21 מרץ 2022

פרופ' איריס שי: "הממצאים האלו מחזקים את ההבנה שלנו לגבי הקשר החזק שיש בין הצריכה התזונתית שלנו, מיקרוביום המעי והתוצאות הרפואיות של דפוסי תזונה בריאים"

שייק ירוק

לתזונה הים-תיכונית הירוקה יש השפעה בולטת על אוכלוסיית החיידקים של המעי האנושי (המכונה גם "מיקרוביום המעי"). בניסוי התערבותי קליני רחב היקף שבוצע בישראל, מיקרוביום המעי של נחקרים שהקפידו על הדיאטה הירוקה הועשר בחיידקים שידועים כבעלי השפעות משמעותיות על משקל גוף ובקרת סוכר. בנוסף התגלה כי ההשפעות הבריאותיות הידועות של הדיאטה מתווכות למעשה על ידי השינויים באותם חיידקי מעי.

המחקר, בהובלת פרופ' איריס שי, פרופ' במחלקה לאפידמיולוגיה, ביוסטטיסטיקה ומדעי בריאות בקהילה​ באוניברסיטת בן-גוריון בנגב ובית הספר לבריאות הציבור בהרווארד, יחד עם הדוקטורנט ד"ר אהוד רינותפרופ' אילן יונגסטר מהמרכז הרפואי שמיר ואוניברסיטת תל אביב ומספר מומחים בין־לאומיים, פורסם לאחרונה ב-Genome Medicine, כתב עת בין־לאומי מוביל המתמקד ברפואה מתקדמת, מבוססת גנטיקה.

צוות המחקר של ניסוי הDIRECT-PLUS ברשות פרופ' שי היה הראשון שהציע את הקונספט של הדיאטה הם-תיכונית הירוקה . דיאטה זו, המבוססת על הדיאטה הים-תיכונית, מועשרת פי 2 בפוליפנולים תזונתיים עם הפחתה בצריכה של בשר אדום בהשוואה לדיאטה הים-תיכונית המסורתית. בנוסף לצריכה יומית של אגוזי מלך (28 גרם), משתתפי המחקר צרכו 3-4 כוסות תה ירוק ליום, עם צריכה יומית של 100 גרם של שייק ירוק המבוסס על צמח המים מסוג duckweed, העשיר בחלבון זמין, ברזל, B12, ויטמינים, מינרלים ופוליפנולים, ולמעשה היווה תחליף לצריכת בשר יומית.

הממצאים החדשים עשויים להסביר את השפעות המיטיבות של הדיאטה הים-תיכונית הירוקה שפרסמה בעבר קבוצת המחקר, שהראו שדיאטה עתירת פוליפנולים ומנקאי יוצרת במעי תנאים מתאימים להליך השתלת צואה עצמית למניעת עליה חוזרת במשקלשתזונה ים-תיכונית ירוקה יכולה לסייע בהחלמה מכבד שומני, שבהשוואה לתזונה ים-תיכונית מסורתית, הדיאטה הירוקה מפחיתה את רמות ה"כולסטרול הרע" LDL, משפרת בקרת סוכר ורמות לחץ דם וכפי שפורסם ממש לאחרונה, לדיאטה ים-תיכונית ירוקה יתרון בהגנה על ההזדקנות הטבעית של אנטומיית המוח.

תוצאות המחקר הראו שבעוד שכל הדיאטות גורמות לשינויים בולטים באוכלוסיית חיידקי המעי, השינויים תחת דיאטה ים-תיכונית ירוקה משמעותיים הרבה יותר. באופן מעניין, השינויים המועילים במעי של אלו שהקפידו על הדיאטה הירוקה יוחסו לנטייה של דיאטה חדשה זו להשפיע באופן ספציפי על החיידקים הנדירים במעי הנבדקים. תופעה זו נבעה ככל הנראה מהעובדה שהמרכיב המרכזי של הדיאטה, צמח המים מסוג דאקוויד, הינו רכיב חדש בתזונה המערבית, דבר שגרם לחיידקים סמויים ונדירים בדרך כלל לשגשג תחת הסביבה האקולוגית החדשה שיוצר הצמח במעי.

התזונה הים-תיכונית הירוקה גרמה לשינויים חיידקיים ספציפיים, כולל העשרה במין החיידקי Prevotella, חיידק הידוע בהשפעותיו החיוביות על מטבוליזם סוכר ורגישות לאינסולין, תוך קידום מסלולים גנטיים חיידקיים המעורבים בהפחתת חומצות אמינו מסועפות, תרכובות הקשורות לסכרת ותנגודת לאינסולין. לבסוף, המחברים הצליחו להראות כי על ידי שינוי חיידקי מעי ספציפיים באמצעות דיאטה, המיקרוביום מהווה מתווך בולט בין התזונה הירוקה, להשפעותיה על ירידה במשקל והפחתת הסיכון הלבבי.

"הממצאים האלו מחזקים את ההבנה שלנו לגבי הקשר החזק שיש בין הצריכה התזונתית שלנו, מיקרוביום המעי והתוצאות הרפואיות של דפוסי תזונה בריאים". אומרת החוקרת הראשית פרופ' איריס שי. "שאפנו לגלות כיצד בדיוק הדיאטה הים-תיכונית הירוקה משפיעה על בריאותם של אלו שמקפידים לצרוך אותה. התוצאות הקליניות שראינו היו טובות מכדי פשוט להתעלם מהן", אומר ד"ר אהוד רינות, מחבר המאמר. "אנחנו מקווים שעל ידי גילוי תפקידו של מיקרוביום המעי בהשפעת התזונה על האדם, נוכל לשפר ולהתאים אישית את דיאטות העתיד".

"תוצאות אלו הן דוגמה נוספת המאירה את התפקיד המרכזי של המיקרוביום של המעי שלנו בבריאות ובחולי, ובתקוה ישפרו את ההבנה שלנו בתחום המרתק הזה", אומר פרופ' אילן יונגסטר.