$$News and Reports$$

15 ינו' 2023

​​

הוועדה המדעית הבין־לאומית של הקרן מעניקה מדי שנה מענקי מחקר כספיים במטרה לקדם מחקרים ישראליים לכדי פריצות דרך בתחום חקר הסרטן. החוקרים המצטיינים, מקבלי המענק מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב, הם:


פרופ' אנג'ל פורגדור - דיקן הפקולטה למדעי הבריאות:

אנגל פורגדור.jpg
צילום: דני מכליס

​מחקריו של פרופ' פורגדור עוסקים בהתנהגות מערכת החיסון בבריאות ובחולי עם דגש על מחלת הסרטן ומחלות ויראליות. מענק המחקר מה -ICRF ובשיתוף עם פרופ' משה אלקבץ עוסק בפיתוח שיטה חדשה ולא קונבנציונלית לניבוי מדויק של תגובת חולה הסרטן לטיפול אימונותרפי, המסייע למערכת החיסון של הגוף לזהות ולתקוף תאים סרטניים."אני מאמין שהשיטה שאנו מפתחים תתרום משמעותית לתחום רפואת הסרטן המותאמת אישית, זוהי תהיה הגישה החדשנית לניבוי התגובה הקלינית של חולה במחלת הסרטן לטיפולים אימונותרפיים". עוד הוסיף ואמר: "כדיקן הפקולטה למדעי הבריאות אני חש גאווה עצומה במספר הרב יחסית של חוקרים מהפקולטה למדעי הבריאות, שזכו במענק יוקרתי זה מטעם ה-ICRF. זה משקף את חתירת הפקולטה למצוינות מחקרית ויוזמה מחקרית ואת העידוד שאנו נותנים למחקר פורץ דרך בתחום חקר הסרטן".

 

​פרופ' דן לוי - המחלקה למיקרוביולוגיה, אימונולוגיה וגנטיקה בפקולטה למדעי הבריאות:

 צילום -  עמית טלמור
צילום: עמית טלמור

מחקריו של פרופ' לוי עוסקים בשינויים תורשתיים ושינוי כימי של חלבונים במחלות. "הנתונים במחקר שלנו מצביעים על כך שהאנזים הסרטני Aurora-B נתון לשינוי כימי ועיכובו יכול להשפיע על פעילותו בתאים. אני בטוח שמחקר זה יספק הבנה חדשה על אופן התפתחות הסרטן ויזהה יעד טיפולי חדש לחולים".​ 

 

פרופ' ניב פפו - המחלקה להנדסת ביוטכנולוגיה והמכון הלאומי לביוטכנולוגיה (NIBN)

 ניב פפו
צילום: דני מכליס


מחקריו של פרופ' פפו עוסקים בסרטן, הנדסת חלבונים, הדמיה ופענוח של מנגנוני פעולה של תרופות. "במחקר בנינו ספריות של תרופות מבוססות חלבון. על ידי סריקתם נגד משפחת חלבונים סרטניים נוכל לזהות ובהמשך גם לפתח תרופות פעילות וסלקטיביות שיפגעו בתאים סרטניים ולא בתאים בריאים".
​ 

 

ד"ר תומר קוקס - המעבדה לחקר אקסוזומים בסרטן ("The Cooks Lab") והמחלקה לאימונולוגיה, מיקרוביולוגיה וגנטיקה בפקולטה למדעי הבריאות:

 תומר קוקס
צילום: דני מכליס


מחקריו של ד"ר קוקס עוסקים בביולוגיה תאית ומולקולרית, אקסוזומים וסביבת התא הסרטני. "אנו מתמקדים בגידולי סרטן לבלב קטלניים בהם ישנה מוטציה בגן p53 הנפוצה בסוג סרטן זה. במחקר שלנו אנו רוצים להבין כיצד תאים סרטניים אלה מתקשרים עם סביבתם ומנסים לשגשג על מנת למנוע את התהליך או לעכב אותו". 

 

​ד"ר עידן כהן - המחלקה למיקרוביולוגיה, אימונולוגיה וגנטיקה בפקולטה למדעי הבריאות:

 עידן כהן
צילום: אלבום אישי


מחקריו של ד"ר כהן עוסקים בשינויים אפיגנטיים בהתפתחות אפיתל העור ומחלות עור. "אנו מתמקדים במודיפיקציה של היסטונים על ידי מולקולות יוביקוויטין אצל חולי סרטן העור. אנו שואפים להשיג תובנות על המנגנונים המווסתים תהליכים סרטניים. אני מאמין שלתובנות המחקר יהיה פוטנציאל גדול לזיהוי מטרות טיפוליות חדשות או אסטרטגיות חלופיות לטיפול בסרטן". ​