$$News and Reports$$

18 נוב' 2021

הפקולטה למדעי הבריאות, אוניברסיטת בן גוריון וארגון יוזמה דרך הלב משתפים פעולה בקורס ייחודי במסגרת לימודי שנה א' בבית הספר לרפואה

אוניברסיטת בן גוריון וארגון יוזמה דרך הלב, משתפים פעולה בקורס אקדמי ייחודי, במסגרת לימודי רפואה שנה א'. הקורס משלב בין סטודנטים.ות לרפואה לבין אנשים המתמודדים עם מגבלה נפשית, הפוגשים אלה את אלה מתוך מקום שיווני, הממוקד בלמידה הדדית והתפתחות משותפת. הקורס הינו תוצר של שיתוף פעולה בין שירות "לומדים-מניסיון" של מרכז "חכמת דרך" בארגון "יוזמה דרך הלב" לבין בית הספר לרפואה ע"ש ג'ויס וארווינג גולדמן באוניברסיטת בן גוריון.

הקורס כולל 12 מפגשי למידה משותפים לסטודנטים.ות ולמתמודדים העוסקים בנושאים ומושגים שונים בתחום בריאות הנפש. הייחודיות של הקורס טמונה במעבר מ"למידה על" ל"למידה עם" המתמודדים. למידה זו מבוססת על מפגשים אישיים, וחשיפה לחוויות, לתובנות ולידע שצברו המתמודדים עצמם, לצד הידע התיאורטי והמקצועי הנלמד בקורס וחוויות החיים של הסטודנטיות.

יוזמי הקורס מאמינים כי הפגשת סטודנטים.ות לרפואה עם תחום בריאות הנפש - בדגש על הניסיון והידע האישי שמביאים מתמודדים - תשפיע עמוקות על עיצובם המקצועי כרופאות העתיד ועל מיגור הסטיגמה במערכת האקדמית והרפואית.

 

את הקורס מנחים שני אנשי מקצוע מטעם שירות "לומדים-מניסיון". הילה טל שחר היא "עמיתה-מומחית" - מתמודדת עם מגבלה נפשית שעובדת מזה שנים רבות בתחום בריאות הנפש - ומביאה לקורס מן הידע מניסיון אישי שלה, לצד הידע המקצועי והתיאורטי שלה. המנחה השני הוא ערן קרויז שכותב את עבודת הדוקטורט שלו במחלקה לעבודה סוציאלית באוניברסיטת בן-גוריון בנושא "מעורבות מתמודדים בהכשרת סטודנטים"  לצידם לוקח חלק בבניית הקורס ד"ר תום גלילי, מבית הספר לרפואה ע"ש ג'ויס וארווינג גולדמן

לדברי הילה טל שחר, 'לומדים-מניסיון': מנקודת המבט שלי, נקודת המפגש שהקורס יוצר, בין אנשים, בין ידע, בין תפיסות חברתיות הוא המקום המאפשר "עשיה של" ולא "דיבור על" שיוויון מתוך שונות. היכולת להקשיב לאחר, להכיל, לחקור, להפרות ולכבד את הידע של האחר והשונה ממני היא זכות נדירה  ואני מקווה שהקורס שהוא הגשמת חלום שעבדנו עליו שנים רבות יצליח לאפשר את חווית הלמידה המיוחדת הזו עבור המשתתפים ועבורינו כמנחים."

ערן קרויז 'לומדים-מניסיון': "מבחינתי הקורס הוא הגשמת חלום שעבדנו עליו שנים רבות. בעולם המהיר וההישגי שאנו חיים בו, האפשרות (והרצון) לפגוש אנשים אחרים ובאמת לעצור להקשיב, ללמוד ולהביט פנימה היא נדירה. אני מקווה שהקורס מייצר אפשרות זו עבור כל המשתתפים בו (כולל אותנו המנחים)"

במהלך שנות קיומו של בית הספר לרפואה ע"ש ג'ויס וארווינג גולדמן הוטבע המושג "רוח באר שבע",  המהווה  אבן יסוד בחזונה של הפקולטה  למדעי הבריאות, לחנך ולהכשיר רופאים.ות בעלי מצוינות קלינית, מחקרית וחינוכית לצד רגישות חברתית ומעורבות בקהילה. הפקולטה שמה לה למטרה לחנך את תלמידיה לראות את החולה בהיבט הרחב של חולי ובריאות – בהקשר המשפחתי, התרבותי והחברתי שלו, וכן לשפר את שירותי הרפואה ואת רמת בריאותם של תושבי הנגב .קורס זה מבטא , הלכה למעשה, את התפיסה הייחודית של בית הספר בטיפוח מעורבות חברתית , והקניית ערכים המושתתים על  אהבת האדם, חמלה, שמירת כבודו, מסירות לחולה ולמשפחתו.

 

ארגון יוזמה דרך הלב, הוקם בשנת 2006, במטרה להוביל לשינוי במעמדם הכלכלי והחברתי של אנשים המתמודדים עם מגבלה נפשית, באמצעות תהליכי שיקום תעסוקתי ושילובם בשוק העבודה כמשתתפים פעילים, מתפרנסים, משפיעים ותורמים. הארגון מפעיל מיזמים, תוכניות ייחודיות ותהליכי חדשנות בתחום התעסוקה, המתאימים לצרכים הייחודיים של לקוחותיה, תוך הגשמת הייחודיות שבכל אחד מהם. "יוזמה דרך הלב", פועלת בשיתוף ובמימון מערך השיקום בקהילה, האגף לבריאות הנפש, משרד הבריאות, משרד הביטחון וקרנות הביטוח הלאומי. בזכות הארגון, אלפי מתמודדים עם מגבלה נפשית עובדים כאנשי שיקום וטיפול תוך שימוש בידע שצברו מניסיונם האישי  ו/או פותחים ומנהלים עסקים עצמאיים, ומובילים פרויקטים יזמיים.