$$News and Reports$$

04 אפר' 2019

​​משרד הבריאות חשף אמש את הנחיות התזונה הלאומיות, במסגרת פאנל מומחי תזונה בין-לאומי, ביוזמת אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, שהתקיים במוזיאון ישראל בירושלים. ההנחיות החדשות נועדו להילחם במגפת ההשמנה ויועברו למערכת החינוך ולקופות החולים.


​"ההנחיות התזונתיות הלאומיות הושקו במפגש מרשים עם החוקרים המובילים בעולם בתחום התזונה", אומרת פרופ' רונית אנדוולט הת​​זונאית הראשית במשרד הבריאות. "החידוש העיקרי בהמלצות משרד הבריאות הוא בהתייחסות הכוללת של התזונה לבריאות האדם ולבריאות הסביבה. התזונה מבוססת בעיקר על מזון מהצומח עם מעט מזון מהחי תוך מתן דגש לדפוסי האכילה התמקדות במזון השלם, הגולמי ולא האולטרה-מעובד. אכילה חברתית, שוויונית, במחיר שווה לכל כיס, בישול ביתי ככל האפשר, תוך שמירה על הבריאות והקיימות".​

בין ההמלצות: צריכת ירקות, פירות ודגנים מלאים כבסיס לכל ארוחה; צריכת עוף, דגים וביצים מספר פעמים בשבוע, מנת בשר בקר של 300 גרם בשבוע לכל היותר, הימנעות מסוכר ומזון מעובד.

פרופ' אנדוולט ציינה עוד, "כיום, בניגוד לעבר, אנחנו חושבים על תזונה בצורה רחבה יותר ועל השפעותיה על מחלות, הסביבה ועל התנהגות האנושית". אם אנחנו רוצים ליצור המשכיות לכדור הארץ, עלינו לחשוב גם על התזונה שאנו צורכים ואופן השימוש בה. מזונות מעובדים פוגעים בקיימות, לא רק בשל האוכל עצמו אלא גם בשל הסביבה המייצרת אותו –האריזות, כל תהליך הייצור פוגע בקיימות".

האירוע התקיים במסגרת  Colors of Nutrition in Israel, כנס בין-לאומי ייחודי בן שבוע, שנועד לחשוף את  החדשנות ​הישראלית במדעי התזונה, המזון ומדיניות הבריאות לכמה ממומחי התזונה המובילים בעולם המשפיעים על מדיניות בריאות הציבור בארצות הברית, אירופה והמזרח הרחוק.

יוזמת הכנס היא פרופ' איריס שי מהפקולטה למדעי הבריאות, חוקרת תזונה ומחלות כרוניות מובילה וחברת וועדת האסדרה לקידום תזונה בריאה בישראל. לדבריה, "ישראל היא סטרט-אפ ניישן גם בתחום החדשנות והיצירתיות במחקרי תזונה ומזון פורצי דרך, בחקלאות מתקדמת וקיימות והיא יכולה להוות מודל במדיניות בריאות אקטיבית בתחום הרגולציה והשיח עם תעשיית המזון בשנים האחרונות".

פרופ' איריס שי, הפקולטה למדעי הבריאות
פרופ' איריס שי | צילום: דני מכליס​​


 

במהלך הערב התקיימה הרצאה מרכזית של פרופ' וולטר ווילט שכיהן כראש המחלקה לתזונה בבית הספר לבריאות הציבור בהרוואד. פרופ' ווילט סקר בין היתר מחקרים שהתפרסמו בעיתונים המובילים בעולם לגבי תמותה ותחלואה הנובעים מצריכת בשר אדום, מזון מעובד, מוצרי חלב, ומשקאות ממותקים.

פרופ' וולטר וילט | צילום: משרד הבריאות
 

פרופ' וולטר וילט | צילום: משרד הבריאות


בהמשך התקיים פאנל אקטואלי בהנחיית פרופ' שי ובהשתתפות חברי המשלחת שעסק ברגולוציה וסימון המזון על רקע הרפורמות המהפכניות האחרונות הנעשות בישראל בתחום סימון המזון בתווית אדומה וירוקה.

עוד במהלך השבוע נחשפו חברי המשלחת למחקרים פורצי דרך במדעי התזונה, החקלאות, הקיימות בכנס שהתקיים באוניברסיטת בן-גוריון במעמד הרקטור פרופ' חיים היימס וסגן הנשיא ודיקן למחקר ופיתוח, פרופ' רז ילינק. לצד זה נפגשו המשתתפים עם פסיפס הטעמים, הריחות והמראות, המרכיב את התרבות הקולינרית הישראלית. הכנס התקיים בתמיכת הקרן האמריקאית The Israel Institute שמטרתה למצב את ישראל כמרכז עולמי למצוינות מחקרית ולהעשיר את ההיכרות עם ישראל בעולם.

משתתפי הפאנל | צילום: משרד הבריאות
 

משתתפי הפאנל | צילום: משרד הבריאות

איריס שי, לורנס אפל – בית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת ג'ונס הופקינס, פרנק הו – ראש המחלקה לתזונה בבית הספר לבריאות הציבור בהרווארד, ג'נט קינג – מכון המחקר של בית החולים לילדים באוקלנד, ברי פופקין – אוניברסיטת צפון קרוליינה,מאיר שטמפפר – בית הספר לבריאות הציבור בהרווארד, וולטר וילט – בית הספר לבריאות הציבור בהרווארד