$$News and Reports$$

28 יונ' 2020

​משתתפי ניסוי ראשון מסוגו, בהובלת ד"ר שלי לוי-צדק, דיווחו על הקלה בכאבים ושיפור מצב הרוח בעקבות מגע עם רובוט פרוותי ​​

Shelly with PARO
ד"ר שלי לוי-צדק​ ו PARO

PARO הוא רובוט חברתי דמוי כלב ים המיוצר ביפן, צבעו לבן והוא פרוותי. הוא משמיע קולות של כלב ים ומזיז את ראשו וכפותיו בתגובה למגע ולשיחה איתו. ויש לו גם סגולות מרפא: PARO השתתף בניסוי ראשון מסוגו שבסיומו דיווחו משתתפיו על הקלה בכאבים ושיפור מצב הרוח בעקבות מגע עם הרובוט הפרוותי. את המחקר שנעשה באוניברסיטת בן-גוריון הובילה ד"ר שלי לוי-צדק, בשיתוף הפיזיותרפיסטית ד"ר נירית גבע, מומחית בתחום הכאב. 

"ממצאי המחקר מציעים אסטרטגיות חדשות לטיפול בכאב ולשיפור הרווחה האישית הנחוצים במיוחד בימים אלה, כאשר שמירה על ריחוק חברתי היא גורם מכריע בבריאות הציבור, ויש פחות הזדמנויות למגע אנושי", אומרת ד"ר לוי-צדק.

במחקרים קודמים נמצא שמגע בין-אישי עם אדם קרוב משפר את מצב הרוח ומפחית כאב. אך מה קורה כאשר מגע רגיל בין אנשים אינו אפשרי, כפי שקורה בימינו לאוכלוסיות בסיכון בעיצומה של מגפת הקורונה ובצל הריחוק החברתי? האם רובוט חברתי פרוותי יכול לגרום לאפקט דומה? צוות חוקרות בראשות לוי-צדק מן המחלקה לפיזיותרפיה החליט לברר זאת במחקר חדש.

קבוצת המחקר כללה 83 צעירים בריאים, שנחשפו במהלך הניסוי לדרגות כאב שונות שנוצרו באמצעות חימום נקודתי ומבוקר של עור הזרוע שלהם. תחושות הכאב של משתתפי הניסוי נמדדו בתגובה לטמפרטורה מסוימת, והם התבקשו לדרג את רמת הכאב כאשר הרובוט רק נכח בקרבתם וכאשר היו איתו במגע. למחקר היתה שותפה ד"ר פלורינה יוספובסקי מן המחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת בן-גוריון.

PARO experimental setup
צילום מתוך הניסוי. מימין: ד"ר נירית גבע, מומחית בתחום הכאב  | צילום: ד"ר שלי לוי-צדק

​ממצאי המחקר היו מפתיעים: התברר שאינטראקציה חד פעמית עם PARO, שארכה פחות משעה, שיפרה את מצב הרוח והפחיתה כאבים קלים וחמורים בקרב הנבדקים. כאשר משתתפי הניסוי נגעו ב- PARO, הם דיווחו על הפחתה משמעותית יותר ברמת הכאב. כמו כן, אצל הנבדקים שפגשו את PARO חלה ירידה משמעותית ברמות ההורמון אוקסיטוצין, בהשוואה לנבדקים בקבוצת הביקורת שלא נפגשו עם הרובוט. אף שאוקסיטוצין ידוע בעיתונות הפופולרית כ"הורמון האהבה", תפקידו ככל הנראה מורכב יותר, ורמתו עולה במצבים של לחץ. הירידה ברמות האוקסיטוצין בעקבות המפגש עם PARO מעידה, ככל הנראה, על ירידה בתחושת הלחץ שחוו הנבדקים במהלך המפגש.

"אנשים שלא יכולים לקבל מגע וחום אנושי בתדירות שהורגלו אליה לפני משבר הקורונה יוכלו להתמודד עם כאב בצורה טובה יותר בסיוע הרובוט דמוי כלב הים", מסכמת ד"ר לוי-צדק. 

ממצאי המחקר פורסמו בכתב-העת המדע​י Scientific Reports.​