$$News and Reports$$

29 אוג' 2024

ניסוי קליני שנעשה לראשונה בקרב מטופלים עם סוכרת במרכז הרפואי שיבא תל השומר ובאוניברסיטת בן גוריון בנגב מראה כי שתייה של צמח המנקאי לאחר הארוחה מפחיתה באופן דרמטי את רמות הסוכר במידה המקבילה להשפעה של תרופה. ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת Diabetes ,Obesity and Metaboblism.

 

רמות סוכר גבוהות בדם לאחר ארוחה וטווח זמן ארוך עד לפינוי הסוכר מהדם מסוכנים לגוף האדם. תופעה זו מאתגרת במיוחד חולי סוכרת מסוג 2 בשל בעיית העמידות לאינסולין הנובעת מירידה ברגישות של הקולטנים לאינסולין באיברים כגון שריר וכבד. לנוכחות רמות סוכר גבוהות בדם השפעה מרעה על כלי הדם ומערכת העצבים וכרוכה בעלייה משמעותית בסיכון להתקף לב, שבץ מוחי, כשל כלייתי, עיוורון, וירידה בתחושה בגפיים.

 

פרופ' אמיר תירוש וצוות יחידת המחקר מהמכון האנדוקריני בשיבא, בשיתוף ד"ר גל צבאן ופרופ' איריס שי מהפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן- גוריון בנגב, רצו לבחון את השפעת שתיית משקה המנקאי לאחר ארוחת הערב, על רמות הסוכר בקרב מטופלים עם סוכרת מסוג 2.

 

צמח המנקאי, הגדל באופן טבעי על פני מים, מכיל תכולת חלבון, סיבים תזונתיים ונוגדי חמצון גבוהים. בניסוי פיילוט ראשון וייחודי נמצא כי צריכת משקה המנקאי לאחר ארוחת ערב היתה כרוכה בירידה משמעותית של כ- 20% בערכי הסוכר לאחר הארוחה, הפחתה בשיא רמת הסוכר ובזמן עד חזרת הסוכר לערכי הבסיס. בנוסף, נמצא כי אפקט זה נצפה בכשני שליש מהנבדקים.

 

הניסוי בוצע על ידי חלוקה אקראית של 45 אנשים עם סוכרת וערכי המוגלובין מסוכרר (HBA1C)  בין 6.5% ל- 8.5%, לצריכה של משקה מנקאי בנפח 300 מ"ל או מים בנפח דומה, לאחר ארוחת הערב. זאת למשך שבועיים ובהמשך, הקבוצות התחלפו בהתערבות למשך שבועיים נוספים. לאורך כל ארבעת שבועות המחקר עקבו החוקרים אחר המשתתפים באמצעות חיישנים שאמדו את רמות הסוכר באופן רציף לאורך היממה.


המנקאי. מקור עשיר של חלבונים, נוגדי חמצון, חומצות שומן חיוניות, ויטמינים ומינרלים(צילום: eatmankai)

 המנקאי. מקור עשיר של חלבונים, נוגדי חמצון, חומצות שומן חיוניות, ויטמינים ומינרלים(צילום: eatmankai)​​

צמח המנקאי עשיר בחלבון מורכב, זמין ביולוגית, מכיל סיבים תזונתיים, פוליפנולים ונוגדי חמצון, ונחקר בשנים האחרונות באופן אינטנסיבי ומבוקר. הוא גדל באופן טבעי על פני מקורות מים במזרח הרחוק, אך עקב זיהום המים הגבוה באזורים אלו אינו מומלץ לצריכה מגידולים לא מפוקחים. כיום, הצמח מטופח בקיבוץ בארי, בבריכות ירוקות סגורות ובתנאים מבוקרים המספקים בטיחות ואיכות גבוהה של הצמח.

 

כחלק ממחקרים קודמים שבוצעו בין היתר גם ע"י החוקרים הישראלים, יוחסו לצמח המנקאי אפקטים מיטבים בשיפור בבריאות כלי הדם והמוח, בהפחתת השומן הבטני והכבדי, וכן בהרכב המיקרוביום. במחקר אחר נמצא כי צריכה של צמח המנקאי עשויה להיות כרוכה ברמות סוכר נמוכות יותר לאחר האוכל גם בקרב אנשים ללא סכרת. ניסוי זה, לראשונה בעולם בקרב חולי סוכרת, מצביע על כך שצריכת מנקאי, עשויה להפחית באופן יעיל רמות הסוכר לאחר האוכל בקרב חולי סוכרת וע"י כך מהווה פוטנציאל להתערבות תזונתית טבעית לשיפור איזון הסוכר ולהוות גורם משמעותי בשמירה על בריאות הציבור.

 

"הממצאים מראים כי צריכה קפדנית של מנקאי לאחר האוכל מוביל להפחתה ניכרת של ערכי הסוכר של הנבדקים. ממצא זה הינו ייחודי וראשון לספק התערבות תזונתית טבעית לשיפור השליטה בערכי הסוכר, הכרוכה גם בהפחתת סיכון לסיבוכי סכרת, בקרב חולי סכרת", הסביר ד"ר צבאן.

 

פרופ' איריס שי: "תוצאות ניסוי פיילוט זה פותחות בפנינו אופקים חדשים לחקר השפעת צמח המנקאי על חולי סוכרת".

 

"אין ספק שלתזונה מרכיב חשוב הן בהתפתחות מחלת הסוכרת ולכן גם תפקיד מכריע בטיפול בה. צריכת משקה מנקאי יכולה להציע למטופלים לא רק איזון טוב יותר של ערכי הסוכר, אלא גם תוספת מרכיבים תזונתיים חיוניים שצפויים להשפיע באופן חיובי ביותר על בריאותם", סיכם פרופ' תירוש.

 

קבוצת המחקר כללה חוקרים מהמרכז הרפואי שיבא - תל השומר, אוניברסיטת בן גוריון בנגב, אוניברסיטת הרווארד ואוניברסיטת לייפציג: גל צבן, גניה אהרון-חננאל, שירן שלם, הילה זליכה, ענת יסכולקה מאיר, דפנה פכטר, דנה תמר גולדברג, עומר קאמר, ליאב אלופר, מאיר ג' סטמפפר, דונג ד. וונג, לו צ'י, מתיאס בלוהר, מיכאל שטומפול, פרנק ב. הו, איריס שי, אמיר תירוש.

 

מחקר זה נתמך ע"י מענק ממשרד הבריאות וממשרד המדע והטכנולוגיה ומהקרן הגרמנית למחקר Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG) (מספר פרויקט: 209933838).