$$News and Reports$$

10 נוב' 2022

​​

ד"ר בנימין רוזנטל מהמחלקה למיקרוביולוגיה, אימונו​לוגיה וגנטיקה ע"ש שרגא סגל והמרכז לרפואה מחדשת ותאי גזע בפקולטה למדעי הבריאות, הוא החוקר הישראלי היחיד שזכה בפרס פריצת דרך המדע של השנה בתחום מדעי החיים המוענק על ידי פורום Falling-walls.


ד"ר בנימין רוזנטל


Falling Walls Science Summit הוא פורום בין־לאומי בין־תחומי מוביל לפריצות דרך מדעיות ודיאלוג מדעי בין מנהיגי המדע העולמיים והחברה. הפורום שואב השראה מנפילת חומת ברלין שהתרחשה ב-9 בנובמבר 1989 ומסמלת עידן חדש של חופש.

מדי שנה, בין 7 ל-9 בנובמבר, מתכנס הפורום בברלין לציון האירוע ההיסטורי. הפורום, ללא מטרות רווח, מקדם חשיבה פורצת דרך ובניית רשת צומחת של מנהיגי מדע עולמיים מהאקדמיה, העסקים, הפוליטיקה, התקשורת והחברה האזרחית במטרה לדון בפוטנציאל של פריצות דרך מדעיות בכדי לפתור אתגרים גדולים ולהנגיש רעיונות פורצי דרך לחברה.

חברי השופטים בראשות פרופ' הלגה נובוטני, נשיאת מועצת המחקר האירופית לשעבר, בחרו את הפרויקטים הזוכים מתוך 1,000 מועמדויות שהוגשו מ-105 מדינות.

בין עשרת הזוכים שנבחרו השנה נמצא כאמור ד"ר בנימין רוזנטל. ד"ר רוזנטל מתמקד במחקריו בקבלת רקמות על ידי מערכת החיסון ובהשתלת תאי גזע. מומחיותו היא בוויסות המערכת החיסונית בעת השתלת תאי גזע יוצרי דם (השתלת מח עצם) בכדי להפוך אותה לתהליך בטוח יותר. בנוסף, הוא וצוותו מחפשים את "נקודת המפנה" של מערכת החיסון בין התחדשות רקמות להרס דלקתי. בעוד שרוב העבודה במעבדה מתמקדת בשיפור ההשתלות ובוויסות מערכת החיסון במסגרות רפואיות, הם גם מתרגמים את מחקריהם לתחומים אחרים של תאי גזע וחיסוניות לשאלות אקולוגיות.

"אנחנו מפתחים את הכלים לטיפול מבוסס על השתלת תאי גזע באלמוגים. הרעיון הוא לתרגם כלים רפואיים לצורך אקולוגי. כך למשל, העברת חוסן לחום בין אלמוגים תאפשר להם לשרוד גל חום. זה דומה להשתלת מח עצם בבני אדם, כאשר אנו משתילים לילד עם חוסר חיסוני מח עצם המכיל תאי גזע מתורם בריא", מסביר ד"ר רוזנטל.


צפו בד"ר רוזנטל מספר על המחקר:

​​



"פריצות הדרך המדעיות של עמותת Falling-walls מספקות תשובות לשאלות דחופות כמו צדק אקלימי או משבר האנרגיה העולמי הנוכחי. כל הפרויקטים המועמדים הם בעלי מצוינות מדעית יוצאת דופן! אני מודה לכל המשתתפים ולזוכי הפרסים על 'שבירת החומות' לקראת הישגים מדעיים מכריעים עם עבודתם יוצאת הדופן", אמר יורגן מלינק, יו"ר העמותה.