$$News and Reports$$

22 יול' 2021

מה קורה כשחוקרים מתחומים שונים מתכנסים יחדיו ומנהלים דיון פילוסופי?

שיתוף פעולה שהחל מדיון פילוסופי בסדנא לחוקרים צעירים מבן-גוריון, שנערכה בעין-גדי לפני כשנתיים, הניב  מאמר דעה  משותף בין  ד"ר אודיה כהן מהמחלקה לסיעוד וד"ר תומר קוקס מהמחלקה למיקרוביולוגיה, אימונולוגיה וגנטיקה ע"ש שרגא סגל ז"ל.

kooks.jpeg

החוקרים המגיעים מעולמות שונים, ד"ר כהן, חוקרת בתחום חוסן קהילות בהתמודדות עם מצבי חירום, וד"ר קוקס, חוקר סרטן המתמקד בתקשורת בין-תאית בתוך רקמת הגידול עסקו בשאלה האם חוסן קהילתי יכול לשמש מודל להתמודדות עם שינויים ברקמות? והשוו בין אנשים וקהילות לבין תאים ורקמות.

ד"ר קוקס וד"ר כהן הניחו,  כי קיימים מאפיינים דומים בהתפתחות רקמה סרטנית ובתהליכים חברתיים בעת משבר. מאחר וחוסן קהילתי נתפס כרכיב ליבה בהתמודדות עם שינויים ומצבי חירום, הם שיערו שחוסן רקמתי והרמוניה בין תאים, מאפשרים לגופנו להתמודד עם משברים פיזיולוגיים ולשמור על הומאוסטזיס.

בשיתוף עם ד"ר רמי פוזיס מהמחלקה להנדסת מערכות מידע ותוכנה, הם פרסמו מאמר דעה בעיתון EMBO reports בו הם עורכים הקבלה בין חמישה גורמים של חוסן קהילתי למאפיינים מקבילים בתוך רקמות הגוף, לרבות רקמות סרטניות. החוקרים מציעים במאמר זה דרכים לחקור חוסן רקמתי המבוסס על דוגמות חברתיות.  לדבריהם,  מחקרים מעמיקים בנתיב זה המבוססים על מודלים חישוביים עשויים ללמד אותנו על דרכים לחיזוק חוסן רקמתי ברקמות הגוף ומאידך החלשת חוסן רקמתי של רקמות ממאירות כאסטרטגיית מניעה.

 

לינק למאמר:​​