטים הייתה היחידה שהראתה שיפור משמעותי במדדים הקליניים (כלומר, אנשים יכלו להשתמש טוב יותר בגפה העליונה לאחר ההתערבות) והקבוצה היחידה ללא נשירה. השימוש ברובוט החברתי עבד טוב יותר מאשר עם מחשבים או ללא התערבות טכנולוגית, זאת בשילוב עם הטיפול הקונבנציונאלי. נראה שרובוטים חברתיים מציעים שיטה אפקטיבית יותר לשיקום לאחר שבץ. דיבור, הבעות פנים ומחוות של רובוטים, ואפשרו להדריך מטופלים בצורה יעילה יותר.

" לעיתים קרובות חוסר מוטיבציה עלול להפסיק את תהליך השיקום ועל כן שיתוף פעולה של המטופל ומעורבות פעילה שלו בתהליך חיונית להצלחתו", הסבירה ד"ר רונית פיינגולד פולק. "אחת השיטות להגברת המוטיבציה הינה שימוש במשימות משחק תחרותיות ושיתופיות תוך כדי שימוש ברובוטהחברתי."

" רובוט חברתי יכול לעזור למטופל לחזור על משימה מוגדרת בצורה עקבית, לעודד אותו ואף לאפשר סביבה שאינה שיפוטית", ציינה פרופ' שלי לוי- צדק. "מחקר זה מדגים הן את ההיתכנות והן את התועלת הקלינית של שימוש ברובוט שלנו לאינטראקציה ארוכת טווח עם אנשים לאחר שבץ כחלק מתוכנית השיקום שלהם".

מחקר זה (מס' 754340) נתמך על ידי תוכנית המחקר והחדשנות של האיחוד האירופי 2020, קרן Rosetrees Trust (מס'  הסכם A2581( קרן משפחת Borten-Robert Bergida Bequest Consolidated Anti-Aging Foundation, משרד הבריאות והמוסד לביטוח לאומי של ישראל.