פרופיל מיכל.jpg​היותי עובדת סוציאלית היא חלק מרכזי במי שאני. את הקריירה המקצועית שלי התחלתי בעבודה עם נוער במעון שפעל באוריינטציה פסיכואנליטית וטופלו בו נערים שהוצאו ממשפחותיהם, ולאחר מכן בעבודה במרפאה לבריאות הנפש. בין לבין התמחיתי בלימודי פסיכותרפיה. במשך השנים של התפתחותי המקצועית, דיגדג לי הרצון להתאים את הכלים המעולים של הטיפול הנפשי שאותם רכשתי, לאוכלוסיות מודרות ומוחלשות. תהיתי לעצמי, איך זה יכול להיות שההזדמנות להיות מטופלים בפסיכותרפיה ניתנת בעיקר למי שידו משגת? איך זה יכול להיות שדווקא האנשים שחווים כאב רגשי עצום בשל נסיבות חיים אישיות וחברתיות ובשל הדרה, גזענות ועוני לא יכולים להרשות לעצמם ליהנות מהפריבילגיה של טיפול רגשי מעמיק?

הרצון לייצר כלים של טיפול רגשי, הנשענים על תיאוריות פסיכודינמיות, שיהיו רלבנטיים לשירות הציבורי ולפונים שמקצוע העבודה הסוציאלית מחויב להם מראשיתו, הוא שמלווה אותי לאורך 30 שנות הקריירה המקצועית שלי. במהלך השנים הללו ערכתי מחקרים רבים בנושאים של עוני, מגדר, מדיניות חברתית וטיפול ביקורתי בעבודה סוציאלית. הובלתי תהליכים של פיתוח שיטות מחקר איכותניות ביקורתיות, כאלה הרואות בידע מהחיים – המצוי בידיהם של לקוחות העבודה הסוציאלית – ידע הכרחי וחיוני. הקמתי במחלקה מסלול לימודים יחודי לעבודה סוציאלית לקידום צדק חברתי. זכיתי לפתח גוף ידע חדש של עבודה סוציאלית מודעת-עוני, אשר אומץ על ידי משרד הרווחה כמודל מוביל בעשרות רבות של מחלקות לשירותים חברתיים, והוא נלמד כיום בישראל ובעולם.

את כל אלה עשיתי במחלקה לעבודה סוציאלית ע"ש שפיצר, עם קולגות, סטודנטיות וסטודנטים נפלאים.

אני מזמינה אתכן ואתכם להצטרף אלינו למסע לימודי מרתק באחת משלוש התוכניות שלנו:

·       תכנית לימודים לתואר ראשון, הכוללת מסלול ייחודי של התמחות בעבודה עם נוער וצעירים.

·       תוכנית השלמה לבעלי תואר ראשון אחר, שמבקשים להפוך לעובדים סוציאליים ולרכוש תואר שני בעבודה סוציאלית.

·       תכנית לימודים לתואר שני, הכוללת חמש מגמות: מגמה אינגרטיבית; עבודה סוציאלית ובריאות הנפש; כלים אמנותיים לעבודה סוציאלית; עבודה סוציאלית עם הילד והמשפחה; ועבודה סוציאלית קלינית לקידום צדק חברתי.

מחכות/ים לכם כאן חוקרות/ים, מורות/ים ומדריכות/ים מהשורה הראשונה. אציג בפניכם בקצרה את חברי הסגל שלנו:

פרופ' עליאן אלקרנאווי, חוקר בעל שם של החברה הערבית והבדואית ושל סוגיות בטיפול רב תרבותי. פרופ' אלקרנאווי מעורב בשיתופי פעולה בינלאומיים לקידום הטיפול הסוציאלי בקבוצות ילידות.

ד"ר עופר אדלשטיין, עוסק בחקר ההיבטים החברתיים, התרבותיים, הפסיכולוגיים, הקוגניטיביים והביולוגיים של הזיקנה ובהתמודדות עם תהליכי הזדקנות ועם מצבי מחלה כרוניים. ד"ר אדלשטיין הוא מומחה לשיטות סטטיסטיות ומשמש ראש תכנית ההשלמה.

ד"ר נטע אחדות-בר שדה, מומחית במחקר מדינת הרווחה ומערכת הביטחון הסוציאלי, חוקרת את שוק התעסוקה וסוגיות של עוני. ד"ר אחדות-שדה עוסקת ומלמדת מחקר בשיטות סטטיסטיות ומשמשת כראשת תכנית הבוגר (ב.א.).

גב' ורד דייטשמן, בעלת רקע בפסיכותרפיה היא הרכזת האקדמית של היחידה להכשרה מעשית. היא האחראית לקשר עם שירותי הרווחה ולגיוס מדריכים והכשרתם ולשיבוץ סטודנטים וליוויים במסגרות ההכשרה המעשית.

פרופ' אפרת הוס, היא בעלת רקע בטיפול באמנות והיא מובילה בישראל ובעולם את השימוש בכלים אמנותיים על ידי עובדים סוציאליים. היא חוקרת סוגיות של אקטיביזם חברתי באמצעים אמנותיים, ושימוש באמצעים אמנותיים לטובת אוכלוסיות מוחלשות. פרופ' הוס עומדת בראש מגמה יחודית בתכנית המ.א., אותה היא אף הקימה.

ד"ר דפנה ישועה-כ״​ץ, היא בעלת רקע בתקשורת ובלימודי מדיה, והיא מפתחת תחום יחודי של מחקר קהילות וירטואליות ושמושי מדיה אחרים ותרומתם להתערבות הסוציאלית.

פרופ' גליה מורן, היא בעלת רקע בפסיכולוגיה, והיא עוסקת במחקר וקידום של תהליכי החלמה של אנשים עם מחלות נפש קשות. פרופ' מורן מעורבת בשיתופי פעולה בינלאומים בתחומים של פסיכולוגיה חיובית והיא מקדמת השתתפותם של צרכני שירות המתמודדים עם מחלות נפש בשירותי בריאות הנפש. פרופ' מורן היא ראשת תכנית המוסמך.

ד"ר מני מלכה, הוא מומחה בתחום של קהילות בשוליות והדרה וטיפול באלימות במשפחה. בתחומים אלה הוא משלב מומחיות בפרקטיקה ובמחקר. בנוסף, הוא מפתח תחום יחודי של מחקר ופרקטיקה בשיטה של פוטו-ווייס, המערבת צילומים ושיחה עליהם.

ד"ר אדים מסארווה, היא חוקרת בתחום האלימות וההתנהגות האנטי-חברתית של ילדים ובני נוער, והשפעת הורים למניעת אלימות בקרב בני נוער. היא בעלת רקע של עבודה עם ילדים עם צרכים מיוחדים. ד"ר מסארווה היא אחראית גיוון והכלה של סטודנטים מקבוצות מוחלשות.

פרופ' דורית סגל-אנגלצ'ין, היא חוקרת בתחום המשפחה החדשה. פרופ' סגל-אנגלצ'ין חוקרת בחירות משפחתיות של נשים וגברים, בריאות ורווחה של נשים והערכה של התערבות בכלים אמנותיים להפחתת דחק.

ד"ר יובל סער-הימן, הוא חוקר בתחומים של משפחות וילדים במצבי סיכון, מדיניות הגנת ילדים והשתתפות הורים בפרקטיקה של הגנת ילדים, פרקטיקה ביקורתית בעבודה סוציאלית ועבודה סוציאלית מודעת-עוני. הוא בעל רקע בטיפול בהורים וילדים.

ד"ר שני פיצ'ו, היא חוקרת של תהליכי טראומה, אובדן ושכול. היא מתמחה במחקר של התמודדות עם אבל וטראומה של בני משפחה בעקבות רצח בתוך המשפחה. ד"ר פיצ'ו היא בעלת רקע בפסיכותרפיה והיא עוסקת בטיפול פרטני ובטיפול קבוצתי.

ד"ר יאיר רונן, הוא בעל הכשרה משפטית, מומחה במחקר עיוני ופרשני בנושאים של זכויות הילד והגנת הילד, הכלה חברתית, צדק חברתי ומשפט טיפולי וכן במשנתם של הוגים שעסקו בהתנגדות לא אלימה.

פרופ' תהילה רפאלי, עוסקת בתחום של רווחת ילדים וילדים ונוער בסיכון ומחקריה עוסקים בין היתר בבני נוער בוגרי השמה חוץ ביתית ומעבר בין התבגרות לבגרות.

ד"ר טליה שוורץ-טירי, חוקרת בתחום של הערכת תכניות התערבות וכן בתחום של מדיניות חברתית. היא משתמשת במחקריה במקורות ידע גדולים בשיטות סטטיסטיות ובשימושים חדשניים בבינה מלאכותית בעבודה סוציאלית.

ד"ר ינה שרגא, עוסקת בתחום של הגירה ותהליכי השתלבות של מהגרים דוברי רוסית וכן בתחום של פליטים.

פרופ' אורלי שריד, עוסקת בקשרים בין עבודה סוציאלית ובריאות, והיא חוקרת מצבי דחק והשפעתם על מצבי מחלה ועל פרמטרים של חיסון וכן בהערכת התערבויות קוגנטיביות-התנהגותיות.

אם אתן/ם רוצים לשנות את העולם ומאמינים בכוחם של אנשים להיטיב עם עצמם ועם אחרים, אנו מחכות/ים לכן/ם.

שלכן/ם,

מיכל קרומר-נבו