$$News and Reports$$

13 ינו' 2022

​​​​​

הפקולטה נפרדה לאחרונה בצער רב משני חברי סגל היו מעמודי התווך וממייסדי הפקולטה: פרופ' אשר סגל ז"ל ופרופ' רוני אפטה ז"ל.​

לזכרם

פרופסור אשר סגל (1929 - 2022)  

יליד קנדה, בעל תואר  MD מאוניברסיטת לוזאן ו-PhD באפידמיולוגיה מאוניברסיטת הרווארד. ממייסדי הפקולטה למדעי הבריאות (1974), ודיקן המשנה לחינוך שלה. הנהיג את תהליך תכנון תכנית הלימודים על-פי הגישה השיטתית שפיתח ופרסם בספר שמהווה אבן דרך בחינוך הרפואי. פרופ' אשר סגל הוא אבי הרעיונות החינוכיים שבבסיס תכנית הלימודים בבית-הספר בפקולטה והוא זה שטבע את המונחים "ספירלה", "דה-בריפינג", "ועדות שנה", "אינטגרציה בין-מקצועית אופקית ואנכית", "יחידת הוראה", בחינות עצמיות ועוד, שהם לב ליבה של תכנית הלימודים בבאר-שבע. פרופ' אשר סגל המשיך בתפקידו מספר שנים כשהוא מחלק את זמנו בין באר-שבע לארה"ב.

מחוץ לבאר-שבע פרופ' אשר סגל הקים וניהל את המרכז לפיתוח חינוכי במדעי הבריאות  באוניברסיטת הרווארד ואח"כ באוניברסיטת בוסטון; סייע בהקמתו של ביה"ס חדשני לרפואה באוניברסיטת תעלת סואץ במצרים; היה מנהל המחקר במחלקת פיתוח כוח אדם במקצועות הבריאות בארגון הבריאות העולמי; וכן היה חוקר ראשי בקרן קלוג לפיתוח תכנית לימודים ברפואה מונעת ויועץ לקרן אגא חאן, למכון הלאומי לבריאות בארה"ב, לביה"ס לרפואה באוניברסיטת לאוואל, לארגון החיילים המשוחררים האמריקאי, למרכז הבינלאומי לפיתוח מחקר חינוכי בקנדה ועוד.

segal.jpg

 


פרופסור רוני אפטה  ( 1949 – 2021)

יליד חולון,  אימונולוג בהכשרתו, חוקר ומדען מצטיין בשטח הרפואה, מעורבות תגובות דלקתיות בתהליך הסרטני- חקר מנגנונים בסיסיים ויישום גישות אנטי דלקתיות להתערבות בתחום הממאיר.

אפטה ז"ל , הצטרף לשורת הפקולטה, בשנת 1981 , כחבר סגל במחלקה למיקרוביולוגיה, אימונולוגיה וגנטיקה ע"ש שרגא סגל ,והיה  בין החלוצים שייסדו את המחלקה וכן את חטיבת מדעי היסוד.  מאז הגעתו ועד לפרישתו היה אחד  המדענים הבכירים בפקולטה והיה לבר סמכא בשטחו בארץ ובעולם. הוא זכה במענקי מחקר יוקרתיים, שבעזרתם אף סייע לחוקרים שלא היו להם כספים לרכוש ציוד ולהמשיך בעבודתם המחקרית.

פרופ' אפטה היה ממייסדי  החברה הבינלאומית לחקר המיקרוסביבה של גידולים סרטניים (1997),  מייסדי עיתון החברה Cancer Microenvironment, ממייסדי האגודה הישראלית לחקר הסרטן וכן ממייסדי פורום כינוסים (1999) שעוסק באימונולוגיה של גידולים סרטניים, אימונותרפיה ומדידת תפקוד מערכת החיסון בסרטן .(CITIM

בשנת 2010 הוא זכה בפרס אלקלס להצטיינות במחקר רפואי ובשנת 2011 נבחר להיות חבר באקדמיה האירופית לאימונולוגיה של גידולים (EATI). כמו כן  היה חבר מערכת בעיתון שלה Oncoimmunology,  נשיא של האגודה הישראלית לאימונולוגיה. פרופ' אפטה היה  פעיל גם בוועדות ארציות של קרנות מחקר, דירקטורים של מדג"ם – המיזם הישראלי להקפאת רקמות,  במל"ג וכן יו"ר וועדת מלגות ע"ש זבולון המר לתלמידי מכללות המשתלבים בלימודיהם לתואר שני באוניברסיטאות.

מאז הצטרפותו לפקולטה ולאוניברסיטה פרופ' אפטה הכשיר וחינך דורות של חוקרים , רופאים ואנשי מקצועות הבריאות, תרם רבות לפיתוח תכניות ותכנים לימודים,  הקמת מעבדות מחקר והיה חבר בכל וועדות העיקריות (וועדת מינויים עליונה, וועדה מרכזת ועוד). הוא שימש מספר פעמיים כסגן דיקן, כראש מחלקה וכן כיו"ר החטיבה למדעי היסוד.

מעבר להיותו מדע מעולה ומורה דרך, רוני ייזכר כאיש בעל אישיות מיוחדת, נעימה, צנוע  ובעיקר מאנצ'. 

 RoniApte.png