$$News and Reports$$

02 אפר' 2024


מממצאי מחקר חדש שפורסם בכתב העת הבינלאומי היוקרתי Int'l Journal of Public Health עולה באופן ברור כי נדרש חיזוק דחוף ושינוי מהותי בחוסנה של מערכת הבריאות בישראל כדי להתמודד באופן יעיל עם אירועי חירום בסדר גודל עצום. המחקר בשיתוף פעולה בין חוקרים מהמחלקה לרפואת חירום וביה"ס לבריאות הציבור בפקולטה למדעיה הבריאות, אוניברסיטת בן גוריון בנגב ומגן דוד אדום, מדגיש את החשיבות הקריטית של ריכוז וניהול מרוכז של המשאבים הרפואיים והתיאום וחלוקת המידע בין הגופים השונים בעתות משבר חירום.


מסקנות אילו נובעות מניתוח פעילותם של שירותי מד"א למתקפת הטרור של חמאס ב-7 באוקטובר 2023. המתקפה גרמה לאובדן טרגי של יותר מ-1,200 בני אדם והותירה יותר מ-9,000 פצועים. מנתוני מגן דוד אדום עולה כי מתוך 4,097 שיחות חירום שהתקבלו באותו לילה גורלי, 1,612 – המהוות 39.3% מהשיחות – היו קשורות ישירות לאירועי הלחימה והטרור של אותו יום.

המחקר מציין  את חשיבות ונחיצות ההיערכות והניהול המערכתי במצבי משבר כאלה. על פי המלצות החוקרים יש צורך באימוץ גישה ממוקדת ומרוכזת בניהול מצבי חירוםתוך מתן תמיכה בצוותי החירום הרפואיים עצמם. יש לדאוג על שמירתם, כשירותם ורווחתם הנפשית והגופנית של הצוותים, על מנת  לאפשר להם להמשיך לספק עזרה רפואית ברמה גבוהה גם בתנאי לחץ קיצוניים.

המחקר  גם מבליט את האומץ יוצא הדופן והמסירות שהפגינו צוותי מגן דוד אדום, שיצאו לאזורי לחימה להגשת סיוע רפואי חיוני תוך סיכון אישי גבוה.

ד"ר אורן וכט, ראש המחלקה לרפואת חירום ופרמדיק במד"א: צוותי החירום יצאו לאזורי לחימה פעילים כדי להעניק טיפול ותמיכה קריטיים והתמודדו עם מספר עצום של נפגעים, תוך כדי פעילות לחימה שסיכנה את חייהם ומנעה גישה בטוחה לפצועים. למרות האתגרים הרבים, צוותי  מד"א פעלו בתנאים לא פשוטים ובאתגר שאף אחד לא דמיין שנידרש אליו".

מרץ 2022 סימן את תחילתו של שיתוף פעולה פורה בין מד"א לאוניברסיטת בן גוריון בנגב, עם חתימה על הסכם סינוף מד"א לאוניברסיטת בן גוריון בנגב. מאז, מתקיימת פעילות הוראתית ומחקרית ענפה בין שני הגופים, ומחקר זה הוא פרי שיתוף פעולה זה.​