$$News and Reports$$

03 אוג' 2022


ד"ר ויולה איבי טורק ז"ל ממייסדי בית ספר לרפואה ובעברה יו"ר ועדת קבלה בפקולטה למדעי הבריאות , הקדישה את חייה לטיפול וקידום הרפואה למען תושבי הנגב. 


ד"ר  טורק ז"ל , ילידת ציכסלובקיה, חלמה מילדותה להיות רופאה. היא החלה את לימודיה בברטיסלבה ובעקבות חוקי נומרוס קלאוזוס, היא סולקה מלימודיה ונשלחה למחנה ליכטוורדן בשלזיה . בסיום המלחמה היא שוחררה והצליחה להגשים את חלומה. 

בשנת 1949 עלתה לארץ ומצאה עבודה בבית החולים בצפת. משם עברה בשנת 1959 לבאר שבע  יחד עם  בעלה, שמונה  כמנהל  המחלקה האורתופדית בבית החולים סורוקה, בבאר שבע, והחלה  לטפל בחולי שחפת.

במשך 22 שנים, עבדה טורק כרופאה מחוזית ומנהלת הלשכה המחוזית של משרד הבריאות. במהלך כהונתה היא פיתחה בעמל רב  את שירותי הרפואה בנגב וייסדה את שירותי הבריאות לבדואים בנגב.

בגיל 72 פרשה לגמלאות, אולם עשייתה  למען החברה לא  פסקה. היא קידמה את נושא התרבות בבאר שבע. היא התנדבה ב"עמך" וקיימה מפגשים  בביתה ובבתי ספר בהם סיפרה על איך וכיצד שרדה בשואה. היא הייתה בין היוזמות להקמתה של האנדרטה לזכר השואה שליד בית יד לבנים, באר שבע. ויולה גם תרמה  ועזרה לילדים יתומים, חירשים ועיוורים ודאגה שהעיוורים ילמדו  לקרוא כתב ברייל.

בשנת 1988 השיאה משואה בטקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה שנערך ביד ושם וכן זכתה באותה שנה באות יקירת באר שבע.

בשנת 2004 קיבלה ויולה את "אות יקיר הנגב" מאוניברסיטת בן גוריון כהוקרה על תרומתה לפיתוח הרפואה בנגב.  בנימוקים להענקת האות נכתב:

"לאות הערכה לאישה יוצאת דפן על פועלה הרב למען בריאותם ורווחתם של תושבי הנגב; למי שאיבדה באוושוויץ את משפחתה אך לא את הרצון לסייע לזולת; לרופאה שסיימה בהצטיינות את לימודיה למרות המלחמה, והקדישה עצמה לטיפול בניצולי שואה ובחולים אחרים; מתוך הכרה בתרומתה הרבה לשיפור השירות הרפואי הציבורי והרפואה המונעת, כרופאה המחוזית של מחוז דרום, במשרד הבריאות; בהוקרה על פעילותה המבורכת שבזכותה הוענק לה התואר יקירת העיר באר שבע על התנדבותה למען מטרות נכבדות, על חלקה בהקמת בית הספר לרפואה ע"ש גולדמן באוניברסיטת בן גוריון בנגב ומסירותה לקידום הרפואה בנגב".

בתאריך 27 ביולי 2022 ד"ר ויולה איבי טורק הלכה לעולמה.

יהי זכרה ברוך.​